beteendet
Har hundar någon olydighets-trots-period runt 2 år? Jag som varit glad över att min ettåriga hund blivit så lydig det här året, men senaste veckan, han är snart 2 år, har han inte lyssnat på mig mycket alls och varit allmänt olydig här hemma. Även skäller på grund av ingenting, dvs inga ljud som jag hör när han skäller, som annars får igång hans skällande.
Ja, de har en aådan fas vid 2 år. Kan inte säga mer än så men utifrån vad jag läst så har de en fas vid 14 veckor, 6-7 månader, 12 månader samt 24 månader.
#2 jag har läst samma :) gäller detta även för kastrater, minus hormonerna då? för min har haft dessa perioder, lätt!
han är så valpig fortfarande och han är också två år. men han börjar mogna till sig lite mer nu i alla fall. man får väl stå ut ett tag till ;)
#2 Antar att du menar till mig även om du länkade till dig själv?
Usch vad hemskt man stavar när man skriver från telefonen… Hur som. Ärligt talat vet jag inte exakt hur det är för kastrater, men kan inte tänka mig annat än att de inte går igenom faserna ändå. Det har ju inte enbart att göra med hormoner utan också med mognad. Sedan finns det ju fortfarande andra hormoner än testosteron/östrogen som påverkar även om dessa är dominerande.
Och ja, även om det är individuellt så är det många hundar som är valpiga upp till 2 år. Men runt 3 år så brukar de flesta hundar kännas vuxna :) Även om det så klart finns individer som är lika valpiga hela sitt liv ^^
Efter att ha läst runt om alla dessa faser ser jag det som valp: upp till 1 år. Unghund:2-3år. Vuxen: 3 år och över.
Större hundraser tar det dock lite längre för. Och mindre raser är generellt fortare. Så man får se det som ett ungefär :)