Springa bredvid cykeln
Min hund var duktig på att springa bredvid utan att dra tidigare, men sen vi började dragträna har han börjat dra rejält även när vi cyklar vanligt.
Jag har honom i springer och sele så det är egentligen inga problem för mig, förutom att han blir trött snabbt. Han tränas ju i sprint och när han springer bredvid cykeln drar han allt vad han kan i så hög fart som möjligt i ett par kilometer vilket gör att han tömmer sin energi snabbt.
Detta är lite jobbigt när vi ska cykla längre sträckor för att ta oss någonstans. Jag vill även kunna konditionsträna och kanske göra UHP vilket blir svårt när han tar ut sig den första halvmilen. Har någon förslag på hur jag kan lösa detta? :)
Nosgrimma på första kilometrarna? Det hade jag själv när jag började jogga med draghund, mest för att överleva det hela.. När hunden sedan sansat sig så var det bara att koppla ifrån och få harmonisk draghjälp.
Har testat det men han drar rejält i nosgrimman också så belastningen på nacken blir alldeles för hög. Men när vi är ute och springer har jag också nosgrimma som "nödstopp", annars skulle jag nog släpas efter första kilometrarna!