Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 764 ggr
Cam88
0

Gå i Koppel

Hejsan! Någon som har något bra tips på hur man kan få valpen att gå fint i koppel, idag drar hon väldigt mycket och ibland springer när vi är ute o går, speciellt mycket när hon är leksugen. Någon som har något tips på hur ja kan få henne till att gå fint i koppel? Vill verkligen inte behöva sätta något stryp koppel, gillar de inte alls :(

Medarbetare på Chihuahua

minbebis
2

Fått lära mig två saker. Ena är att så fort valpen drar så ska du tvärnita och så fort kopplet slakar så kan du börja gå igen. Kan ta sin tid, men till slut förstår valpen att den inte kommer någonstans när den drar. Min drar inte sådär längre utan mitt problem är när hon ibland går för långt fram. Då stannar jag, antingen så fort kopplet spänds eller när jag tycker hon går för långt fram och säger 'nej.' Har gjort det så ofta så hon stannar, vänder sig om och tar ögonkontakt med mig sen går hon mot mig. Man ska locka hunden med godis att sätta sig bredvid en. Man ska heller inte gå på en gång, utan hunden ska vänta på att du ska gå. Kan inte andra sätt, men det är det sista sätter jag använder mig av, för hon har aldrig varit riktigt dragig av sig :)

[Camia7]
0

man ska stanna innan kopplet hinner bli spänt, gärna när hunden precis börjar trippa i väg/ lämna din sida, för att visa att det inte är så man ska göra :)

Maja2
2

Det som är allra viktigast, är att BELÖNA rätt beteende, alltså, INTE bara visa vad som är FEL, utan Belöna det som är Rätt :)

[Camia7]
0

ja man belönar juh med att gå när hunden gör rätt :)

Maja2
2

#4 Jag kan Garantera att det går snabbare att lära hunden, ifall du nyttjar annan belöning.