Vilken ras för oss?
Hej. Vi har idag 1 rottweilerhane på snart 17månader. Vi går i tankarna om att skaffa en till hund. Hunden skall fungera ihop med rottisen utan problem. Med tanke på hans vikt och klumpighet:) Det blir tjejens hund denna nya. Hon skulle vilja kunna träna lydnad, lite agility och eventuellt ställa ut. Hon vill att den ska vara liten till mellan storlek. Tips mottages gärna :) Ska inte kräva lika mkt som rottisen i motion osv; )
Shetland sheepdog kanske? :)
Welsh springer spaniel!! Min tränar jag (grund)lydnad, Agility och tävlar i utställning med! Fast de behöver en del motion (tror ungefär som rottisen) men arbetar man med hundens huvud, spår, "leta godis" i gräs eller agillity var/varannan dag så går det bra. :) Man märker fort när man måste arbeta med dom, de blir "stressade" eller vad man nu ska kalla det och springer runder i huset osv xD
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
Dansk-svensk gårdshund kanske? Liten men rätt tuff hundras som inte borde gå i bitar av en knuff från en klumpig rottis :P. Passar bra för både agility och lydnad.
Jack russell kanske? Små tuffa hundar som passar till dom aktiviteterna du räknar upp.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tack för tipsen. Ska kollas upp detta! Shetland sheepdog gillar hon rent utseendemässigt.
En kompis till mig har er rottweiler och en dansksvensk gårdshund, dom Funkar super tillsammans :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
#6 en familj jag kände hade en rottweiler/ schäfer-blandis och en dansk-svensk tillsammans villket även det funkade utmärkt :)
Jag tror en dsg hade hängt med bra! :)
Tycker dock inte att man ska andvända en terrier till lydnad (och ev agility)… Vissa går det bra med men de är väldigt envisa och t ex border terrier är kända för att rymma! :P De terrierna på min Agility springer iväg, stannar på slalom osv… Den ena är rätt duktig men de har hållit på med en MASSA kurser och träningar för att få hunden så ;)
Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka
#9 Är de kända för att rymma border terriers? Aldrig hört talas om. När jag tävlade agility förr så var det en uppfödare av BTs med och jag tränade även en av hennes hundar och det var aldrig något problem med att de hundarna rymde. Fanns även en annan uppfödare i samma sällskap som bodde i en annan stad och dom var också framgångsrika i agility. Men visst finns envisheten i terriern det ska jag inte sticka under stolen. Men se hur många jack russells som ligger i toppen på agilitytävlingarna så får du se att det går att ha en terrier till agility 😉
Samtidigt som envisheten finns i terriern så är de lika envisa att klara av de uppgifter som förväntas, så är man envis själv så kan en terrier passa utmärkt och man får en fin träning/tävlingskompis i både agility och lydnad.
Tycker bara att din första mening i ditt inlägg var knepigt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Staffordshire bullterrier borde klara rottisens klumpighet och ändå passa bra till agility och lydnad. Får dock tänka på i så fall att båda hundarna har en viss grad skärpa.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.