Bits dom verkligen 24/7??
Jag vet att valpar bits och ganska mycket.. men hela tiden?, min valp bits på allt och på mig helatiden och hugger i luften efter oss, är det normalt valpbeteende som kommer att försvinna?
Hon kan inte ligga i knät eller någonstans utan att bita på någonting, och fötterna och benen och ja allt… Är det normalt eller är det min valp igen som inte har alla hemma?
Normalt i början skulle jag säga att det är då valpar gärna vill utforska och testa saker… Men låter man valpen göra det utan att göra någonting åt det så blir det inte ett normalt beteende efter tid.
vad är i början då? hon blir om någon dag 12veckor
#2 När de är unga från att man tar hem dem, och när de är hos säljaren, skulle jag säga "är i början". Så fort man märker att valpen gillar att hugga/nafsa/nypas och gör det regelbundet så måste man träna bort det. Hur du vill träna din valp väljer du själv 🙂
Egentligen så ska man inte tillåta nafsande över huvudtaget, men det går alltid att träna bort. Min kompis har lärt sin hund att kunna nafsa och bitas när man leker med händerna med honom (och då är det alltid människan som startar leken, aldrig tvärtom), men han slutar när man säger till. 😃
hmm.. jag slutar att klappa henne när hon bits men man orkar inte alltid bry sig om det för hon biter dygnet runt så det är svårt..
Min hund slutade bitas när han var runt 8 månader kanske, innan dess så bet han i allt, speciellt när han hade sina sylvassa valptänder.. har ett antal ärr från valpbett.
#4 Testa klickerträning, eller gå därifrån och ignorera helt tills hon lugnat ner sig/leker med en lämplig leksak, då går du tillbaka och belönar med klapp och röst (typ "Bra!" osv)
#5 Tack för att du delar med dig, det är alltid skönt att veta att man inte är ensam:)
#6 Tack ska testa:)
ursäkta att jag snor din tråd lite TS, men känns onödigt att starta en ny. Hoppas det är okej :)
Hur länge är det "okej" att de nafsar/biter. Theo är 7 månader och biter och nafsar fortfarande när han är uppspelt. Är det något som fortfarande har med valptiden att göra? (jo vi säger till, ignorerar och allt sådant som man ska göra)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#8 Ingen fara:D Jag vill också veta:)
Ja det är normalt beteende, valpar biter och naffsar i olika grad från individ till individ. Vissa är värsta pirayorna medans andra inte naffsar alls och det växer inte bort, det är något du måste träna bort och det gör du lättast genom att avsluta det roliga när hunden biter och ignorera.
Det är personligt hur länge det är okej, för vissa är det aldrig okej oavsett ålder medans för andra är det okej hela livet. Jag är en sån som tycker att naffsande är ett naturligt beteende i lek och därför tillåter jag min hund att naffsa försiktigt och utan att det känns när vi leker och kommer göra det hela livet också men enbart i lek! #6 gav bra exempel på hur man tränar bort det.
#8 Det har nog för det mesta med att han fortfarande är valp och blir uppspelt. Det är inget ovanligt att uppspelta valpar naffsar extra mycket och sånt. Bara att fortsätta att träna och avbryta det som gör honom uppspelt när han börjar naffsa, helst innan och berömma när han inte naffsar.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
#11 Bara att kämpa vidare.🙂
Helt normalt men här hade vi en snäll valp som inte såg oss som leksaker därmed kunde vi leka med händerna o "busefingarna" gör det än idag. Jag skulle rek varmt att man har mer leksaker sen undrar jag om valpen biter er dygnet runt vad gör ni med valpen, berikar ni något allså enkla övningar som kasta mat i gräs, ger akterveringsbollen med mat i osv lite sånt kan trötta ut en busig valp. Sen är det viktigt att man även lär in "off-knappen" en valp bör kunna ligga och mysa/sova utan att springa efter för att bitas.
Min valp blir då aldrig trött, jag kan inte trötta henne med aktivering eller motion.. hon sover när hon känner för det typ men aldrig i samband med motion eller aktivering av något slag
14, Blir den aldrig trött? Hur långt går ni eller hur länge håller ni igång en aktervering, vad är det för aktiverar ?
Att omväxla är bra men även att lära in off-knappen det låter lite som att eran valp kanske är överstimmulerad därmed bör ni träna mer på passivträning.
#8 Tror det är lite hur dem leker, vissa använder munnen väldigt mycket (hela livet har jag hört vissa?) Och min hund är som din Teo! Han använder fortfarande tänderna men väldigt mjukt, därför bryr jag mig inte, han gör det inte som nån kamp utan han är bara sån :) Kan även tillägga att han är över året, men ja det kanske växer bort bara det att det tar lite tid för vissa! :P
oj förlåt Theo* :)
Min får naffsa å så i lek hon e 2, 5 år nu. Men hon måste veta när de gör ont. För tänk om hon skulle bita hårt när man leker nej tack. Å tänk om lilla grabben å hon leker å hon biter hårt, nej de funkar inte. Nu biter hon inte hårt, när hon va liten valp hade redan uppfödaren kört med att ge snabba å konstiga skri när de gjorde ont. precis som när hundar leker med varandra med. Å då fick man ett snabbt avstannade en reaktion å då va de gos å mys som gällde. Jag hängde på det å det tog några skri sen har hon inte bitit hårt nån gång vid lek. Å bitts absolut inget annars heller.
#16, #17 haha ingen fara :P Theo, teo, tio ;) Ja alltså han bits ju inte så att det gör ont, eller väldigt sällan. Det kan vara om han är riktigt riktigt uppspelt. Men då avbryter vi direkt. Han "smakar" bara och egentligen inga problem nu när han tappat valptänderna ;)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Nej, det är inte normalt att de biter på andra levande varelser hela tiden. Ingen annan hund - vuxen som valp - skulle tolerera det, så beter man sig helt enkelt inte.
Bita lite under lek, med tillåtelse av den man biter? Ja, så leker hundar (men de måste lära sig att aldrig använda tänder på människor).
Men att bita konstant, hela tiden, utan att bry sig, är som ett litet barn som är helvilt, springer omkring och slåss "på lek" eller puttas hela tiden. (Försöker komma med jämförelser på vad en människa skulle göra istället då vi inte vanligen bits.😉)
Inte för att den menar illa, den har helt enkelt inte fått lära sig bättre men då måste vi lära den det.
Wikus var hopplös som valp, efter två-tre veckor lugnade han sig men det tog nästan ett år innan jag helt (så mycket det bara går) fick bort allt människobitande. Även om han bara vill leka så är han stark och kan göra en rejält illa.
Och en hund som man låter bita "på skoj" tror då det är okej att använda tänder på människor och kan förvandla det beteendet från något lekfullt till något mindre vänligt.
Asså om jag avbryter när hon biter mig så fortsätter hon att bita på något annat eller på en annan del av mig eller leker vidare så hon fattar inte riktigt…Eller skiter i det helt enkelt
Ge henne en kamptrasa eller något som är ok att bita på när hon biter dig.
okej:)
Passivitetsträna!!
Du skrev ju precis om att i helgen så höll din bror på att stirra upp valpen konstant, så att den bara sprang runt och stressades och skällde. Stress kan ta lång tid att bryta ner, särskilt om den varit överaktiverad innan. Den behöver få varva ner. Lära sig att allt inte är såå kul hela tiden.
Jag har passat en valp (schabrador) från att den var 3,5 månad till att den idag är 6 månader, och mina armar är helt ärrade av bitmärken. Börjar bli bättre nu dock :) När den har bytt tänder brukar det lugna sig, då kan man ställa högre krav också tycker jag. Innan dess är det mer att bryta beteendet och försöka träna in ett alternativt beteende.
jag passivitets tränar typ varje dag eftersom jag inte orkar leka med henne hela tiden, det blir något gnäll sen ger hon sig och sover
Jag har samma krav på henne som en vuxen hund, hon är juh inte korkad direkt,.. fast det beror på vad man menar med krav
Alltså… Molly är över 1 år nu och nafsar när hon blir uppspelt. Eller hon nafsar inte ens utan hon vill ha fingrar i sin mun, haha. Hon biter inte tag, stänger inte munnen alls utan har öppen mun och vill ha ens fingrar i sin mun. Så himla knasig beteende. Sen har tösen knappt några tänder (nakenhund) så om hon skulle nafsa till känns det inte ens.
Blir det för mycket så avbryter vi allt, vänder på oss och vill inte vara med henne och då slutar hon också och börjar knuffa på en med rumpan (visa att hon minsann är snäll, inte alls en farlig hund haha). Sen får hon nafsa när vi leker med händerna, liksom knuffar på henne och har omkull henne som hon älskar. Blir det för mycket så avbryter vi där med.
Gillar man det inte alls får man ju bara avbryta det. Vägra vara med hunden över huvudtaget samtidigt som man säger sitt nej-ord. Vissa egenskaper hos hundarna tar tid att träna bort. :)