Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 9381 ggr
Här Är Jag
0

Lik Schäfer?

Jag har nu varit utan hund i ca 2 år och det känns så tomt när man inte har hund, så nu går jag i hund tankar igen. Tänkte att jag skulle skaffa mig en ny kompis till nästa sommar. Älskar Schäfern men tycker att den är så sönderavlad. Så nu undrar jag vilken eller vilka raser som är mest lik Schäfern? Är Rhodesian Ridgeback lik Schäfern? Tack på förhand!

Sugar Mist
4

Rhodesian är inte lik schäfern.

-

[dynamitella]
10

Det finns friskare linjer hos Schäfer och mindre friska. Så är det en Schäfer du vill ha, leta reda på en uppfödare om håller måtten. Om de så är utomlands.

Mysisa
5

Belgisk vallhund? Vit herdehund? Bruksschäfrar är annars inte lika sönderavlade

minavitas.wix.com/kennel

Lorita
0

vit herdehund = vit Schäfer och den har avlas för att brukas

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Majken!
7

Vad innebär sönderavlad? Vad är det som gått sönder?

TheraS
0

#5 Tror Ts menar att man har avlat så mycket att det blir till slut risk för fler sjukdomar etc. Ju mer "sönderavlad", mer sjukdomar.

Här Är Jag
0

Ja Schäfern och många andra raser har ju en del sjukdomar.

Majken!
0

Därför är det ju viktigt att du definierar vad det är du inte vill ha, så det går att ge vettiga tips.

russin
2

Jag känner flera som har friska fina schäfrar - men dom är avlade mer åt brukshållet🙂

Mischa
0

Vad är det du attraheras av hos schäfer?

Är det bruksegenskaper? utseende? mentaliteten?

Är det en sällskapshund du söker så är ju varken schäfer eller någon ras med liknande kapacitet särskilt lämplig, men det kan ju finnas andra raser med dom egenskaper och dragen du gillar.

≧◔◡◔≦

[TeamGolden]
0

Många schäfrar lider av allergier och höftproblem, det är vad som är ''sönder''.

ettlitetalias
0

Kanske en maremma sheapdog? :)

Mischa
2

Vilka likheter finns mellan en schäfer och en maremma?

≧◔◡◔≦

ettlitetalias
1

Tja, eftersom hon inte specificerade just vad som skulle vara likt en schäfer så höftade jag till det lite. De maremmas som jag träffat har varit i ungefär samma storlek och arbetsvilliga. Aktiva i bruksaktiviteter (om det är det hon vill hålla på med) och fungerar finfint som sällskapshund.

Misarn
0

Det avlas ju fram en "ny" schäfer som kallas " Shilo" har träffat flera underbara individer men det är inte en erkänd ras utan en ny korsning för att få fram friskare schäfrar som inte har alla dessa sjukdomar och defekter.

Sugar Mist
0

#15 Shilo Shepherd? Gigantiska hundar ju😮

-

Misarn
0

#16 ja det Måste ju vara en sådan men dom jag träffat är inte alls så stora, fast nu kan man ju tolka stor på olika sett nu när vi är van vid Leonberger och tycker dom är normala i storleken haha :-P

vallhund
1

#11 Schäfer har ganska låg andel HD problem i den svenska populationen, de utställningsavlade har en någon mindre andel HD belastade hundar.

Shilos finns i många olika varianter, friskare lär de inte vara så länge de bara avlas på utseende o storlek. Inga hälsotester verkar behövas för registrering av avkomma, eller avelsrestriktioner för avkomma med t ex HD.

Vad gäller schäfer så kan man regga valpar efter HD belastade föräldrar, men deras avkomma får automatiskt registreringsförbud..

"För samtliga raser som i förteckningen ovan markerats med  gäller registreringsförbud för avkomma efter föräldradjur som ej har officiell höftledsstatus. I enlighet med SKKs grundregler ska giltigt resultat föreligga före parning."
"Om uppfödare använder HD-belastat avelsdjur av dessa raser åsätts avkomman avelsspärr som ej kan borttagas. Gäller även importerad hund efter HD-belastat föräldradjur med svenskt undersökningsresultat

http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/registreringsregler_R42.pdf?epslanguage=sv

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jamie+Engla
4

Vit herdehund är inte en vit schäfer. Vit herdehund är mycket lättare o smidigare och MYCKET finare i mina ögon ;) (utställnings exen)

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

vallhund
1

Vit schäfer existerar i lite olika varianter på icke FCI/SKK register över renrasiga hundar.

Nu för tiden finns två olika schäfer raser, de vanliga o de långhåriga. Till utseende o delvis funktion finns ju Chodský pes, även känd som Böhmisk vallhund, en betydligt äldre ras.

Jase
0

Kolla upp aidi (atlashund). Den har många gemensamma egenskaper med schäfern.

Aristarcos
0

Någon belgisk vallhund, Tervuren, Groendael, Laekeinos eller Mallinois då ??

Qepta
0

Tycker inte att belgaren har några som helst likheter med schäfern.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

vallhund
0

På vilket sätt har aidi samma egenskaper som schäfern?

http://pyreneer.net/framesv.html

Aristarcos
0

Då både belgare och schäfer används som polishundar borde de ändå inte skilja så mycket som det gör emot andra hundar. Schäfer är också avlad delvis ifrån vallhundar, så den kopplingen finns. Sen är ju Vit Herdehund som de säger just en schäfer men vit…

Qepta
2

#25 Men labben används inom polisen, då bör väl den också vara väldigt lik Schäfern. Eller? 

Kan du säga mig några likheter mellan Schäfer och belgare. Förutom att de ingår i rasgrupp 1?

Och en sak till. Vit Herdehund är en egen ras, det är ingen Schäfer.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Aristarcos
0

_Saxat ifrån SKKS hemsida om just Vit herdehund, är medveten om att det inte är muntligt samma ras, de har samma ursprung men de har avlats åt olika håll…
_

""

Vit herdehund

Historik

Vit herdehunds historia är den tyska schäferns historia fram till 1933, då den vita färgen förbjöds i Tyskland. Efter förbudet försvann de i stort sett från Europa, utom i England, men aveln fortsatte bland annat i USA och Kanada. De första vita herdehundarna importerades till Schweiz i början av 70-talet, men de blev inte erkända internationellt förrän 2003. I Sverige erkändes rasen av Svenska Kennelklubben (SKK) år 2000. Svenska Schäferhundklubben motsatte sig namnet vit schäfer vilket löstes genom en direktöversättning av Weisser Schäferhunde: Vit herdehund.""

[Bolten]
1

Belgare och vitherde hund är inte alls lika schäfer.

Anibaz
5

En vit schäfer är just det, en vit schäfer. En vit herdehund är en vit herdehund. Att folk aldrig lär sig.

Och jag vill också gärna få höra likheterna mellan schäfern och dem belgiska vallhundarna! 😃

[Bolten]
1

#29 Kunde inte sagt de bättre själv ;)

Sugar Mist
0

Panda Shepherd finns ju också tydligen *asg*

-

vallhund
0

#29 Vit schäfer reggas inte av SKK, det finns väl minst två andra organisationer som reggar dem.

kl

Spaniels används av polis o tull, gör det dem lika schäfer?

[Cras]
0

kanske det vore lättast om TS helt enkelt bara skrev vad hen är ute efter; en hund som liknar schäfern i psyket eller utseendet men med andra mentala egenskaper?

Att dribbla om vit herde/belgare är lik eller inte kan man ju göra hur länge som helst! alla är ju i samma rasgrupp med liknande bakgrund/ursprung. Alla dem är ju olika raser av en anledning, just att de skiljer sig åt! Men jag är iaf övertygad om att de har gemensamma nämnare i egenskaper också, mer eller kanske mindre iaf. 

Vad exakt är det TS vill ha i hunden, vad är det som gjort att hen gillat schäfern?

Anibaz
0

Så du menar att alla i rasgruppen liknar varandra?

[Cras]
5

#34 inte helt och hållet nej, jag poängterar att de är olika raser av en anledning och att sålänge TS inte sagt vad det är för gemensam nämnare han är ute efter så skulle vi ju lika gärna säga Pudel som svar för den har ju också fyra ben som en schäfer.

samtidigt så är de en och samma rasgrupp av en anledning (alla har som grund arbetats med får/boskap för länge sedan), jag gillar hundarna i grupp ett för de tilltalar mig på ett personligt plan som jag aldrig hittat hos nån annan ras i annan grupp (vem vet det kanske jag hittar en dag, jag har ju inte träffat ALLA raser än ju). överlag tycker jag att hundarna i grupp ett är vakna och kontaktsökande, lättlärda och mångsidiga i olika hundsporter och användningsområden (detta varierar ju såklart från ras till ras, och jag skulle ju aldrig välja en hund ur grupp ett till att jaga vildsvin osv heller). Det kan man ju säga om många andra hundraser också såklart som inte är grupp ett, men jag tycker ändå att de har som ett speciellt slags "vallhundstemprament" med brist på annat ord som beskrivning (för de är ju inte arbetande vallhundar så som BC/WK, som förövrigt också finns i grupp ett). svårt att beskriva men jag hoppas nån förstår.

Som exempel kan vi ju ta TS! som gillar schäfer men inte vill ha just en schäfer pga risk för sjukdomar (den diskussionen tycker jag vi kan lämna utanför det här?). Säg att ts som exempel gillar schäfern för sina bruksegenskaper och vill kunna tävla i ipo med framtida hund. I såna fall skulle jag rekommendera belgisk vallhund/malinois i främsta hand, för jag tycker den rasen är mest lik schäfern i de egenskaper hen söker, dock mer intensiv, energisk och snabbtänkt såklart, för de är ju trots allt inte samma ras. Det finns ju ingen ras som är som schäfern EXAKT utan sjukdomar, då skulle de ju vara samma ras helt enkelt. 
Beroende på vad det är TS attraheras av så kan man ju rekommendera valfri bruksras som tex kelpie, aussie, rottis, riesen, vit herde osv eller valfri ras som på ett eller annat vis kan likna en schäfer tex chodsky pes, welsh corgi cardigan, amstaff med schäferteckning, ridgeback med mycket svart i teckningen, finsk lapphund, med flera. möjligheterna är ju oändliga, alla hundar har ju som sagt fyra ben ;)

Aristarcos
1

#35 som du säger var det jag menade ifrån början när jag tyckte att belgare liknar schäfern, självklart ser inte en belgare ut som en schäfer, men som du säger så har de likande egenskaper även om inte identiska.

En labrador, BC eller Spaniel skulle jag aldrig rekommendera till någon som vill ha en hund med schäfer egenskaper.

Och jag har tolkat det som att TS är ute efter hur schäfern fungerar, annars så skulle hon väl frågat om det finns några hälsosamma schäfrar att få tag i överhuvudtaget eller ?? Alla vet vi ju att det knappast går att hitta en annan ras som ser UT som en schäfer, det är ju bara schäfer eller icke godkända schäfer hundar.

När jag ser en schäfer tänker jag på en villig, kontaktsökande villig hund att ta itu med arbetsuppgifter och som tycker det är kul, och det ser jag även i Belgare, Briard, Boxer mfl.

[tintilar]
0

Ridgebacken är som sagt inte lik schäfern. Däremot håller jag med om belgare, men det beror lite på vilken man väljer. Terv och Groenendael tycker jag är lite åt schäferhåller. Dock inte malle och laekenois.

Cahira
1

TS: Berätta om dig själv och ditt liv och dina önskemål hos hund samt vad du vill göra med hunden. Blir mycket enklare för oss att hjälpa då.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

vallhund
0

Terv kan vara lik en nervös, hyper pip schäfer.

Mao, speglar det min erfarenhet av rasen.

[tintilar]
0

#39 Ja, jag har nog aldrig träffat på någon sådan schäfer bara. Dom mest hänger tungt i kopplet med en målinriktad blick. Medan mallen flänger omkring i sin repända totalt ofokuserad. :p

[Bolten]
0

#39 Håller med om det, om någon av belgarna är lik en schäfer så är de terv, dock tycker jag inte de är speciellt lika förutom det du skrev :)

Cahira
1

Undrar vad det är för mallar ni stött på? De jag mött har alla varit balanserade, väluppfostrade och pigga och glada men ändå kunna vara lös utan att bry sig om omgivningen. Men så märks det att de får jobba mycket med. :) 

Schäfrarna jag mött däremot har varit pipiga, dragiga och understimulerade, tyvärr.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Anibaz
3

En schäfer är dock otroligt mycket "enklare" än en belgare, så om kraven är en friskare variant av schäfer så är knappast belgare något man ska satsa på. Belgare är ingen "andrahands-ras" öht, utan man bör verkligen veta vad man ger sig in på när man skaffar en.

Qepta
1

#43 Kunde inte ha sagt det bättre själv Sabina!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

brukshundar
0

TS jag skickar pm till dig!

http://www.exceedsaska.blogg.se

Medarbetare på brukshundraser iFokus

[tintilar]
0

Ser nu att vallhund skrev terv, inte malle.

#42 Jag har inte träffat jättemånga mallar ärligt talat. Men de få jag träffat har jag upplevt har lätt att hetsa upp sig. En granne har en som dessutom har nära till skall - inte aggressivt utan av ren stress/upphetsning. Ägaren tränar bruks med den. Givetvis är inte alla mallar lika. :) Jag har hört att mallen ska vara den "bästa" av belgarna. Jag föredrar dock grönisen av den lilla erfarenhet jag har av belgare. Men så är jag uppväxt med en så jag kanske är en aning partisk. :p

Jase
0

#24 Just den sida du länkar till beskriver likheterna, bara att läsa ;)