Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 11631 ggr
TRASAN
0

slickar hela tiden!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! Ny här för det första. Jag har en mycket dum fråga jag har letat o sök o hittar inget svar själv så nu tar jag tag i er.             Varför slickar min hund sig hela tiden när man pratar med han eller tittat på han ? tungan åker in o ut hela tiden o det låter äkligt. Snälla försök svara.       Jag tog över hunden från en som inte tog hand om honom så väl. Tackar för svar. / Trasan o Santos skickar med en bild på min hund.

Lotta
0

Välkommen hit hoppas du kommer trivas, och en vacker hund har du =) Men jag har tyvärr aldrig hört det där att en hund slickar sig när man tittar eller pratar med den…låter konstigt. Men du ska se att någon av våra riktigt hundkunniga kommer att veta…så vänta så får du nog svar om en stund =)

AnneN
0

Vet inte vad orsaken till slickandet kan vara men vill iaf hälsa dej välkommen hit =)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Vargnatt-]
0

Vet inte heller vad det kan vara som gör att din hund slickar sig så, men jag måste säga att det var en väldigt vacker hund! Och välkommen hit :)

TRASAN
0

Tack så mycket. ;)

Liss
0

vad menar du? att tungan bara åker ut om läpparna och in igen? eller att han slickar sig på kroppen någonstans?

Om de är om munnen du menar (första allernativet) så brukar vissa hundar göra så ibland. Jag vet inte vad de beror på, men så gör iaf min vovve me vissa gånger:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

lena1
0

Hejsan och välkommen hoppas du ska trivas, tja en hund kan slicka sig av många anledningar,men om den nu slickar sig runt munnen då ni pratar med den, så tror jag att den förväntar sig något, eftersom ni söker kontakt med den, tittar man på en del hundar som tränar tex,så innan kommandot kommer så kan den slicka sig runt munnen i förväntan liksom….är det inte runt munnen du menar så beskriv igen så kanske jag kan komma på en annan grej :-).

Zebben
2

Välkommen!

Är Du säker på att hunden inte ger Dig/sig lugnande signaler? När en hund slickar sig runt mun så är det en lugnande signal, om det vill säga inte är att den precis ätit mat/druckit vatten.

Med tanke på att förra ägaren inte tog väl hand om den, så är det troligen så att hunden försöker lugna dig. Hunden känner sig osäker på varför du tittar på den, då att titta på en hund kan upplevas väldigt jobbigt/hotande för den.

Är det bara när Du tar ögonkontakt eller när Du tittar mot den?

smurfan-13
0

Jag tror precis som Zebben att det rör ig om lugnande signaler från din hunds sida. En bra bok i ämnet är Turid Rugaas "Lugnande signaler - i samspråk med hunden". Rekomenderas varmt, till ALLA!

TRASAN
0

Ja det är när jag försöker ta kontakt med honom. Jag blir så ledsen jag har försökt med allt. Jag sätter mig ALLTID ner så jag inte står över han. Jag ger han alltid beröm o säger att han är duktig men han slickar sig hela tiden med tungan ut o in. Jag har aldrig skrickit eller höjt rösen till han för det ska man inte behöva tycker jag. Han tittar väldigt djup in i mina ögon vad ska jag göra då ?? Jag försöker nu med att inte titta på han o se vad som händer men det är lika dant. Jag är så orolig för min lilla bebis. Jag har hat han i ett år nu. O han är mycket bortskämd hund får allting.  Tack för svaren ändå ska jobba vidare med min bebis hihi. tasskram från oss.

TRASAN
0

Nu har jag tagit reda på varför han slickar han är så osöker o tror jag ska göra han illa. så jag ska bara fortsätta o kela o pyssla o inte bry mig om han slickande . så TACK för all hjälp ändå . ha det bra nu alla. nu kela o busa med min Santos.

smurfan-13
0

Jag rekomenderar verkligen den boken jag nämde tidigare! Där står den en massa om lugnande signaler, vilka de är & hur du kan använda dem, så att din hund blir tryggare. Den är liten & lättläst & man kan läsa den många gånger om. :)

gejsa
1

Eller också är du ett gott saftigt ben för honom. *skojar bara*

TRASAN
0

Jag ska bara mysa med min hund nu o få han att känna sig trygg o ska inte behöva bli slagen mer eller bli illa behandlad. har presic get han ett öra det var mumsigt. masserat han o borstat han idag o ska leka med han imorron hela dagen. TACK för alla tipsen o jag ska söka efter den boken. Mvh Åza o Santos

TRASAN
0

Förlåt för alla bilder men jag ÄLSKAR min hund så mycket.  Jag vill visa alla min underbara hund för mig är han bäst.

[Vargnatt-]
0

#13 Åh det var en väldigt söt bild ^^

Lotta
0

Så söt…jätte charmig =)

Karmatarerskanise
0

Tasta att själv slicka dig runt munnen, gäspa och vända blicken åt ett annat håll än i i hans ögon. Då ger du lugna signaler och visar att du inte vill något ont och att du inte utmanar honom.

smurfan-13
0

Att "mysa" som du anser är mysigt & vänligt kan ju han mkt väl tycka är obehagligt & visar lugnande signaler till dig för att han blir osäker då (har ju inte sett er nu, men det förekommer ganska bland omplaceringshundar & oerfarna ägare). Tycker att det är viktigt att du själv sänder ut lugnande signaler till honom & lär dig läsa av honom, så att du inte utsätter honom för saker han inte riktigt tycker om & klarar av ännu. Han kommer lära sig känna sig trygg med dig om du bara visar att du är snäll (på hundspråk!) & ger honom tid!

Har själv 3 omplaceringar varav 1 var hysteriskt rädd för människor & högg alla som kom nära & en annan har enormt svårt att lita på nya människor (men när man vunnit hennes tillit är hon underbar!!).

mvh Sofia

Zebben
0

#18  Precis vad jag tänkte när jag läste Trasans inlägg.

Hunden är kanske inte alls så pass lugn och trygg med Dig ännu att han uppskattar mys och kel. Då är det bättre att avvakta tills han självmant kommer fram, om han nu inte redan gör det.

Att kunna mysa/krama/kela med en hund så måsta man ha en god relation mellan varann. Om hunden slickar sig om mun i Din närhet så låter det som att hunden inte riktigt är redo för en så pass nära kontakt ännu.

TRASAN
0

ojsan jag är ny här så jag hitta inte var mitt tråg hade tagit vägen. men nu så är jag här igen . hihi

TRASAN
0

#18 har hat 4 rottweiler två som har fått canser o en som bet allt i sin närvaro o nu så denna som jag tog från sin husse för jag den far illa där. så jag ska försöka göra dina tips o se hur han reagerar på detta. tack jäte mycket! och # 19 jag ska ta era ord och låta han komma själv nu o se hur han blir lungnare jag vet inte vad jag sak göra jag är en lugn person o låter mina djur göra lite nästan vad dom vill. men dom betämmer inte över mig. men jag ska jobba med han jag sitter mycket på golvet med han o han kryper mycket in till mig o lägger sig i mitt knä o då klappar jag honom o masserar lätt på låret det myser han av tror jag för han sträcker på sig. sluter jag kommer han med sin nos o puttar på mig. men jag ska jobba lite med min hund nu så åter kommer jag med fler frågor om jag behöver mer hjälp. TACK änengång för lite hjälp Trasan o Santos.

TRASAN
0

oj suddig bild! #17 jag ska göra det oxå. tack så mycket.

Lotta
0

Men fin en då =)