inportera vovve
Hej jag undrar hur det är att importera hund från Danmark för jag/min familj har hittat en jätte fin kennel där och undrar därmen om extra priser och hur man hämtar den, karantän ? Tacksam för svar vill ha så mycket info som möjligt // Mini med familj
Kontakta jordbruksverket för dagsfärska regler - det är hos dom ni måste söka tillstånd för att få importera valp🙂
Det är inte karantän från Danmark, men valpen måste ha tillstånd, vara under 3 månader (är den över så måste den vara rabiesvaccinerad) och lite annat som jag inte kan på rak arm.
Lägger en tass här, det till jag oxå veta.
Är det svårt att få tillstånd ? för denna kenneln är verkligen perfekt och valpen får komma hem på min födelse dag ❤️
nej det är inte svårt att få tillstånd. Dock måste valpen vara chipmärkt innan tillståndet söks och det kan ta några veckor innan du får det. Tror tillståndet kostar 600 kr eller så.
okej så be uppfödaren och chippmärka och söka i god tid då :)
Glöm inte att valpen behöver exportstamtavla om du ska kunna registrera den i svenska kennelklubben.
Men kontakta Jordbruksverket först av allt, för det gäller att vara ute i god tid.
okej tack så mycket du har hjälpt oss mycket🙂
Du kan även ta hem vapen utan tillstånd, men då krävs det att den blir rabiesvaccinerad vid 12 veckors ålder (förutom chip och pass vilket krävs oavsett) och sedan är den först klar att resa in i sverige 3 veckor senare, alltså tidigast vid 15 veckors ålder
då tror jag att det blir lättare att söka tillstånd vi hade tänkt att ta hem den vid 10 veckor
Här kan du läsa mer exakt om vad som gäller samt hur man söker tillstånd http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/hundarkatterochillrarinforsel/hundvalparkattungarochillervalparinforsel.4.6f9b86741329df6fab480001290.html
tack :D
är det någon som vet hur mycket ett pass kan kosta?
Jag hämtade en katt från Danmark förra året, det var inte krångligt alls. Säljaren ordnade pass och vaccinationer, så jag hade alla papper, det tog tre veckor efter vaccination så fick jag hämta henne. Inget tillstånd behövdes, då det är inom EU.
Och fastän allt var i sin ordning och jag inte fuskade med något, så kollade ingen mig.😮Jisses, jag hade ju kunnat ha ett dussin drogade smuggelvalpar eller ett exotiskt, förbjudet djur i djurväskan (nu vill jag inte ge folk ideer😛).
passet bekostar uppfödaren och inkluderas eller läggs på priset. Det priset varierar enormt mellan länder och kliniker. I sverige kan det kosta alllt mellan 100-700 kr
Jag hämtade charlie i Tyskland och för mig krävdes det bara
Full vaccinering (inkl rabies) , pass och charlies papper.. och sen en flygbiljett åt honom… svårare än så var det inte och ingen kollade varken mig eller hunden när vi åkte över.. dom i danmark checka dock av så han var vaccinerad bara men inte så han va min el nå annat el chip och inget vid ankomsten på arlanda