Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5163 ggr
NaimaG
0

Hög på snö.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har ju jag en slädhund men när snön först dök upp denna vinter tittade han på snöflingorna genom fönstret och började yla och springa 100 varv runt huset. Galen i snö?… inte de minsta…

Han vill vara ute gärna hela dagen och dyka i snön om han fick. Har man nyligen kommit in från en runda så vill han ut 2 timmar därpå enbart för att leka i snön.

Jag var nyligen ute med honom och lät honom rusa runt och dyka i snön bäst han ville i 1 timme men när matte började bli isig om kinderna var det dags att gå hem men att få med honom hem var lättare sagt än gjort.

Men jag kan då säga att han var vitare än han normalt är när vi kom innanför dörren och hans morrhår hade små små iskristaller överallt. Jag vet inte vad men jag fick nog snögubben med mig hem och inte hunden…

Är er hundar likadana? Berätta lite om deras galenheter med snö, kanske någon rolig händelse eller dyligt.

Blir de helt labila när snön väl kommit och ska leka snöplog hela tiden? Jag vet då inte vad det är för konstigt jag har boendes här hemma varje vinter, inte är det en hund i alla fall. Skrattande

SaraC
0

Håller med din vovve, snö är härligt!!

Våran blir också lika tokförtjust varje år när snön kommer. Han har svårt att kontrollera sig själv i koppel, vill helst bara skutta runt och busa. Han plöjer sig glatt ut i snön som når honom nästan över huvudet, kör ner huvudet och plöjer sig fram som en mullvad. När han är lös blir han heltossig och springer till och med och jagar snöbollar, han jagar och leker aldrig annars med något annat än ben och dylikt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Mharya]
0

Lilla Nellie blir helt vild, badar, skäller och dyker och rusar omkring som en galning. Jätte sött faktiskt. :D Hon ÄLSKAR snön mer än något annat!!! :D

cupcakes
0

Här har vi en till snötok! Gibson blir helt överlycklig när han får komma ut och både med och utan koppel så studsar han ut i snön varje chans han får för att dyka, springa med huvudet under snön, rulla sig, hoppa, jaga snöbollar och allt möjligt. Det ser jättekul ut men eftersom han väger mer hälften av vad jag gör så är det inte riktigt lika kul när han plötsligt får för sig att han ska ut i snön och på andra sidan kopplet går jag. Plötsligt står man i lårhög snö… xD

Har inga bra bilder, men ska fota gibz och några kompisars hundar i snön idag så ;)

scth
0

våran hund är likadan, visserligen inte så konstigt då hon är polarhund :), kan vara ute hur länge som helst och allra helst ska hon gå i den högsta snö hon kan hitta ;) Gräva ned hela huvudet eller drunkna i en stooor snödriva är livet för henne :)

Hade en lydig hund innan snön kom…  Nu är det väll sådär med lydigheten och det krävs mer än hundgodis för att få hennes uppmärksamhet.. men det gör inget, hon är så lycklig :)

#3 vi har tagit en expanderlina när vi ska ut, så när hon hoppar ut i diket slipper man flyga med och slipper rycket. Fast å andra sidan går vi ofta mitt i snön istället för på trottoarerna :P

Qepta
0

Min vovve är helt galen i snö. Hon gnäller som en tok om det är nylagd snö och ska dyka i det. Sen skuttar hon som en hare och härjar runt, hon har stora snöklumpar i pälsen så hunden är i stortsätt vit och hon är helt stel när vi kommer in eftersom hon har så pass mycket snö i pälsen.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

sara7012
0

Min eurasier gillar snö men mest tror jag han tycker om att de är svalt (För matte iskallt). Ju kallar de är dessto piggare blir han. Så när de är 25 grader kallt å man själv bara vill sitta inne å mysa då vill Hannibal ut och leka i timmar. Men han väljer ju gärna att gå i snövallarna eller där de är hög snö :P

Xondah
0

Min lapska vallhunds valp älskar snö och kyla så det är bara att gilla läget. ;)

Jag gillar visserligen snö, men över 20- vill jag inte stanna ute längre än nödvändigt vilket han vill. :p

cookie89
0

Min Dvärgschnauzer dam är likadan :) Älskar snö över allt annat. Gör tunnlar, skuttar runt i snödrivorna i ren lycka, doppar ner hela huvudet i snön o plöjer gångar. Jagar snöflingor o snöbollar :P

Folk som ser oss ute brukar fråga om hon är en valp o vägrar tro mig när jag säger att hon är snart 10år :P

[SarahOhrn]
0

Våran golden/bordercollie-kille fick vara med om sin första vinter i år, och VILKEN vinter det blev med mycket snö! Han var helt lycklig… Men det va ett ganska tunt lager här nere där vi bor men han flög unt o dök ner i snön hela tiden när vi va ute på promenad den första dagen det va snö. Sen också förresten.. Men efetrsom vi bor i stan kan han inte få springa lös så han fick busa där i kopplet.

Sen åkte vi upp till norr till min familj, där det va desto mer snö, kanske en 80 cm, och han va helt lyrisk!! När han kom ur bilen det första han gjorde va o skutta som en kanin runt i snön och dök! Sen den veckan vi va där kunde han inte vänta tills han fick komma ut på morgonen och springa på gården flera gånger om dagen i den underbara snön, dök och kom upp med hela ansiktet med snö. Haha, aldrig sett en så lycklig hund!

NaimaG
0

#9 Sådär har jag varje dag här hemma. Jag har min enorma bjässe som stuttsar upp och ner när han ska få gå ut och ut bär det med en jädrans fart när man öppnar dörren.

[SarahOhrn]
0

#10 Haha! :D Dom är underbara… Lycklig för det lilla ;)

rockygubben
0

Min Lady är helt galen i snön,hon dyker och plogar med nosen.Det ser kul ut.

texasmamma
0

Har också en snötokig här hemma! Texas trivs verkligen när det är snö. Förutom att ploga och rulla i snön älskar han att åka kana på isfläckar och att äta frusna pinnar, bäst smakar de som är fastfrusna och måste grävas fram

NaimaG
0

#13 Vad är det där för ras? Tycker det påminner om en Harlequin tecknad Grand Danois men man ser ju bara baken på den så jag kan ha fel.

[marves99]
0

min lilla vovve har inte sett snö än, har dock en katt som gör precis såhär 😃 (här sitter han å äter fruset gräs)