Sele på sheltie?
Jag vet att man inte ska ha sele på en sheltie, men finns det verkligen ingen sele som skulle kunna funka?
Jag vill använda sele när vi inte tränar att gå fint i koppel, typ som en "du får gå hur du vill när selen är på" som jag vet andra här inne gör och jag tycker att det låter jättebra meen så får man juh inte ha sele på en sheltie och då vart allt mycket krångligare
Har pratat med uppfödare i skåne och på flera ställen och där säger dom att sele inte är bra för frambenen
Öhm… Va? Är det nåt särskilt för just sheltie då?😐
jag har flera vänner som har sheltie och alla dem har sele till dem :) och jag har inte hört att de skulle vara problem med det.
/Emilia
Har du pratat med en uppfödare som säger så och utgår helt vad denna säger? Tycker du ska kolla vad andra sheltie ägare andvänder bla ser du det här http://sheltie.ifokus.se/discussions/4d71519fb9cb46222706353c-varfor-sele
det kändes som hon i skåne visste vad hon pratade om.. okej… vilken sele är bäst då? y-sele? den ser skönast ut iaf
4 jag tycker man ska prova sig fram vad som sitter bäst men du ser på vad andra andvänder på shelti.ifokus 😉
det stod något i den andra tråden om bogrörelserna.. kanske det va det som hon i skåne pratade om? att man ska ha en sele som inte påverkar bogarna? vad ska man då ha för sele som inte hindrar det?
står på sssk.org att man inte ska ha sele..
7 står inte att hunden har dåliga ben eller att det är farligt för benen o därmed inte ska ha sele. Det är säkert pga slitage på pälsen det rör sig mer om. Har samma på pudelsidan där ska man ha minkhalsband,rundsytthalsband eller smalare kedja (utställningskejda) för inte få slitet eller missfärgad päls.
Halsbandet får med fördel vara smalt, rundsytt, ofärgat och av läder. Köp inte metallhalsband eller selar. En s.k. “dressyrkedja“ kan du köpa senare om du börjar träna lydnad med din hund och går på kurs, men inte ens då är det nödvändigt när man har en sheltie! Kopplet skall vara av läder och helst 1,5 meter samt lätt. Haken skall vara liten och lätt, men absolut pålitlig. Vänj valpen vid halsbandet någon stund varje dag och när den accepterat halsbandet kan man börja med koppelövningar… taget från sssk.org - http://www.sssk.org/
okej
vilken sele är hälsosammast då för ben och rörelser?
#10 En som inte blockerar bogen, t ex Y.
#10 H och Y sele brukar inte hindra rörelserna.
-
Okej Tack :)
#7 Mycket som står på sssk.org är "felaktigt" enligt nya rön. Eller i alla fall ouppdaterat (tex ang utfordring). Bra att du är kritisk :) Det finns många som har fina sheltiepälsar som använder sele. Det viktiga är att selen antingen är fodrad (inga vassa kanter) eller gjord av "glatt" material som glider över pälsen utan att slita på den. Exempelvis hurtta eller Björkis.