Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 960 ggr
Yenni.
0

En ras för mig ?

Hej där, jag är en kvinna på 19 år som hela mitt liv längtat efter en hund. Tjatat men kommit ingen vart. Nu har jag bestämt mig för en egen hund för en gångs skull, efter mycket planering,pengasparande och så. Men kan väl berätta lite vad jag söker och vad jag kan erbjuda hunden.

- Medelstor, inte mindre än 25 cm och inte större än 55 cm. 

- Inte en skällig/högljudd ras, då jag bor i en lägenhet.

- Promenader på cirka 2-3 ½ timmar, kommer även små andra saker med under promenaderna. Såsom allmänlydnad,miljöträning, dogparkou och så. Om ni undrar varför just dogparkou är det för att jag tycker det är ett bra sätt att stärka hundens självförtroende men även bygga upp muskler.

- Vill gärna träna/tävla i Lydnad,Agility,Drag,Eventuellt någon bruksgren. Eller freestyle. Skulle även vilja försöka med Treiiball.

- Hunden ska tycka om apportering, oavsett var. Både i vatten,land,skog,berg m.m.

- Hjärngymppa cirka 1-2 timmar per dag.

- Hunden ska inte vara ''fin av sig'' utan tåla att bli våt,skitig,jordig och så. 

- Cykling med hund.

- Vara snäll mot hundar,människor. Så att rasen är det menar jag.

- Modig och älska sin ägare, kan även kallas trogen.

- Pälsvård kan jag som högst sitta med ½ timme per dag.

- Smart, menar att den har enkelt för att lösa uppgifter och så.

Tror jag kommit på det mesta nu. :)

Lilllens
0

Jaktlabbe tänker jag på.

felzena
1

Tänker också på någon retriever, Labrador eller golden?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

htt
1

Tänkte också på labrador :)

Yenni.
0

Jaktlabrador har varit i min hjärna faktiskt. Men förutom den eller någon annan retriever ras. Finns det då någon ? 🙂

Lilllens
1

Amstaff eller Staffe kanske? Roliga allroundhundar :)

Yenni.
0

Och en jaktavlad golden. Behöver dock den användas till jakt. Eller missvisar även jaktavlad där ? 🙂

Yenni.
0

#5 En staffe verkar intressant. Men stod att den inte gillar så mycket regn, innebär det vatten då, som med simning och så ? 🙂

Yenni.
0

Finns det någon annan mindre ras, men som ändå kan arbeta lika mycket som en labrador/golden. ? 🙂

Som sagt håller ännu högsta gränsen på 55 cm. Men skadar ju inte om den är runt 45 cm 🙂

[Teddies matte]
0

#8 Hur gillar du vattenhundarna?

Lagotton ligger kring 45 cm hos både hanar och tikar, även en Perro och portugis-tik ligger där kring.

Aristarcos
0

#8 om du kan tänka dig en hund med vilt intresse så kan du kika lite närmare på Springer Spaniels. Har själv en Welsh Springer spaniel, bryr sig inte om att springa genom lera, vatten eller skog och kvistar och simmar mer än gärna på eget bevåg.

Mycket energi rik bör dock sägas, men glad och trevlig hund. En ras  som gillar hundar som är vänlig mot allt och alla. Bör dock påbörja inkallning ifrån dag ett så den sitter redan som liten. Annars så är det troligt att inte hunden kommer lyssna när den blir äldre. Sticker de så sticker de korta stunder för att kolla efter fågel mestadels. Max en 5-10 minuter så är de tillbaka igen. Ingen långdrevs hund.

Passar mycket bra i barn familjer då de har ett så fint sinneslag är lugn som vuxen inomhus. Men ändå inte en hund för alla, då den kräver sin förare.

Näktergalen
0

En tollare kanske? Den är mycket intelligent, lättdresserad och har stor uthållighet. Den är en stark och skicklig simmare och en naturlig och säker apportör såväl på land som i vatten, redo för att arbete i samma ögonblick uppmaning till apportering föreligger. Den starka apporteringslusten och lekfullheten är nödvändiga egenskaper för tollarens arbetsförmåga. Mank-höjd ligger mellan 45-51 beror på om det är en tik eller hane;)

Majken!
0

Om labben känns för stor så kan du kika på spanielraserna, eventuellt kooikern också.

Lilllens
0

#7 Det är väldigt individuellt, men regn och att simma är ju inte samma sak, jag vet många badglada staffar :)

Yenni.
0

#9 Jo, vattenhundarna har jag kikat in på och läst om. Verkar intressanta ! :)

#10 En Welsh låter intressant, tack. Ska kika närmare! :)

#11 Men är inte en tollare, ''jag arbetar gärna mest själv'' hundras ? :)

#12 Okej, tack. :)

#13 Tack! :)

[jahoda]
0

Om du vill tävla i drag kommer du inte vinna några priser med en welsh eller lagotto. Vill du bara köra för skojs skull kan de så klart fungera men chansen är stor att du får en hund som faktiskt inte ens vill dra överhuvudtaget utan bara springer bredvid.

Av retrieverna tycker jag flatten verkar ha mest dragvilja och den kanske skulle kunna passa in bra på dina övriga krav?

sunnys
0

#7 alla staffar jag stött på inklusive min egna hatar i princip allt som har med vatten att göra men som någon sa, det är väldigt individuellt såklart. Dock är det kanske inget man ska ta för givet, bra att ha i åtanke om det är väldigt viktigt att hunden ska tycka om vatten😉

[Teddies matte]
0

#15 En Lagotto fungerar utmärkt till hobbydrag, jag tror inte ts skall tävla i draget.

nlinds
0

en flatte ? (Flat coated retriever) *stavning*

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Yenni.
0

Som sagt, vill inte tävla i drag. Utan mer som på hobbynivå. Som på cykel och så. 

#16 Okej, tack 🙂

#18 Tyvärr så har jag aldrig fastnat för flatte 😕

Mr_Si
0

En bra avlad labbet eller springer låter perfekt för dej tycker jag! Trogna människovänliga, gillar vatten och att apportera, passar till det andra du vill göra också… Go forum kg ;)

Yenni.
0

Fick även förslag på en berger. (Berger des pyrénées á face race)

Men är den passlig för mig eller ?

Tar gärna emot förslag på hundar runt 40 cm med. Vet ju lagotto,staffe och så. Men gärna fler, lite mindre 🙂

Yenni.
0

Okej, en berger var inget för mig!

Men som sagt, tar gärna emot hundraser med en höjd runt 40 cm med. Men också såna som är runt 55 cm :)

Om ni undrar varför är det så att jag kan sedan välja och så bland storlekarna med. 🙂

[jahoda]
0

#17 Läste i huvudinlägget att det stod träna/tävla, my bad! ;)

Misarn
0

Kanske en Hovawart? :-) mycket allert och livlig hund som dock är en brukshund och kräver sin ägare, men som är otroligt rolig att jobba med då den är så mångsidig och passar till det mesta och tycker om att vara ute i ur och skur :-) http://www.skk.se/hundraser/hovawart/