Dog whisperer :P
Såg ett program med Dog whisperer, eller "Mannen som kan tala med hundar" på Svenska. Han pratade mycket om "Flocken" hemma och då kom jag och tänka på Nalle, min översociala Njuffe.. ;)
Han ser nog sig själv som flockledare, men jag har mer och mer börjat träna honom att inte springa före om man ska ut, håller honom jäms med mig eller snäppet bakom på promenad, så han ska förstå att jag är den "dominanta". Ännu har jag inte mött någon annan hund medan jag tränat med denna taktik så jag vet egentligen inte hur det funkar då, men han drar inte lika mycket, tränger sig inte fram och låter mig fösa undan honom när det behövs.
Men jag får se hur det går med andra hundar ;)

Hoppas att det går bra =) Verkar ju iaf som att det går frammåt för er
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tack! :) Joo ^^ Han är inte helt hopplös ;D
Jag fick höra av folk här inne att hunden inte ser en som flockledare bara för att man går föra och så.
Vilket stämmer?
#3 Jag vet faktiskt inte, men sen jag började med den taktiken som jag beskrev här ovan så har han blivit mer.. Jaa.. Han drar inte på promenader som förut, han lyssnar bättre när man säger åt honom, han är mer uppmärksam mot mig helt enkelt. Dock är det inte 100 procentigt, andra hundar är fortfarande ett "problem", då ignorerar han mig totalt, så jag måste hitta något sätt att avleda hans uppmärksamhet från hundar :P
Jag säger inte att Ceasars sätt är rätt sätt, men i mitt fall verkar det fungera till en viss del.
det stämmer bra det hera ;-).
2, jag hoppas det ordnar sig för dig, du kan ju annars låna böcker av anders hallgren på bibblan om du vill, dom är alltid lättförståeliga att läsa.