Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1498 ggr
Today
0

Förslag på ras?

Jag och min sambo ska skaffa hund om ca 1,5 - 2 år (kommer i princip vara min hund, då sambon inte är speciellt intresserad av att träna med hund). Jag vet vilken ras jag vill ha, men jag tänkte att om jag skriver vad jag vill använda hunden till och lite hur jag vill att den ska vara så kanske ni kommer med andra förslag som jag inte tänkt på :) 

Det blir våran första hund, och ingen av oss har haft hund tidigare. Ni får gärna fråga saker om ni tycker att jag inte tänkt på något när det kommer till egenskaper hos hunden, det är som sagt första hunden vi skaffar så jag har säkert glömt tänka på vissa saker :)

Egenskaper hos hunden:

• Vänlig, ska gilla människor och lätt för att träffa nya
  • Inte för vaktig
  • Ganska lite jaktinstinkt, vill gärna kunna ha hunden lös i skogen (förstår såklart att detta är något man får träna)
  • Ska kunna slappna av inne, men gärna mera "go" ute
  • Relativt lättmotiverad
  • Ej mankhöjd över ca 55 cm
  • Pälsvård är okej

Aktiviteter jag tänkt ägna mig åt med hunden (utöver promenader såklart):

• Trickträning
  • Lydnad (rallylydnad har jag läst lite om nu senast, verkar roligt!)
  • Agility
  • Kantarellsök
  • Vill prova på viltspår
  • Vi tycker om att vandra i fjällen som semester så hunden ska orka detta och vara stor nog att orka bära delar av sin "packning", åker även längdskidor på vintern och tänkte ta med hunden på det. På sommaren får den följa med ut och springa.
  • Kommer vilja prova på utställning någon gång iaf

Jag har inga krav på att hunden ska vara världsbäst på någon utav hundsporterna men ska tycka det är kul att träna!

Frida B
0

DP Labbe tycker jag skulle passa :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Today
0

#1 DP = Dual Purpose va? Vilka är det två användningsområdena då? Jakt labbe vet jag finns, är den andra bara till sällskap då? Är det inte svårare att träna en jaktras till att inte springa efter vilt i skogen? :)

Majken!
0

Golden retriever.

Sugar Mist
0

Lagotto, Pudel, DP-Labbe? (:

-

Frida B
0

#2 precis :) Det finns jaktvarianten och utställningsvarianten, och dual purpose är lite mitt emellan :) nja, jaktlabben är inte direkt en jaktras längre… Men det låter jag någon som har mer erfarenhet av rasen svara på :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
1

#5 Vad menar du med att den inte skulle vara en jaktras längre?

[Teddies matte]
0

Finns ganska många raser som kan passa in på detta. Har du några andra krav/önskemål?

Min egen ras Lagotton passar in, vad gillar du denna?

Pudel kunde ju också vara ett alternativ.

Frida B
0

#6 alltså  att den inte är lika utpräglad jakthund som jämten till exempel. Att den inte måste jaga, men självklart går det utmärkt att jaga med den.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Majken!
0

#8 Fast det har ingenting med att den inte skulle vara en jaktras längre att göra. Den ska inte arbeta som en jämte, eller någon annan av spetsarna, stövarna eller blodhundarna för den delen. Det blir väldigt missvisande.

Frida B
0

#9 jag vet mycket väl hur den arbetar, och du vet mycket väl vad jag menar tror jag.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Today
0

Oj här rasar det in förslag :D Kul!

#3 Golden gillar jag utseendemässigt, men vet faktiskt inte så mycket om dem mer än att det är en vanlig familjehund.

#4 Pudel går tyvärr bort utseendemässigt, vet att det är dumt att tänka så men man kan jue inte hjälpa att man inte gillar vissa utseenden. Haha! Jag bara ser framför mig en storpudel på vandring i Sarek, för mig helt malplacerad utseendemässigt ^^ Lagotton som verkar vara lite kraftigare tilltalar mig mer utseendemässigt då. 

#7 Jo jag förstod lite när jag skrev vad jag sökte att det skulle passa in på flera, känns som jag beskrivit en typisk "mellan-hund" :P. Hmm, vi har inga barn än och kommer skaffa hund innan barn blir aktuellt men den får gärna gilla barn ändå så att det inte blir ett problem senare. (Vi får jue självklart se till att hunden träffar barn då och då även innan vi skaffar egna). Utseendemässigt så är det inte så många förslag på hundar med längre päls, det får det gärna komma. 

Du som har Lagotto, hur mycket pälsvård får du lägga ner i veckan? Använder du din till någon hundsport? Vad är det för mankhöjd på en tik/hane?

Majken!
0

#10 Nej, då hade jag inte frågat dig. Jag läser ditt inlägg som att jaktlabben har blivit en sämre jakthund än tidigare, och/eller att den aldrig varit en jagande hund, men eftersom det är otydligt vad du menar så frågade jag dig igen. Så nej, jag vet inte vad du menar, fortfarande.

Sugar Mist
0

#11 Det är det som är så bra med klipphundar, man kan få vilket utséende som helst på de, min mellanpudel är helt nedklippt, liknar en mindre, krullig labbe med smalare nos för tillfället :)

-

Majken!
1

#11 Golden är en väldigt allsidig sällskapsras som dessutom presterar även på tävling för den som är intresserad. Tycker att det mesta är roligt, särskilt att bada (även i dy och lera!) och de är väldigt sociala och vänliga gentemot både hundar och människor.

Today
0

#13 Hur är det med kyla och pudlar (även lagotto om du vet det)? Jag tänker att vi är ute ganska mycket vintertid också och jag vill gärna att hunden ska klara av att ligga i en snödriva medans vi fikar t.ex. innan vi rör på oss igen. 

#13 Okej, ska läsa lite mer om dem. Den är nog dock lite på gränsen för att vara för stor, iaf hanarna står det är 56-61 cm. Jag är mer inne på en lite mindre "storhund" :)

Sugar Mist
0

#15 Vi drar på en lätt tröja på vår hund när vi är ute längre, på vintern får hon ha c. 3cm tjock päls, förutom vid nosen där hon får ha helt nedrakat. Det brukar räcka, annars funkar vanliga pälsen fint som värme. Lagotton ve jag inte riktigt.

-

Today
0

Inga fler förslag? :) Den ras jag vill ha har inte kommit upp än :P

[Camia7]
0

OMG! bara sportfånar här inne?;) förstår inte hur man orkar.. känns iaf som att det är en livsstil för alla hundar i stort sett.

Hoppas du hittar en vovve som passar dig :)

Sugar Mist
0

#17 Vilken är det, för övrigt? (:

-

Today
0

#19 Jag kanske har tänkt helt fel när det gäller den ras jag vill ha, men jag tycker iaf att den passar in på min beskrivning :) Om jag säger att den tillhör rasgrupp 5, finns det nån där du tycker passar in på min beskrivning? :)

Sugar Mist
0

"20 Möjligtvis Lapsk Vallhund skulle kunna vara något, finska lapphunden tänkte jag innan, dock så larmar den med skall, vilket den har väldigt lätt till. Finska är inte särskilt lättmotiverad, ganska envis och kan ha en del jakt. Lapska vallhunden vet jag inte så mycket om, förutom att det är en ganska tuff hund, kräver ganska mycket fysisk motion och jag vet inte hur det är med motivationen.

-

Today
0

#21 Det är en finsk lapphund jag vill ha :P Min kusin har två stycken och hennes är inte speciellt svåra att motivera, men hon kanske har haft tur med sina :)  Jag ska ta kontakt med ett par uppfödare jag tycker verkar ha stabila och bra hundar under nästa år, åka och hälsa på om jag får. Då kan jag säkert få en mer rättvis bild än bara min kusins hundar och det jag läst på SLK om rasen :) Men det var kul att få förslag på några andra raser också som jag inte tänkt på! :)

[Teddies matte]
0

#11 Klipper man pälsen regelbundet behövs ingen annan pälsvård, låter man det gå lite längre mellan klippningarna kan man behöva kamma ut någon mindre tova här och där ibland. På http://lagottoromagnolo.ifokus.se/ har jag skrivit en artikel om pälsvård.

Jodå, vi har prövat på det mesta, tidigare körde vi tävlingslydnad, agility har vi provat på och kör mest på hemmaplan numera, freestyle och HTM håller vi på med lite nu som då, just nu satsar vi på rallylydnad. Lite drag på vintrarna, spåra kan vi göra någon gång ibland. Lagotton passar till det mesta!

När det gäller hur de tål kyla så beror det lite på hur man bor, för det mesta har jag inga kläder på honom, låter pälsen växa lite längre på vintrarna, men ibland blir det -30 eller mer här så då tar jag på honom hans vinterjacka. Börjar det bli kallare än -25 så tas jackan på.

Snapsen
0

Tänkte också på lagotto faktiskt. 

Vår lagotto är väldigt rolig och aktiv. Tränar just nu viltspår och ska förhoppningsvis snart klara anlagsprovet. Är sen sugen på tävlingslydnad då han är väldigt kvick och lättlärd. Det är kanske inte den ultimata rasen om man vill upp i elitnivå även om några kommer dit också, men i dom lite lägre klasserna är det absolut realistiskt att tävla i. Många tävlar även med lagotton i både agillity och rallylydnad så det är en väldigt mångsidig ras.

Deras fantastiska nos gör den ju också till ett självklart val i kantarellskogenSkrattar

Huvudsaken är ändå att dom får någon mental träning regelbundet då det är en arbetande ras. Märker ganska fort om jag varit lat och inte gett honom någon nosuppgift på några dagar. 

Fjällvandringar ser jag många som ägnar sig åt på *Vi som har lagotto* på facebook. Det är en öppen grupp för alla, med eller utan lagotto. Stor aktivitet i den gruppen och trevlig stämning så gör ett besök där om du är nyfiken på rasen🙂. Där finns mycket bilder på bla fjällvandringar där man ser att dom får bära sina klövjeväskor med saker i så det funkar absolut att ta med sin lagotto på den typen av semester. Lite sugen själv faktiskt, ser så himla skönt ut😍

Våran är bara ett år än så vi har bara haft honom en vinter och han älskar att vara utomhus. Vid töväder så blev det dock snöklumpar i pälsen på benen och magen. I vinter tänkte jag lösa det med en fritidsoverall, den är utan foder för fryser gör han inte då han hela tiden rör på sig. Vid torr snö upplevde jag inga problem.

Snapsen
0

Glömde säga något om jaktinstinkten. Hos våran är den obefintlig skulle jag vilja påstå. Men så är han uppvuxen med frigående höns, katter och hästar som är absolut förbjudet att jaga så jag kan kalla in honom fastän vi träffat på både rådjur och harar på väldigt nära håll. Han rör sig lugnt bland höns och kycklingar utan att vara intresserad av dom. Sover ofta platt på gräsmattan fastän dom sprätter omkring honom. 😍

Vet dock många som har starkare jaktdrift så jag vet inte om det beror på min envisa träning eller om jag bara haft tur med hans gener,