Chihuahua - Papillon
Nu vill jag veta allt om vavvor å pappisar! Så dela gärna med er av era erfarenheter av dom två raserna, bilder är väldigt välkomna ;) (chihuahua/papillon blandning e också välkommen)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Har en Chihuahua, och han är verkligen helt underbar. Han är smart, aktiv och älskar att sitta i knäet och bara mysa. Vill alltid vara nära mig. Nu är han bara 7 månader. Han är väldigt personlig och älskar att prata och göra sig hörd. Tror han är en schäfer. Han skäller faktiskt väldigt sällan trots att den är en skällig ras, han skäller bara om andra hundar skäller på honom. Eller om det ringer på dörren, men då lägger han av så fort jag säger till honom. Han orkar gå hur långt som helst, älskar tricks och vi lär köra både agility (som vi introducerat liite och han älskar det) har hört att många tycker att chihuahuan är en seriös ras, men min kille är absolut en liten clown :) Han vill följa med på allt, åka spårvagn är sjukt roligt (han får sååå mycket uppmärksamhet) människor och andra hundar älskar han, framförallt andra chihuahuor. Skulle kunna sitta och berätta hur underbar han är i flera timmar, haha :)
Det enda negativa jag kan komma på just nu är att det är en envis ras, det är både negativt och positivt. Men om han vill något, så gör han allt han kan för att göra det ;)
Jag vet inte om det är så, men har märkt att de korthåriga kan vara lite mer vassare och tuffare än de korthåriga som kan vara lite mer mjuka :)
Vi har en egen sajt här på iFokus om just chihuahuan http://chihuahua.ifokus.se
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vi passar en papillon ofta.
Alerta och livliga hundar. Gillar att vara med och ganska allsidiga. Kräver mer motion/aktivering än vad vissa tror (vissa tror att de är mer knähundar, som knappt behöver något, tyvärr).
Relativt lätt till skall.
Lättlärda
Passar till mycket: Agility, freestyle, rallylydnad, spåra mm.
Mycket helt enkelt.
Brukar gilla att vara med helt enkelt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Papillon är den underbaraste hundenrasen tycker jag. Hänger entusiastiskt med på allt, orkar och klarar allt en stor hund kan men är inte krävande som en arbetande hund. Blandningen chiuhuahua/ papillon är också toppen. I mitt fall något skälligare. Korthåring papillon vore den ultimata rasen. Dessa är mina högst personliga åsikter. Inte intresserad av blandrasavels diskussioner. Fyra generationer pappivavva