Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3397 ggr
Michiis
1

Tibetansk terrier

Det är så att jag snart ska skaffa min första hund, och kollar runt lite på hundraser och så, har blivit intresserad av tibetansk terrier men vill veta lite mer om dom :P 

Det är så att jag vill hund som man kan hålla på/hitta på mycket med om man säger ta med på utflykter, gå långa promenader, så här lite allround man kan göra trix med eller aggillity kanske m.m. att den gärna hänger på liksom:P
Men ändå att man tar de lugnt vissa dagar och man är bara hemma och den är nöjd med det.
Så vill jag ha en hund som jag kan hålla på med pälsen med, eftersom jag är nyutbildad hundfrisör och tycker klippa,bada, borsta och sånt är jätte roligt :D 
Och eftersom jag troligtvis kommer bo i en etta/tvåa så vill jag inte ha för stor hund heller men vill inte ha för liten heller därför tycker jag tibetansk terrier verkar passa mig, den är lagomt stor ^^ 
Men vill som sagt veta mer, är det någon här som har rasen och kan berätta lite? ^^ Eller kanske vet nån annan ras som kanske skulle passa mig också :P ?? 
Jag har velat ha hund sen jag var liten så vill de ska bli rätt liksom ;)
Så är tacksam för alla råd ^^

// Michis

[Forest]
1

Jag har granne som äger tibetansk terrier :) Lättlärd, arbetsvillig,lyhörd en fena på agility,spår och även trix. En härlig ras som inte fäller dok kräver den pälsvård men inte så farligt.

Michiis
0

Pälsvård är inge problem som sagt ;)

// Michis

[Forest]
0

2 missa skriva att de är uthålliga på så vis att han orkar hänga på mig när jag är ute o joggar, en riktigt bra träningskompis. Inget svår att ta offdag/ar men kräver mer aktervering mentalt än vad våra småpudlar kräver.  Så en mycket trevlig ras kort o gott 😉

Vovvie94
1

jag har tibbe! :D älskar rasen! :D tränar agility så ofta jag kan, tränar trix och liknande och de är otroligt älskvärda och kärvänliga!

Pälsvården är så klart inte den lättaste när den ska göras, men det behövs dock inte göras så ofta om man inte ska hålla dem i utställningsskick konstant ;) de älskar allt och alla, är inte särskilt reserverade och passar definitivt första gångs ägaren!

[Forest]
0

4 älskar allt och alla, där går denna mot strömmen isf. Han älskar matte och dom som han känner. Han hälsar på folk men inte påträngande en koll på vem personen är sen är han inte ett dugg intresserad av den. Annat är det om man känner honom, då som sagt ska han leka, glad, ska ha kel samt pratar lite osv :)
Kul att du ahr tibbetansk terrier tyckt att det ser ut som en på din avatarbild :) Du kanske kan bjuda på en eller ett par bilder 😉

[Camia7]
0

det är väl en hund som ser ut som en valp hela livet? speciellt när dom är nerklippta? :D skit söta:)

Michiis
1

Okej, blir bara mer å mer säker att de är en tibetansk terrier jag vill ha ^^

// Michis

[Forest]
1

7 Mitt tips är att du åker och kolla lite på rasen hos en eller flera uppfödare. Jag tror säkert du kommer gilla rasen helt klart dom är fina härliga och inte så jätte vanliga ändå :)