Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2269 ggr
Marro.
0

Hundras för mig

Hej, jag skriver just nu från min systers konto då jag själv inte känner för att bli medlem just nu. Jag är mitt inne i rasdjungeln och har verkligen fastnat. Så skulle ni kunna hjälpa mig ? 🙂

- Promenader på cirka 2-3 timmar varje dag, eventuellt längre vid helger. Blir även cykling då hunden är ''redo''.

- Vill gärna träna Agility,Lydnad,någon bruksgren, vallning, drag.

- Vill inte ha en hund som är högre än 60 cm.

- Hjärngymnastik så kan jag hålla på med fast varje dag.

- Rasen ska vara snäll,trogen,hänga med på det mesta,orädd.

- Om den tycker om att simma skulle det vara bra.

- Inte många rasbundna sjukdomar.

- Är inte intresserad av jakt. Så ingen hög jaktinstinkt.

- Ska inte skälla så mycket, inte vakta så stort. Får vakta och så, men inte så att den skäller vid varje ljud. Så mindre vaktinstinkt men får vara.

- Dogparkou låter även intressant så det vill jag också testa.

Tror det var allt, men om ni vill veta något är frågor välkomna 🙂

Marro.
0

Kan påpeka att hundvana finns.

[Teddies matte]
0

Vallningen får du nog stryka om du inte skall hålla på med det regelbundet.

Min egen ras Lagotton kunde passa in, även några andra av vattenhundarna, hur gillar du dessa?

Tina
0

Vill du träna vallning så finns det ju ganska få att välja bland. Border collie, working kelpie eller australian shepherd. Ev. australian kelpie.
Men det är alltså något som du definitivt ska träna? Regelbundet?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[tiffitott]
0

Jag tänker att någon spaniel, typ engelsk eller welsh springer spaniel skulle passa utmärkt! 😃

Marro.
0

Om jag hittar gårdar och  (Såklart före köpet) får valla där så vill jag gärna hålla på cirka 2-3 gånger i veckan, beroende på hur jag får det.

[Teddies matte]
0

#5 Skall du hålla på med vallning så är det ju en vallhund som gäller, dock finns det vakt i flera av vallhundarna (som lämpar sig för vall) och de riktigt krävande vallhundarna kräver mer än bara nån gång i veckan, är vän med en WK-uppfödare och har hon inte haft tid nån dag så börjar de med jobbiga beteenden.

[tiffitott]
2

#5 Om det är vallning du vill hålla på med så är det vallraserna som gäller, dvs bordercollie, WK & kanske aussie.

Tänk på att tillgång till får är svårt att hitta, fåren måste vara invallade och om du inte har erfarenhet av vallning så måste du hitta någon som kan hjälpa dig! Det är inte bara släppa en hund på får och tro att den kan något :)

Aristarcos
1

Du kanske inte bör ge dig in på en inte fullt så aktivitets benägen vallare såsom WK eller BC utan kanske mer åt LH Collie, Bearded Collie ; Puli eller något åt det hållet…

[Teddies matte]
0

#8 Dock kan det bli svårt att få valla med såna hundar, inte många fårägare som låter vilka typer av hundar som helst valla deras får, utan oftast bara de allra vanligaste vallraserna.

Marro.
0

Jo, har tänkt på vallningen och så. Vet att man inte bara släpper in en hund och så. Menade inte en hund som behöver valla, såsom border collie och så. Utan mer som te.x. Sheltie som kan valla, men behöver inte. Men vill gärna att den ska uppfylla de undra ''kriterierna'' 🙂

[Teddies matte]
0

#10 Med en Sheltie kommer du inte få låna någons får, antingen satsar du ordentligt på vallandet och skaffar en riktig vallhund eller så struntar du i valltanken.

Marro.
0

#11 Men frågar såhär då.

Om man tar med valltanken, som att man vallar seriöst, vilken passar då ?

Om man tar bort valltanken, hur är det då ? 🙂

[Teddies matte]
0

#12 I valla seriöst, hade du tänkt valla mer än du tidigare nämnde då?

Isåfall BC ifall vall är det ni skall satsa på, även ev. Aussie och Australian Kelpie ifall det inte måste vara en riktigt perfekt vallhund, dock har Kelpien och Aussien vakt. WK skulle jag inte rekommendera om du inte har egna djur och därför måste ha en vallhund eller annars är mycket aktiv inom vall.

[TeamGolden]
0

Vill du hålla på med vallning är det ju vallhund du ska ha precis som många andra skriver. inne på http://vallhundar.ifokus.se/ får du säkert kunnig hjälp. 

Jag skulle säga att border collie passar in på vad du skriver, aussien brukar vanligtvis inte vara en lika bra ras för vallning, men somsagt. in på http://vallhundar.ifokus.se/ och kika så får du defentift hjälp av vallhunds ägare! :)

[TeamGolden]
0

#12 Jag skulle säga att ingen vallning ingen bc. men det tycker många olika i verkligen, men ja. tar du bort vallningen så skulle kanske KH collie passa in bättre på dina beskrivningar, även aussien

Marro.
0

Okej tack.

Jo, min vän har får som blivit vallade förut. Hjälp kan jag förhoppningsvis hitta. Skulle gärna hålla på med vallning 5-6 gånger i veckan bara det passar 🙂

Cahira
1

Att ha en vallidiot till hund kan vara lika jobbigt i vardagen som att ha en jaktidiot. Jag rekommenderar att du satsar på en hund utan att valla först och testa på alla sporter som intresserar dig och bli varm i kläderna och hitta vad som verkligen är roligt. Om du sedan märker att du vill hålla på med vallning så kan du leta fram en vallhund som nästa hund. 

Dogparkour är från Le Parkour vilket betyder Free Running. Det är en sport som kräver styrka, balans och enorm kroppskontroll. http://www.youtube.com/watch?v=NX7QNWEGcNI

Dogparkourtrenden började med hunden Tret. http://www.youtube.com/watch?v=pXElh_VM0Uc

Dogparkour tränas mest för att öka hundens självförtroende, styrka och balans samt för att ha kul med sin hund, men man får vara medveten om skaderisken och kolla så hundens leder är okej och träna upp hunden med vett. 

Med tanke på att dogparkour kräver smidighet, kroppskontroll och styrka, agility kräver smidighet, kroppskontroll och fart, Drag kräver styrka, vallning kräver vallningsinstinkt, lydnad kräver lyhördhet, bruks beror på vad för bruksgren du tänker på. 

Vallinstinkt är i princip jaktinstinkt, att följa saker som rör på sig. Bilar, cyklar, hästar, barn, katter… 

Skällighet är mest en uppfostranssak. Eftersom du söker en snabb smidig lyhörd hund som vill vara aktiv och jobba så rekommenderar jag att du kollar in Pudel, mittelspitz, papillon eller sheltie. Alla dessa kan du hålla på med spår, sök, lydnad, agility och parkour med. Pudel är extremt allround men väldigt glad i att jobba. Mittelspitzen likaså, de blir nästan odrägliga om de inte får jobba och är väldigt lättlärda och snabba. Min mittel var rena rama bergsgeten och gav inte upp så lätt under apportering och uppletande vilket han älskade - både i land och vatten. Papillonägare beskriver rasen som väldigt sportig och aktiv den med. Sheltien har vallhundens will to please, men har å andra sidan rädslor i rasen. 

Vill du ha nåt större tror jag att korthårig collie, Bearded Collie eller portugisisk vattenhund kan vara något. Men de mindre raserna jag räknade upp har mer speed för agilityn.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Hiro
0

Vad sägs som en jaktavlad labbe? Du behöver inte jaga

[TeamGolden]
0

#16 Det är kul att du intresserar dig för vallningen, jag är väldigt intresserad av vallning, nästa hund blir border collie. Men även om du nu tror att du kanske kommer valla upp till 6 gånger i veckan, så är det väldigt mycket. Ofta gör man andra saker, hälsar på folk, tränar på brukshundsklubben, storhandlar, jobbar över, ja det finns mycket man gör utöver valla. Att skaffa border collie betyder inte att man låst sig till vallning minst en gång om dagen, enligt mig. 

Här kan du läsa mer om vallning, hundens behov osv http://www.svak.se/ 

Jag skulle säga att det ''räcker'' (det beror väl helt på vilken border collie man får) med att valla ett par gånger i veckan, jag skulle inte valla mer än 3 dagar i veckan. Vad jag förstått så bönder med vallhund vallar ofta stora boskap men inte så ofta. Det är inte varje dag man byter hage om jag förstått det rätt, dvs man vallar kanske 200 djur under en stund som kräver mycket av hunden. Sen tar det väl ett apr veckor innan de byter hage igen. Meen, vad vet jag. :)

Marro.
0

Tack för era förslag 🙂

#17 Har faktiskt tänkt på mittelspitz,sheltie,pudel 😃

#18 Hmm… ska tänka lite mer på det, tack. 🙂

#19 Okej, tack 🙂

Sugar Mist
0

Jag tänker på Aussien, jag vill själv valla när jag blir äldre och skaffar några tackor, då det inte är så lätt att hitta en gård där man regelbundet får valla hos, så jag har då medvetet valt en hund efter bruks och vall linjer, som inte behöver valla men men som troligtvis kan valla. Om Aussien kan du läsa mer om här; australianshephed.ifokus.se 

Vill man börja med något mindre och inte lika tuff, så finns Sheltie, Pudel och de tyska spetsarna. Vill man ha mindre men tuff så finns pumi, corgi och lancashire heeler.

Men vill man ha lugnare hund som kan arbeta men inte kräver det på ett sådant sätt som Aussies gör, så finns den Finska Lapphunden.

-

Mystroll
0

Det finns ju folk som vallar med sina Australian Kelpies, även uppfödare som vallar, så det kanske skulle vara ett alternativ? Det beror lite på vad du menar med vakt. Jag har precis bestämt mig för kelpies men stod och velade länge mellan dom och aussies och utifrån när jag har pratat med uppfödare och folk som äger hund av dom raserna så har dom inte så mycket vakt att det skulle vara ett problem för mig. Men som sagt folk verkar mena väldigt olika saker när dom pratar om vakt och vaktbeteenden.

Jag skulle inte skaffa varken BC eller WK(working kelpie/australian stock dog) om jag inte har egna djur som jag ska valla, känns som för stor risk att man står där med en vallidiot som behöver väldigt ofta.

fridaaocrazy
0

Fast skaffar du en sheltie så var beredd på att de flesta skäller konstant.. Min granne har en sheltie och han kan inte ta en boll utan tt skälla, för han att en bil kommer mot tomten så skäller han osv :/ Detta gäller ju inte alla men det är faktiskt en rätt skällig ras.

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

RedMonsters
0

Kelpie har vakt i sig, likaså aussien. Min kelpies far och släktningar är enbart en vallhundar, men sedan så har dom WK i sig (reggade som AK).

Medarbetare på brukshundraser.

Marro.
0

Aussien har jag börjat läsa på om, tycker den är intressant. Sheltie,corgi,lancashire heeler har jag också fastnat för.

Finsk lapphund har jag tänkt på, så den är även med. 🙂

Marro.
0

Hur är det med den dansk-svenska gårdshunden då. Är den något för mig ? 🙂

Sugar Mist
0

#26 Helt klart :)

-

Marro.
0

Min moster tyckte att en isländsk fårhund skulle vara något men jag vet rent sagt inget om rasen. Så frågar även här, är den något för mig eller kan jag slänga den ur listan direkt ? 🙂

[Teddies matte]
0

#28 Den har lätt till skall, så på den punken passar den inte in.

Marro.
0

#29 Okej, tack 🙂

Tror Dsg är en ras som verkligen passar mig. Så den ligger bra till efter vad jag läst om den 🙂

htt
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#26- Jag har en Dansk/svensk gårdshund, de är härliga hundar! 
Däremot är de ju inga vallhundar, och dessutom har de en hel del vakt och jakt i sig.
De är ju från grunden gårdshundar och SKA larma om någon kommer in på gården, men annars är det en relativt tyst ras. 

Det sistnämnda är nog olika från linjer till linjer, men jag vet flera som inte kan ha sina DSG lösa pga jaktlusten. Det finns fåtal DSG som jagar rådjur och hare tillochmed.
Däremot har varken jag, min hunds ägare (har honom på foder) eller hans uppfödare upplevt att någon av våra hundar har desto större jaktlust. Men som sagt.. 

Men som sagt- de är underbara hundar! 
Relativt friska (var noga med att välj en uppfödare som avlar efter rasklubbens rekomendationer, de finns att läsa på www.gardshund.com), sportiga, smidiga, små men ändå tåliga. Världens goaste och jag vet inte en enda dsg som inte gillar att ligga nära, älskar värme (men de är ganska känsliga mot kyla så ett täcke om vintern är oftast en nödvändighet) är vänliga av naturen och dessutom unika med olika färger och teckningar. Gårdshundsfolk är väldigt trevliga och dessutom är det en svensk eller ja, dansk, ras vilket jag tycker är jätteroligt. Det känns mer äkta på något sätt :) 

Har du fler frågor om rasen eller så så är det bara att PMa eller skriva här i tråden, jag är relativt ny inom rasen men älskar kunskap och information vilket gjort mig till en dsg-nörd 👍
Bilden är på min fina kille, 4 månader :)

Marro.
0

#31 Tack för din fina information 🙂

Marro.
0

Började bara fundera på en sak, fungerar dsg bra i rapport,apport,sök,spår ? 🙂

Och tycker den om vatten ? För vill hålla på med vattenapportering.

Och tycker den om att lära sig nya saker ? 🙂

Blev många frågor nu men. 😃

htt
0

#33- Ingen aning, jag känner ingen som sysslar med de sporterna! 
Men det känns som att det är en träningsfråga? 
Däremot vet jag många som är sjukt duktiga inom viltspår! 

Det finns nog dsg's som gillar vatten men även de som ogillar vatten. 
Men spontant känner jag att om jag vill hålla på med vattenapportering hade jag istället valt en annan ras, typ jaktlabbe vilket också verkar stämma in bra på dina kriterier. Men som sagt, DSG är underbara hundar och hade säkert också passat för dig!

fridaaocrazy
0

Spaniels kan man också andvända till spår, sök, apportering och vattenapportering om du inte är intresserad av jaktlabbe :) Alla spaniels jag har träffat har älskat vatten, har en själv ;)

Marro.
0

#34 Hmm.. Det var ju synd. Så du menar att det inte är så vanligt med dsg i bruks ?

Vattenapportering skulle jag tycka om att köra, dock inget måste. Men jag kanske lämnar hellre bort bruks än vattenapportering, tycker det verkar så roligt. Dock finns det även bruksgrenar jag älskar 😃  Så kör gärna båda. :)

Men är dsg villig att lära in saker så man kan lära den apportera in saker från vatten/land ? 🙂

Marro.
0

Jo, okej tack. Är isåfall mest intresserad av Welsh Springer spaniel då den även faller mig mest i utseende av de ''större'' spaniel sorterna 🙂

htt
0

#36- Min DSG som iofs bara är valp nu gillar att lära sig saker- javisst- men samtidigt är de en aningens självständiga och han är låångt ifrån lika lättlärd och träningsgalen som min bc-blandning var vid den åldern. 

Däremot älskar de att vara sin ägare till lags och de är en ras som behöver aktivering. Så visst går det säkert! 
Men jag tror fortfarande att det är enklare om du nu vill köra vattenapportering att satsa på en ras som är en naturlig apportör och gillar att arbeta i vatten.
Jag säger inte att en DSG inte skulle passa men däremot tror jag du får det mycket lättare inom de grenarna med en annan ras :) 
Men vad vet jag egentligen? Du kanske kan gå hur långt som helst inom bruks och vattenapportering (vad det nu heter i tävlingssammanhang) med en dsg 🙂

Marro.
0

Men om man vill få fram en liten hund som både passar som vattenapportör och brukshund vad är det då för ras, men som även håller de andra ''kriterierna''. Med liten menar jag som en Dansk svensk gårdshund. 🙂

RedMonsters
2

En dsg skulle nog haft det väldigt jobbigt i rapport då dom inte är så snabba. Det känns som att du inte riktigt vet vad du vill ha för typ av hund (stor skillnad på en isländsk fårhund, dsg och aussie) eller vad du vill hålla på med. Mitt tips är att vara med på en prova på dag på BK. Vill du hålla på med apportering ska du satsa på grupp 8.

Medarbetare på brukshundraser.

Marro.
2

#40 Jo, men är så mycket jag vill hålla på med 😃. Vill ha en hund som klarar av det mesta. 

Men om man bortser bruks då. Kan ändå hända att det blir svårt att hitta mark att träna på då klubben inte har någon skogsmark om man säger så. Men Agility, Lydnad, Drag (Inte riktigt drag men som på skidor,cykel m.m), Vattenapportering/Någon bruksgren men isåfall vilken kan den ''klara av''.  Men för övrigt kan det hålla det ? 🙂

Marro.
0

Tollare verkar då där intressant men vet inte om den skulle nöja sig med ''mig'' om man säger på det sättet. Jag kanske inte kan tillfredsställa dens aktivitetsbehov. Eller har jag nu fått allt om bakfoten ?

Men då kommer ju även jakt till, men klarar den då av att vara lös. Eller blir det hela tiden ''koppeltvång''.

Marro.
0

Men dsg har jag verkligen börjat gilla, men då blir det väl att stryka av några grenar. Såsom bruks,vattenapportering,drag ?

htt
0

#43- Vart i landet bor du? Jag skulle rekomendera att kontakta någon uppfödare. 

Men enligt mig är DSG en aktiv sällskapshund som kräver daglig aktivering både psykiskt och fysiskt. Ett stort plus är om du bor på gård eller ger hunden mycket möjlighet till utevistelse. Vi bor i en lägenhet utanför stan med skog, grönområden och vatten ett stenkast bort. Det går an för min dsg men man ser verkligen att han mår som bäst när vi är i stugan med myyycket mark att springa på, en gård att vakta och kanske till och med någon sork att fånga. Då är de i sitt rätta element!

Det är en liten och smidig, aktiv och tålig ras som passar bra till lydnad, agility,rallylydnad, freestyle, trickträning, osv osv. Vet som sagt flera som är riktigt duktiga på viltspår och även minst en som har dsg till drag, men det får man ju anpassa lite efter hunden. Den klarar LÄTT av att vara ute i 2-3 timmar som du skrev. 
De älskar att hänga med på allt möjligt och gillar att träna- men de är en aningens självständig och har lite skinn på näsan. 
Men om vallning, bruks eller vattenapportering är viktigt för dig hade jag valt en annan ras. 

Det blev mycket upprepning nu, haha!

Marro.
0

#44 Bor i Finland vid Åbo. Bor som mitt inne i staden, men om jag går en bit kommer jag ut till ett lite bättre område. Dock cirka 5-6 km före man kommer till det ''riktiga bra området''. Men en promenad på 2 timmar för mig är cirka 6 km (Om jag är riktigt slö) men om jag är i raskt tempo med joggning och så hinner jag nog 14 km. Blir väl lite variation. 😃

Dogparkou så vill jag mest träna på skoj då det ser roligt ut. Har sett några i staden köra det. Hundarna ser lyckliga ut och så. 😃

Men om jag vänjer en dsg vid vatten. Kan den bli villig att apportera in. Eller har den inget stort lekbehov ? 🙂

Sugar Mist
0

#42 Tollaren är en självständig ras, gillar att arbeta ifrån föraren, istället för nära. Gillar att tänka självständigt helt enkelt. Smidig allroundhund om man passar med rasen- vilket inte alla gör. Lösa kan de helt klart vara, men det är en skillnad på fårhunden, aussien, dsg och tollare. osv osv osv. Jag kom och tänka på flatten när jag läste ditt inlägg i #41, inte lika stort aktiveringsbehov som Aussien och Tollaren men helt klart en rolig hund att jobba med. De är lätta att ha och göra med men som fortfarande gillar och delvis kräver att jobba.

-

[MinIda]
0

Men en dsg orkar väl inte riktigt ''dra'' en människa på skidor,cykel 🤔

Marro.
0

#46 En flatte tycker jag dock känns liiite för stor. Finns det dock någon annan ras isåfall som är under 50 cm som liknar den, om man bortser spaniel ? 🙂

htt
0

#45- Okej :) 

Ang dsg och föremålsintresse- Javisst går det säkert att jobba upp och speciellt om man har en hund som redan från början har ett stort föremålsintresse. Det finns absolut säkert dsg som älskar att bada och apportera men de är samtidigt ganska frusna av sig och min ligger hellre i handduken och myser än badar. Men det kanske blir bättre när han är äldre. 

Men åter igen- vill du verkligen syssla med vattenapportering hade jag rådit dig att skaffa en apporterande ras såsom någon av spaniels eller retrivers :) Typ Cocker, Welsh eller jaktlabbe?

Marro.
0

#49 Jo, har tänkt på det..

Men en labrador verkar även vara bra, men då brukar vissa säga att den är klumpig och ''påträngande'' hund. 🤔

Marro.
0

Finns det någon ras som liknar en flatte/labrador men är mindre till storleken. Vi pratar alltså om under 50 cm.

Sugar Mist
0

#50 Jaktlabbe. Mindre, smidigare, mindre päls och mer motor i den. Namnet är missvisande och den kräver inte jakt.

-

Marro.
0

#52 Men om man tar en jaktlabrador till en mindre hund. Eller då en flatte. Finns det någon ras som är under 50 cm som liknar de ? 🙂

Marro.
0

Är 

Nederlandse kooikerhondje

En ras som liknar eller ? 🙂

Sugar Mist
0

Kooikern är en speciell hund, precis som tollaren. Jag rekommenderar att du besöker uppfödare av rasen, hundar och ägare av rasen. Då bildar du dig en egen uppfattning. Men ja, Kooikern kan mycket väl passa!

-

Marro.
0

#55 Okej, tack.

Vill också tacka er allihop för att ni tar er sån tid att förklara och ge tips,råd. 🙂

Men det lutar dock mest åt.

Dansk svensk gårdshund

Jaktlabbe 

Welsh springer spaniel

Australian shepherd

[MinIda]
0

Haha, vet att det inte är min tråd nu men lånar den lite istället för att skapa en ny.

Kan en dsg springa brevid en cykel som 7 km. Eller blir det för långt för den. Föredrar den hellre att sitta i en korg vid cykeln ? 🙂

Marro.
0

Ja det undrar jag faktiskt jag också.

Kan en dsg springa brevid en cykel cirka 8 km, eller orkar den inte det. Blir det för snabbt och mycket ?

Undrar även hur mycket den kan hålla på som ''mest'' per dag. Som orkar den med en promenad på 20 km (Om det skulle bli av någon helg isåfall). Eller vill den sitta i någon väska ibland då ? 🙂

Sugar Mist
0

Har den kondition så klarar den lätt det.

-

Frida B
0

#57 om du tränar upp hunden i långsam takt, succesivt, så borde det väl absolut gå :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Marro.
0

Okej, tack. För ibland kan det hända att jag cyklar cirka 8 km, oftast längre som runt 15 km men hunden kan få sitta i en korg då 🙂

Cahira
0

#57 Alla hundar liksom människor kan tränas upp till att springa maratonlopp, så det är inga bekymmer på den fronten. :)

Marro.
0

Men läste nu på en sida att det är vanligt att den är reserverad och nervös vid hundmöten,nya personer och så. Stämmer det ?

Frida B
0

#63 nervösa ska dom inte vara, men kan däremot vara lite reserverade.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Marro.
0

#64 Hur reserverade. Att dom undviker hela situationen eller att dom tvekar att gå fram och så ?

Sugar Mist
0

#65 Ointresserade helt enkelt. Sådant kan man arbeta bort från valp, genom att lta hunden hälsa och socialisera sig med annat folk.

-

Cahira
0

Går ju att välja en valp i kullen som är lite mer framåt än de andra med om man vill ha en lite socialare individ. :)

Frida B
0

#65 med reserverad menar man ofta att hunden är helt ointresserad av andra människor/hundar :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Marro.
0

Jaha, tack då. Har väl missuppfattat lite då 😂

Cahira
0

Min mittel var reserverad i det sätt att han var skeptisk på främlingar. Tog honom en stund innan han vågade sig fram och nosa. Blev dock bättre när dvärgschnauzern som har noll reservering skulle hälsa på allt och alla och han blev avundsjuk att hon fick all uppmärksamhet! 😂

fridaaocrazy
0

Ts, vad kul att du är inne på Welsh springer spaniel!! Ca 80% som har Welshar (enligt min erfarenhet) så kan ingen trötta ut sin hund ;) De har så otrolig kondition och älskar att arbeta och tränar man bort jakten så kan de också gå lösa. :) Min Welsh älskar vatten och han badar i stort sett varje dag då vi har en egen sjö och där finns också harar som han kan springa efter (när vi tillåter) och jag brukar också cykla, träna lydnad och träna Agility med honom. :) En riktig allroundhund enligt mig, och som är den perfekta hunden bara den får tillräckligt med motion. :) Har du fler frågor så fråga på! Här eller i pm spelar ingen roll ;)