Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1050 ggr
eweeliina
0

Måste man alltid ha klicker?

Jag har funderat på en sak angående klicker och skvallerträning. Om jag lär min hund att skvallra med hjälp av en klicker, måste jag då ALLTID ha med mig klickern sen? När han blivit duktig? Eller räcker det då med att jag säger "bra" och ev ger en godisbit när han skvallrar? 

Även andra beteenden man ev lär in med hjälp av klicker, säg tex "skall" & "tyst". Måste man då alltid använda klickern sen för att han ska fatta att han gör rätt, eller kan man gradvis gå över till ett vanligt "bra" (förutsatt att han vet att "bra" är positivt såklart)?

[Camia7]
1

Det tror jag inte:) ibland är det svårt att ha med sig klickern och det brukar funka ändå men då måste man nog köra lite "vanligt" med att säga "bra" och ge belöning så han förstår vad bra betyder :)

Fenix_Chicci
1

Nej, det behöver du inte. När hunden lärt sig med hjälp av klickern oavsett om det gäller att skvallra eller något annat så kan man ta bort klickern och bara berömma som vanligt när hunden lärt sig. Vissa fortsätter dock att använda klickern i skvallerträning för att de ser den som en trygghet.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

eweeliina
0

#1 Okej, tack :) Tycker hela grejen med klicker och skvaller känns lite förvirrande, och vill ju inte ge mig in på det ordentligt om det innebär att jag sen måste bära med mig klickern 24/7! Men verkar ju logiskt att inte behöva det jämt, så ska nog läsa på lite extra :)

[Camia7]
0

råka skicka igen :)

[Forest]
0

som andra säger så behöver du inte alltid ha klicker :)

reverse
0

Klickerdosan är ett verktyg vid inlärning. När något är inlärt och klart så finns det ingen anledning att använda den för just det tricket (eller vad man nu lärt in) längre.

//Lina

[Teddies matte]
0

Nej, klicker används vid inlärning, inte hela tiden. När du lärt in något behöver du inte använda klickern längre.

Canis har en bra nätklickerkurs som är gratis, gå den!