Barnfamiljs hund..
Vi är i hund tankar och jag har läst massor om alla möjliga raser och storlekar på hund. Jag är van hund ägare haft 3 st berhard, vilket jag gärna skulle ha igen men min sambo lär dö på kuppen då han mår otroligt dåligt av dreggel, spyor, snor osv.. Haft finsk lapphund men dit vi flyttade då bodde vi nästan på skolgården och med en hund som älska att valla och naffsa i vallet och skälla var det ohållbart. Så vi skaffa en shitzu/ tibetansk spaniel.. Men han var 1 år inte så van vid barn så med min autisktiske son som springer flera mil ibland när hjärnan inte orkar med så blev det kisse pölar överallt.. Ohållbart då vi väntade bebis med.. Sen markerade han mot de stora barnen.. Värre blev det i nya familjen. Nu bor vi i stort hus på landet med 2000 kvm tomt och bara skog överallt och är sugna på en passande hund.. Vi har 3 barn boendes här i jämt 12,6, 1 år gamla och ytterligare 3 varannan helg: 14,10, 9 år gamla.. Jag har kört spår, lydnad innan och vill utöka mina kunskaper med agillity.. Någon som har ett bra tips på hund som kan passa? Har katt, kanin och höns.. Helst ingen jaktras heller då.. Mvh Jessica
Mitt förslag är JRT, då det låter som ni kan behöva en lite tåligare typ av hund.
Just pga av din son, så skulle jag rekommendera dig att kontakta de som utbildar servicehundar och rådfråga. För det finns nog ingen ras som stämmer in på allt samtidigt som den är stabil nog att hantera ett autistiskt barn.
Jag tänkte leonberger, ända fram till agilityn, det skulle den nog inte bli en stjärna på.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Min son är väldigt lätt hanterlig.. Aldrig haft några utbrott som en typisk autistisk person utan blir han arg så har han sen liten fått lära sig att gå in i sitt rum och tjura klart.. Så dit går han självmant.. Utan det är mer hans ibland miltals springande som vår gamla hund inte klarade av.. Agillityn är främst tänkt som en bra aktivitet på vår stora gräsmatta.. Leonberger dregglar inte eller? JRT har jag läst mkt om men fått uppfattningen om att de kräver väldigt mkt aktivering för att må bra? Är ju inte alla dagar i veckan man kan vara lika engagerad i hunden och låta den jobba.. Papillon är sambon inne på men den känns rätt skör med en 1 åring i huset.. Sen är det ju väldigt mkt vad man gör hunden till och jag har alltid vant mina hundar vid att man ska kunna dra lite i öron och svans(självklart inte hårt och brutalt) osv så de har varit väldigt tåliga på det viset.. Ibland kan man missa i uppmärksamheten.. Sen är ju minstingen van vid djur så det brukar gå lugnt till..
Faktiskt så har jag aldrig upplevt att leonbergern dreglar som de andra bjässarna. Men det enklaste är ju att din sambo träffar några och avgör själv.
En annan tålig, men samtidigt anpassningsbar ras är den australiska terriern. Den passar både den aktiva samt den lugna ägaren.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
leonbergern har inte den överskottshuden kring munnen så den dregglar inte mer än en golden vad jag har erfarenhet av.
Jag hade nog också rekomenderat en jack russel.
Medarbetare på Hundar.ifokus
JRT är ju rätt bra i storlek.. Lätt att få med i båten, i min lilla vardags bil och i beachbuggyn.. Fast jag personligen har en kärlek till stora hundar.. Men är ju lättare för de större barnen att hjälpa till med rastning efter skoltid med en mindre hund om de drar i kopplet.. Har bara träffar parson russel (som varit bra)och det var roliga hundar, mkt energi.. Sen har jag träffat JRT men då tog den present papper och morra argt när man skulle ta det.. Men dåliga beetenden har ju ALLA hundar vid fel ägare.. Är bara rädd att vi inte ska kunna ge en JRT tillräckligt med utlopp för all energi man läst om.. Och tanken är ju att den ska bli bra på inkallning så den kan rusa runt på tomten utan koppel eller staket när man är ute med den och vad jag läst har de mkt jakt instinkter hur funkar det mitt i skogen? Massa infon från olika forum och trådar så bättre och fråga folk som kan raserna bättre än jag.. Men inte att ringa uppfödare man inte känner för den är ju gärna lojala mot sin ras..
En fralla?? Älskar att bli älskad å stå i centrum, hänger med på allt. Ärtsoppa en stor hund i lite mindre förpackning, tålig.. Va bara noga med å kolla va kenneln avlar på så dom är friska :)
Fralla? Fransk bulldog antar jag? haha.. Jag tycker de är stört fräcka men vi har skilda åsikter här hemma om det tror jag.. En ras jag ej läst om.. Jösses vad denna djungel är snårig.. Men rätt spännande och se vad vi slutligen fastnar för.. Att åka och titta gör ju en super kär i alla små sötingar…
Engelsk springer spaniel kanske? Vi har en och hon älskar allt och alla en utmärkt familjehund! :) Agility, spår och lydnad passar dom också till.
Lydia & Tindra 
#8 annars är ju staffen en helt underbar familjehund den med! Hänger med på allt å har väll inga större sjukdomar jag känner till iaf :) Lycka till med letandet! Va bara noga å kolla uppfödaren ordentligt, ring andra inom den ras det blir å fråga om den duntänkt dej :)
Kanske en Dansk svensk gårdshund? Mkt hund i behändig storlek, trivs med barn, en riktig allroundhund som gillar att följa med sin familj på alla äventyr. Är full av energi men har lätt att slappna av mellan varven och älskar att mysa i knät.
Tänkte också skriva DSG:). Vi har en valp, vi har 3 barn och det verkar funka bra. Vi är helt hundovana, det är inte du. Men det är en lättlärd, pigg och aktiv hund. De är följsamma och duktiga på agility. Dessutom i en storlek som barnen kan hantera.
Sen är de väldigt hoppiga, det upplever jag som nackdelen. Men de är aktiva långt upp i åldern och ändå glada.
Jag är som din sambo, har avsmak för dreggel och så, men upplever att det här är en ras som funkar. Han känns fräsch och fäller inte mycket.
Labrador (då väljer jag att säga labrador av alla retrievers och inte tex golden eftersom jag upplever labradoren är den mest stabila av dom alla).
Dalmatiner (men då vara noggranna med vilken uppfödare man väljer så man är säker på att få en stabil och inte en vek hund). Nackdelen med dom är korta vita hundhår som sätter sig överallt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Som jag läst om alla dessa raser.. Är vi nog inne på en Fralla.. Lagom storlek så barnen kan hjälpa till med rastning och en rätt mild ras med galna upptåg(clown) och med tanke på det låter det som om jag beskriver mig själv.. Dock fick jag jobba hårt på att övertala sambon då han gilla egenskaperna men inte utseendet.. Men vi ska försöka åka och titta på ett par olika under tiden vi sparar ihop pengar till köpet med…
Om ni bor i närheten i Gävle så har ja både en fralla å en amstaff/staffe som älskar att bli klappade ;)
#14 Rasen har många problem pga av sitt utseende. Var extremt noga med val av uppfödare.
#15 Tyvärr bor vi väldigt långt från gävle… Västra götaland.
#16 Har läst detta med :) Men alla hundar (stort sett) har ju rasrelaterade sjukdomar.. Har försökt hitta uppfödare i närheten men det var inte lätt…
Sen har jag slutligen lyckats övertala min sambo till fodervärds hund..
Jag är arbetslös efter mammaledigt & så sparar vi pengar för att så fort som möjligt kunna köpa huset så känns det lite jobbigt att lägga 10000 minst på en hund… Och jag har haft foder hundar innan och trivs oerhört bra med det, samt att om man vill utöka med valp senare så får man en valp från "sin" hund utan att själv föda upp…
Men jag har öppen port för rätt hund bara den inte dregglar… Och att den är ung.. Tror de är bra att en hund får växa upp i vårt organiserade kaos av barn och galna upptåg…
Tänkte på labbe jag med. De brukar kunna hantera autism bra av vad jag fått höra. Välj friska linjer bara!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.