Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1406 ggr
Endezeichen
0

Vad ska lillen heta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett jätteproblem just nu som jag inte vet hur jag ska lösa. För 5 veckor sedan valpade vår tik. Det blev två hanar. Den ena var creme och den andra var svart med ljusa tecken. Jättesöta verkligen.

Cremehanen fäste jag mig vid ganska snabbt, idag har vi en väldigt bra relation och att sälja honom vore otänkbart. I födelsen hade jag två namn som alternativ om det skulle bli en fin tik i kullen, det ena var "Birka", det andra var "Blanche". En hane hade jag aldrig planerat att behålla då vi brukar köpa in våra hanar för att undvika inavel, men nu blev det så. Det är min första alldeles egna hane (alltså "min" första, inte familjens). Jag har tre tikar sedan tidigare.

Nu till saken. I början när han föddes fick ha heta "Birk" (det är på B-kullen så de måste ha ett namn som börjar på B). Redan i början var jag tveksam till namnet men tyckte att han växte i det ganska snabbt. Omväxelvis har jag prövat annat men hittar inte riktigt ett namn jag gillar. Har alltid sagt att ska jag ha en hane så ska han heta "Grim(m)", men nu var det B-kullen och inte G-kullen som kom. Förmodligen kommer han få heta Birk ändå, men jag checkar lite i alla fall för att se efter alternativ.

Jag vill att ni ger mig namnförslag på valpen och gärna även berättar vad ni tycker om namnet "Birk". Det skulle hjälpa mycket.

Han ska registreras i helgen så jag har inte mycket tid.

Jag gillar namn som just låter som namn, betydelsen har inte en värst stor roll och jag ogillar engelska namn.

Så, berätta vad ni tycker och ge förslag på B.

Endezeichen
0

En till bild på lillen.

Endezeichen
0

Ännu en.

Frågan är nu: Vem är han?

LinaK
2

Birk!! Helt klart tycker jag 👍 Jösses så söt!

Vad är det för ras?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sugar Mist
1

Beror lite på ras också, om det är en tysk ras är ju Berlin väldigt passande😊

-

[Murvel]
0

Är det finsk lapphund?

Jag tycker Birk var rätt sött :)

[Forest]
0

Tycker Birk var sött på honom :)

JohannaEkroth
0

Bisse, Billy, Blizzard, Bookie, Bam-bam, Buddy, Bazz, Baxxer, Bamse eller Baloo. 😊

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Endezeichen
0

#3 Åh, tack så mycket! 😊. Han är finsk lapphund.

#4 Njo, jag tycker inte Berlin var rätt snyggt. Lite olika smaker, för mig är Berlin en plats, en stad i Tyskland. Hans ras är inte precis tysk heller (även om man skulle kunna tro det med tanke på att hans ras efterliknar Mittelspitz och resten av spitzarna i Tyskland), den är finsk/samisk (Han är en finsk lapphund).

#5 Yes! Rätt gissat! En finne.

Lutar väl mest åt Birk nu efter två uppåtröstningar .🎈

Endezeichen
0

#6 Tack!

#7 Tack för förslagen! Bamse och Baloo har vi funderat på hemma, men nja, ingen av dem är min kopp med te.

Är så himla svårt med pojknamn! 😕

[Ann-59]
0

Jag tycker det är fint när hundar har typiska människonamn och när jag tittar på bilderna på din valp så blir det "Birger" som i Birger Jarl. Ett äldre namn förvisso men med mycket karaktär och pondus. Mvh Ann.

[zippo92]
0

Buster? Bosse? :P

Aristarcos
0

Bolt tycker jag också är ett fint namn ifrån filmen Bolt 😂

drika
0

birk var bra!

Hälsningar

Fredrika

Belimas
0

Birk passar absolut, har inte tänkt på det namnet tidigare men jag gillar det verkligen synd bara att det troligtvis inte kommer bli någon mer hane för mig xD

Retrieversaga
0

Birk är jätte fint!

Sen gillar jag oxå Baloo

Hilma!
0

Bingo,Birk,Birm,Bamse!

meerschweinchen
0

Tycker han ser ut so en Birk och så söt han är!

Mvh Sabine

BlueBäst
0

Birk, absolut!!!!

Men håll dig tätt intill mig, för vi kan gå på vår egen väg.

Medarbetare på barnens ifokusRegnbåge

alwiz
0

Bore ;)

felzena
0

Jag röstar på Birk! 🙂

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

Lilllens
1

Bolt som den animerade hunden, har är ju dessutom vit och någon slags spets :)

Jenniferri
0

Birk var ju as fint namn 😉

// Hannah

chade
0

Basil / Bazil 🙂 Iofs ett engelskt namn, men tycker det är fint

Jag tycker valpen ser ut som en liten Birk faktiskt :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

My.
0

Jag tycker också de e fint med "verkliga-namn" .. Har också lappisar och tycker nog att de skall heta något nordiskt, gärna finskt.. men namn på b är ju lite svårt.

Bent tycker jag är ganska fint. Men Birk va ju fint :)
Berne och Bernt finns ju också. Andra namn på b är ju Benji, Bertil och Bjarne. Men Birk är ju helt klart väldigt fint :)

Mysisa
0

Försökte komma på ett fint finskt ord som skulle kunna passa, bästa jag kunde komma på är baku eller bagu, som är slang för paket. Inte fint i mina öron men alla gillar olika, söt betydelse iaf :) (u uttalas som o)

minavitas.wix.com/kennel

Ratlings
0

Kan han inte heta Grim(m) till vardags då? Jag går inte runt och säger stamtavlenamnen på mina hundar :p

// Lise
When nothing goes right, go left!