Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 3013 ggr
LillPom
0

Welsh corgi pembroke?

Hej alla!

Min sambo är intresserad av rasen Welsh corgi pembroke. Så till min fråga till er hur är dem??

Han har alltid tyckt att de är trevliga hundar.. och om vi skulle skaffa en till kanske han får vara med i valet lite mer :) Så kan ju iaf kolla om de kanske skulle kunna vara en hund vi skulle kunna tänka på.

Jag vill ju helst ha en till pom men jag får kanske kompromissa ;)

Så berätta om deras aktiverings behov? Vad tycker ni de ska få för att ha ett bra liv? Hur ser hälsa ut? Någon som äger en som kan berätta mer personlig åsikt ? :)

Ultra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! De är en helt underbar ras. De kan leva väldigt länge. Min tik är 10 år och fortfarande pigg. Dock har hon lite ont i ryggen men det beror på åldern. Jag skulle vilja säga att de vill helst gå ut på långa promenader och bli aktiverade annars är det stor risk att de blir för självständiga. När mamma fick min lillebror så var nova bara en unghund. Så mamma hade inte tid att träna henne. Så då började hon vissa "hat" mot lillebror. Jag tror att hon kände sig glömd och förvirrad. Idag är hon lite bättre men har fortfarande en kaxig attityd. De kräver inte så mycket pälsvård på sommaren. Men på vintern kan man nästan fylla en hel svart sopsäck med päls.

Oliviahack
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dom kräver inte super mycket. Promenader och att arbeta med näsan tycker dom är kul, agility funkar också :). Det är viktigt med alla hundar att träna passivitet redan som valp för annars kan vilken hund som helst bli stressad. Dom gillar att vara nära, helst under skinnet men det är en tuff hund som tål det mesta. Alltså det är en robust ras som tål mycket, den bryr sig inte om det är dåligt väder dom lunkar på ändå. Jätte go ras faktiskt! Jag skulle säga att dom är roligare i en flock än helt ensamma utan en annan hund. 

Jag har väldigt svårt att beskriva en ras men det jag kan säga är att gå in på swck.org och hör med uppfödare hur dom tycker deras ras är. Min sambos mamma har Jycklarens kennel (troligtsvis blir det kull vid årskiftet från hon till vänster) och det är hennes hundar på bilden som jag har väldigt ofta!