Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1161 ggr
[Crazy Rabbit's]
0

Hund som drar.

Hej! Har en Labradorkille på 7år som på senaste har börjat dra väldigt i kopplet och gör plötsliga ryck när han ska lukta på någonting. Väldigt lydig annars, men när man är på promenad så går han endast fint om man har godis med sig (dålig vana som förre ägaren har använt).

Just nu går han i stort sett endast lös, för jag bor på landet men när han ska med till mamma och pappa som bor mer i centrum så drar han och luktar överallt och inte vill lyssna.

Kan det bero på att han är van att gå lös eller beror det på något annat? Tar gärna emot era tips! :)

Frida B
0

Om han bara går lös är det ju ovana vid koppel. Börja koppelträna, så fort han drar så stannar ni och väntar tills han kommer till er (alternativt gör lite ljud/hjälper honom på traven) och fortsätt sen gå. Börjar han dra igen-gör samma sak. Då fattar han snart att det inte lönar sig att dra.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Crazy Rabbit's]
0

#1 Har provat det och det fungerar inte så bra :P Han har alltid haft koppel på sig på skolan (Naturbruksgymnasium), och där är det inte lika illa alls. Han blir glad när man kommer med kopplet och han har inga problem med det så, bara att han drar så förbaskat hårt när han ska lukta på något :P 

Har funderat på nosgrimma, men det hatar han att ha på sig.

Frida B
0

#2 hur länge dröjde det tills du märkte att det inte funkade? När han drar så, så låter du honom inte lukta tills han går fram mjukt.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Crazy Rabbit's]
0

#2 Tog nog 5-6 veckor, utan resultat alls. Kan verka kort, men han är annars otroligt lättlärd :P
Jo, det kan ju fungera! :)

Sugar Mist
0

Jag säger ju inte koppelovana som är problemet utan miljöträningen som är det. Naturbruksgymnasium ligger ju oftast ute på vischan där det inte händer något, och i stan händer det massor- hela tiden

-

Frida B
0

#5 jag går på ett naturbruksgymnasium… Som ligger mitt inne i Gbg, precis brevid ullevi 😃 

Men TS, testa sån här sele som man knäpper där fram då? Så när hunden drar så vänds den mot dig istället.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Crazy Rabbit's]
0

Går på ett otroligt stort Naturbruksgymnasium där det finns ca. 200 hundar och otroligt mycket lukter, händer saker där hela tiden med maskiner, andra djur stora byggnader osv.  Han har varit i stan så många gånger innan och det är först nu på senare som han har börjat dra. :P

Plus att jag själv bor ute på vischan :P

[Crazy Rabbit's]
0

#6 Menar du ett VGW-bälte? :)
Jo, det skulle ju kunna fungera :)

Frida B
0

#8 precis!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Luckysoul
0

Vilket naturbruksgymnasium går du på? 🙂

[Crazy Rabbit's]
0

#10 Går på Lillerudsgymnasiet i Värmland :)

Sugar Mist
0

#6 Jo jag vet men märk att jag skrev oftast :)

-

Luckysoul
0

#11 Okej =)