Vikt till klövjeväska
Fick hem min klövjeväska till Izor idag. Undrar lite över vilken vikt man ska börja med? tänkte ta på honom den idag när vi ska ut på långpromenad.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag brukar börja med en 2-3 kg på mina 20-25 kg tunga hundar. Ta vattenflaskor så är det lätt att minska vikten om han sätter sig på tvären eller blir trött.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej tack! Ska se om jag har flaskor hemma så det räcker. 🙂
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Ingen eller väldigt lite vikt i början. Fyll bara ut den med filtar eller liknande så att hunden vänjer sig vid väskan. Nästa gång kan du köra med nånting lite tyngre typ en sko på varje sida, sen kan du börja med sand i påsar eller vatten i flaskor. När du kommit upp i lite tyngre vikter så kan det vara bra att gå en kortare runda först efter varje ökning av vikt, för att sen gå längre promenader.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Börja med 2-3 kg skulle jag aldrig göra! Att slänga på en otränad rygg så mycket vikt är vansinne. 3 kg är den vikten min 30-kg hund bär nu efter 1 års träning med klövjeväska. Gå alltid sakta fram när det gäller vikter! Finns ingen anledning att skynda med att lägga på tyngre vikter. Tänk på att 20-25 % av kroppsvikten är vad man brukar säga är max vad en hund bör bära. Och låt det ta tid att komma dit.
Tänk också på att linda in flaskorna med filt eller handduk om du väljer att köra med det eftersom det annars kan skava på hunden.
Ok. Blir att fylla den med filtar när vi ska ut nästa sväng. Tack för snabbt svar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se