Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3331 ggr
fridaaocrazy
0

Räv med skabb?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag och familjen var ute så hörde vi hunden skälla konstant, och han skäller ALDRIG, så jag blev jätte förvånad. Jag sprang såklart dit, och när jag kommer fram så ligger Crazy (hunden) med framtassarna och huvudet under bilen och när jag tittar där under så ligger det en ung räv!! Den hade ögonen lite stängda, alltså kisade och pälsen var spretig och hade inget hår på en del av svansen, och eftersom att den låg under bilen så såg jag inte jätte bra men det kan ha varit fler kala fläckar på räven. Dom morrade på varandra och Crazy skällde ju såklart för att beskydda oss, och han försökte även bita efter räven och jaga bort den. Till slut (efter några runder runt bilen) så fick jag tag på Crazy, men vad händer om han blivit smittad? Ska man skjuta räven? (Våra grannar är jägare och har licens osv) Såklart åker vi till veterinären med Crazy om han blivit smittad, men är det rävskabb så kan ju människor smittas också :O Grannen hade kunnat komma och skjuta den nu direkt sa dom, men jag vill höra lite här först + var ska man lägga räven när den är död? Ligger den kvar så fortsätter smittan när andra djur äter upp den och det är inte precis det första man vill stoppa i soptunnan. http://www.rolfsbild.se/Daggdjur/Rav/skabbrav%20940406-18.html Den ser precis ut som på dom 2 första bilderna till länken. +Hur länge ska jag vänta till att släppa ut hunden? Han är en Welsh springer spaniel och nosar LÄTT upp räven igen… Antar att jag får ha honom i löplinan :/

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

fridaaocrazy
0

Detta är också inlagt på svensk natur iFokus, men med hopp om mer hjälp så läggs det in här också.

Smulan80
0

Här har du om Rävskabb från SVA sida…

fridaaocrazy
0

Jag har läst den redan :) Men jag vill mest veta vad vi ska göra med räven :/

Smulan80
0

Jag skulle nog vilja få bort den, men du bör nog kanske prata med nån jägare som vet mer, eller… jag vet tyvärr inte vart man vänder sig. Skabben är ju inte direkt någonting man fångar in rävarna för att försöka bota. Tyvärr så är det nog avlivning som gäller? Men som sagt jag vet inte säkert. 

Risken är dock oerhört hög att din hund har smittats.

fridaaocrazy
0

Ja, det är synd, och grannen har ju jägarlicens så dom skjuter gärna den så att smittan inte sprids. Oj, vad ska jag göra? Förra året kunde man ju köpa avmaskningsmedel hos vetten men det måste man ju beställa tid för numera. Ska man vänta och se (vilket kan medföra att fler blir smittade av hunden) eller ska vi agera direkt och åka in och avmaska honom? Känns rätt onödigt om han inte är smittad, men är samtidigt väldigt nödvändigt om han är smittad.

[Aremea]
1

Skabb behandlas enkelt med spot on-preparatet Stronghold. Det är dock receptbelagt.

Aristarcos
0

Kontakta skyddsjägaren i din kommun och rådgör om räven…

Aristarcos
0

så här står det på wikipedia :

Under senare delen av 1900-talet kom rävskabb till Sverige. Denna sjukdom orsakas av en parasit. Det är närmare sagt ett kvalster som äter sig in i huden på rävar och framkallar klåda och håravfall. Slutligen dör de smittade rävarna. I ett område där många rävar dör så ökar antalet rådjur. Det beror på att färre rådjurskid blir rävmat.

Aristarcos
0

Eller ring en viltvårdare, i din kommun, de kan kontaktas dygnet runt :)

fridaaocrazy
0

Det finns ingen skyddsjägare eller viltvårdare i vår lilla lilla kommun. Funderar på att dom i malmö kanske skulle vilja åka hit då det är den närmsta "större" staden för då skulle set varit jätte bra. Jag söker på Google "viltvårdare malmö" osv men jag hittar bara utbildningar till viltvårdare och jägare!! :/

Aristarcos
0

Kanske kan prova med de här ?

http://www.wedoo.se/j%C3%A4gare/malm%C3%B6

annieochilli
1

Om vi skjuter den gräver man ner den!! Hoppas inte Chilli har fått den, för mamma var ute med Chilli när hon såg den..!! :(

[sobel]
0

Men fy vad hemskt.. En av mina hundar har nyligen fått skabb, smittas så otroligt fort! Räckte med att han gick i gräset och nosade där en räv gått. Eftersom att räven mest troligtvis tyvärr inte kommer få någon behandling för skabben så är de mest humana sättet att avliva hen (genom skjutning), också bäst för alla djur och människor runt om kring.   Det jag hade gjort när räven avlivats är nog att jag hade begravt hen (djurälskare som jag är) -OM inte smittan kan fortsätta spridas såklart.

fridaaocrazy
0

#13 ja, jag tänkte också att vi kunde gräva ner den… Vi får hålla utkik, ska ändå ut med Crazy snart Ska ringa till djursjukhuset nu i alla fall och fråga och antagligen beställa tid. #14 Det värsta är att Crazy antagligen till och med rört räven så det är rätt stor chans att han faktiskt blivit smittad. :(

[sobel]
0

#15 Åk in till veterinären skulle jag säga. Kliar han sig mer än vanligt? Är han röd/lite röd i öronen? 

fridaaocrazy
0

Har ringt till djursjukhuset nu och dom sa att man inte kan behandla det innan smittan har satt sig och därför får man vänta och se om han visar några symtom.

[sobel]
0

#17 Okej, bra att du ringt! Det min hund visade symptom var att han kliade sig mycket (fick någonting mjäll-liknande i pälsen) och röda ''utslag'' i öronen. Så nu behandlas han med något schampo och har tratt _(som han skäms jätte mycket över, haha).
_Hoppas att din hund klarar sig, men tyvärr är chansen stor att han blivit smittad. -Håll gärna tråden uppdaterad så vi får höra hur det går! 👍

fridaaocrazy
0

Ja, tack för hjälpen. :) Ja, tyvärr är chansen nog stor att han blivit smittad och det är så typiskt då vi ska tävla imorgon och om två veckor är det ju utställning och emellan det så är det ju alla hundkurser.. :(

Aristarcos
1

#19 tror inte du bör åka någonstans innan han är konstaterad ej smittad…

fridaaocrazy
0

Symtomen visar sig snabbt så då kan vi förhoppningsvis behandla honom snart ifall han är smittad :)

vallhund
2

Lägg den döda räven på ett par gamla bildäck, häll över bensin o tutta på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

russin
3

Så enkelt smittas inte en hund av skabb - det flesta klarar sig och man behandlar inte innan man vet om det är nödvändigt.

Vi har rävskabb med jämna mellanrum i vår skog som då ofta går där vi är många hundägare som går. Inte en endaste hund i min bekantskapskrets (ca 20 stycken) har smittats under dom 15 år jag gått här. inte hört om någon här i området heller som fått det.

Det är markägaren man ska kontakta så dom skjuter bort en skabbräv.

vallhund
0

Mig veterligen finns inget schampo som hjälper mot rävskabb, det är Advocate som gäller, spot-on lösning som droppas i nacken.

http://www.sva.se/Djurhalsa1/Hund/Parasiter-hos-hund/Ravskabb---Sarcoptes/

Inom jakhunds o vallhundsvärden finns erfarenhet av att bad med såpa både förebygger o botar rävskabb. För inte så länge sedan var enda botemedlet Ivomec, ett vaccin för grisar. Detta medel vägrade de flesta veterinärer administrera till hundraser med långsmala huvuden, så som collies av olika slag, inkl BC o Aussie, samt Afghaner etc. Det var innan MDR1 hittades o beskrevs. Kortfattad info.

Gendefekten, en mutation, härstammar från en enda tik som levde i UK kring förra sekelskiftet.

Diagnostik av rävskabb kan ibland vara svår, en Schäfer jag kände tappade luktsinnet, prekär situation för en räddningshund, han hade inga andra symptom.

[sobel]
0

#24 Då är det så det heter. Mina föräldrar som fått ta över hunden helt och hållet så jag hade ingen större aning x)

fridaaocrazy
0

#22 Vi har inte skjutit räven än eftersom att endast en granne såg den senare samma dag men sedan dess… Ingen räv :/ Lite störande då vi inte vill ha denna smittan på något av våra djur eller att smittan sprider sig+synd om räven! Men bra tips, vi överväger mellan bränna upp eller gräva ner :) #23 Vad skönt att höra! Man hör mycket trams från internet och grannar så vi får hoppas på att han inte blivit smittad då han var en meter ifrån :P Det är vår åker, så vi är ägarna och mina föräldrar eller jag har ingen jägarlicens, och har aldrig provat och har inget intresse för jakt, så i så fall så skjuter grannen eller min farbror. #24 Tack för hjälpen :) Han är fortfarande som vanligt och visar inga symtom på smitta vilket är tur :) Jag tror jag kan lugna ner mig och åka på utställning i helgen i alla fall, men vi får se hur det blir :)

[Forest]
1

Det är synd att man inte behandlar rävar mot skabben, det är mycket plågsamt att den har skabb och tyvärr är det bara ringa jägare så den blir skjuten.

vallhund
3

#26 Du lär bli väldigt populär i hundkretsar om du åker på utställning me en hund som du vet varit utsatt för rävskabbsmitta.

fridaaocrazy
0

#28 När skrev jag att han har skabb? 

Crazy har INTE skabb men jag frågade bara hur lätt det är att dom får det då grannen sa att de bara behöver gå på samma ställe där räven med skabb varit (det är inte sant vet jag nu+grannen snackar mycket) och efter fyra dagar så har han inte vissat ETT ENDA tecken på smitta/ att vara sjuk och idag ska jag i alla fall träffa uppfödaren som ska trimma och kolla igenom honom och hon är före detta veterinär 🙂 Såklart ställer jag in det omedelbart om han skulle visa något tecken på smitta/sjuk. 😉