Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 8534 ggr
[Daniela1983]
1

Alltså vad f*n :(

Nu blir jag faktiskt orolig igen. För flera dagar sedan såg jag en fästing nära min hunds snopp, den var för liten för att ta bort. Idag kom jag på att jag glömt ta bort den och nu ser det lite skumt ut där den satt. Vet inte om den trillade av själv eller om min hund som grejar mellan benen varje dag tog bort den. :(

Det är lite svullet, rött, såg nästan lite blött ut nånstans där och svart nånting (?) på det svullna.

Vad ska jag göra, vad kan jag göra hemma? Har lite köpt koksaltlösning kvar, men inget mer. Eller jo klorhexidinshcampoo för oren hud, men det är nog fel sak att applicera va?

Persifone
0

Du gör enkelt egen koksaltlösning, koka en dl vatten med en tsk salt tror jag det är :)

Jag vet inte vad som kan ha hänt, men försök hålla det rent.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Belimas
0

Om det är en svart prick där så kan det vara huvudet som sitter kvar, svullet och lite rött brukar det bli efter ett fästingbett men inte blött vad jag kan minnas =S

Rekommenderar i alla fall att köpa fästingplockarna som ser ut som en kofot, de kommer i två storlekar varav den mindre kan ta även de minsta fästingarna :)

Dessa: http://www.grizzlyzoo.se/20.0.0.0/4195/cache/4195_6e562aac90c588c558ce4aad2f03a406.png

[Forest]
6

Ts ett bra tips :) Skriv gärna överskriften bättre så man förstår vad tråden innehåller eller iaf för locka bättre svar på det man vill ha hjälp med. Isf din kunde du skrivit- Röd där fästingen satt. Bara ett tips för det hjälper att få fler bra svar då vissa kanske kan lite mer hur det kan se ut efter fästingbett. Jag säger så här låt inte hunden hålla på o tvätta det för mycket. Det är ofta lite rött efter fästingbett det brukar klia lite men ger med sig efter några dagar. Jag har inte tvättat ett ända fästingbett. Om det blir rödare och större så ringer man vetrinären och rådfrågar vad dom anser. Jag rek att man med köper en fästingplockare, det är i regel lättare att ta bort dom små med en fästingplockare.

[Daniela1983]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#1 Ska göra, men räcker det med koksaltlösning?

#2 Ser nästan ut nu som levrat blod. Aldrig sett det i samband med ett fästingbett, men det är kanske ingen fara..

#3 Sant med rubriken, den var min spontana reaktion igår kväll. Nu var det mindre utav en röd bula, bara det jag tror är levrat blod kvar.

Praefatio
0

Det är fästingens kropp som sitter fast, din hund har förmodligen kliat bort bakkroppen. Du MÅSTE få bort kroppen, den kan börja ruttna i såret på hunden och det lär leda till infektion i bästa fall, blodförgiftning i värsta.

Jag skulle nog be veterinären ta sig en titt också, kan hända att hunden behöver antibiotika av något slag.

Praefatio
0

Att det är blod runtom är inte så konstigt, bakkroppen innehåller ju blod som säkerligen har läckt ut när den har blivit bortkliad.

[Daniela1983]
0

Tycker andra likadant angående bilden? Måste jag till vet IGEN? Hur kan jag ta bort det du nr # 5 tror är fästingenskropp? skrapa bort det? Jag har en bra fästingborttagare med snara, men lär väl knappast hjälpa nu.

Praefatio
0

Jodå, fästingsnaran gör nog jobbet! Den är ju gjord för att komma in under fästingens kropp och ta bort alltihopa, lär inte göra någon större skillnad att bakkroppen är borta. Tvätta försiktigt (!!!!) med koksaltlösning först, så att det levrade blodet löses upp bara, annars lär du inte få bort den.

Skrapa absolut inte bort den, då kommer huvudet sitta kvar och då blir det garanterat infekterat.

Belimas
0

Nej det är inte garanterat att det kommer bli infekterat bara för att huvudet sitter kvar, de flesta gånger så stöter kroppen bort det utan komplikationer men OM nu huvudet skulle vara kvar så är det viktigt att hålla koll så det inte blir svullet och rött runt området.

En veterinär rådde en gång att man absolut inte ska hålla på och pilla och försöka få bort huvudet för det är då det kan bli inflammerat/infekterat utan det bästa är att tvätta med alsollösning och sen låta det vara så ramlar det oftast av sen.

Det är just det vi har gjort de gånger huvudet har blivit kvar och det har aldrig blivit infekterat är man osäker så kan man dock ringa till veterinären och rådfråga om vad man ska göra.

Belimas
1

Jag tycker du ska tvätta med alsollösning, inte alsolsprit, och sen låta det vara och avvakta. Blir det rött och svullet så kontakta veterinären annars så sköter naturen om det där =)

Praefatio
0

Huvudproblemet här är ju inte att huvudet sitter kvar, utan att bakkroppen har blivit tömd över såret. Infektionsrisken är alltså betydligt större nu än den vanligtvis är. Jag skulle för allt i världen vilja ha bort huvudet den här gången, för att kunna komma in i såret och rengöra.

I vanliga fall är det oftast okej att huvudet blir kvar, det håller jag med om.

[Daniela1983]
0

Hur ser ni att huvudet eller något utav fästingen är kvar?? Tvättat så jag knappt rört området, med kompressor och koksaltlösning. Mejlat bilden till min veterinär, har hopp om att de svarar. Annars vet jag inte just nu vad som är bäst.

Praefatio
0

Man ser det genom att det är en liten, liten svart prick istället för ett rött sår så att säga. Hoppas verkligen att det löser sig för dig och att du slipper veterinären. Jag vidhåller fortfarande att du bör vara extra noga och ha extra uppsikt iom att bakkroppen har tömts över såret. Om svullnaden inte lägger sig, kontakta veterinär direkt!

[maloue]
3

Kontakta veterinär och hör vad de tycker. Ber de dig att åka in med din hund så gör det istället för att ta onödiga risker

[Forest]
1

http://hundkartan.se/index.php/Hundtips/fastingar-och-hundar.html

Jag ser inte att det ser svullet eller rött. Jag har själv haft kvar huvudet från fästingar och läkare lät dom sitta kvar då ramlar bort själva. Så länge det inte vart rött och irreterat så var det ingen fara. Du kan läsa lite mer den sidan jag länka.

[Daniela1983]
0

Kliniken svarade att de inte gör några bedömningar via telefon, eller mejl. Värdelöst. 

Ser det inte bättre ut imorgon bokar jag nog en tid. Senast jag tvättade (med alsollösning som nämnts här) såg jag inget i såret, bara ett sår och rött och svullet, men inte något stor område.

russin
11

Nu tycker jag det är väl mycket skrämselpropaganda här. Att huvudet från en fästing sitter kvar är inte hela världen🙂 Det brukar bli som en liten infektion då kroppen stöter bort det, men det räcker att hålla rent - har aldrig någonsin hört talas om någon hund som fått blodförgiftning pga det.  Fästingbettet på bilden ser dessutom väldigt fint ut - alltså huden ser knappt ens irriterad ut.

Fästingsjukdomar kan dom få oavsett om huvudet sitter kvar eller inte - det beror på att maginnehållet tömts i huden och inte pga att fästingen är mosad på hunden.

Själv skulle jag tvätta det där en gång per dag i ett par dagar med väteperoxid (3 %) och sedan låta det självläka. Såg att du hade alsollösning hemma och det duger det med🙂

[Daniela1983]
0

Det är fortfarande en skorpa där, och en bula. Är inte bra på sår och hur snabbt de ska läka. Svårt att säga om det är ömt, men det ser ut att göra ont.

vallhund
5

Har aldrig hört talas om att något djur fått blodförgiftning utav att ett fästinghuvud sitter kvar. Har heller aldrig varit med om att en fästing varit för liten för att kunna tas bort.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Iyen]
0

#19 Amen

[Daniela1983]
1

Vet att någon sagt till mig när jag skaffade honom att man väntar tills fästingen är lite större så man kan ta bort den.

[fabienne]
4

Nej man tar bort den så fort man ser den. Ju tidigare ju bättre.

Karmatarerskanise
1

Här har ni en till som då aldrig hört talas om blodförgiftning för att huvudet sitter kvar. Oavsett om fästingen spruckit eller inte. Så du som påstod det här får gärna via fakta på det.

att huvudet sitter kvar brukar inte leda till annat än att det blir lite rött och ibland svullet när kroppen stöter ut det. Så tvätta med koksalt och håll det rent så ska det itne vara några problem.

för övrigt ska fästingar tas bort direkt man ser dom. Ju kortare tid de sitter ju mindre risk för att sjukdomar överförs är det.