Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1810 ggr
[Camia7]
0

Blir dom tråkiga?

Blir tikar tråkiga när dom blir äldre?

Har läst att tikarna blir "tanter" vid ett år och hanarna är valpar typ hela livet… hur är det egentligen? man vill juh inte att tiken bara ska ligga och sova hela dagarna och inte göra någonting efter ettårs dagen :)

Min kompis hane är ca 4år och beter sig som en valp:),

Sugar Mist
0

Väldigt individuellt är vad jag kan säga. Kastration har också en stor del i beteendet, speciellt av hanar som blivit kastrerade innan könsmognad.

-

Belimas
0

Det tycker jag inte, min tik på 3 år är precis lika lekfull som hon var när hon var valp, en riktig liten clown ❤️

[Camia7]
0

Okej :)

minbebis
0

Haha kan tycka att min hund ser ut som en tant ibland när det är varmt. Hon är 11 månader och folk kan bli förvånade och en trodde hon var minst 5 år. Men det är för att hon är så pass lugn, hon stressar inte och drar inte i kopplet. Men det beror mycket på att hon har fått temperamentet från sin pappa, jakt goldens sida. Men klart hon inte beter sig som en tant, hon badar som en galning, älskar att springa på ängar och rulla sig och älskar att leka med valpar, folk ser henne på tunnelbanor där hon ska vara lugn också. Tycker det är as skönt, har gjort att hon är lydig och har henne lös hela tiden. Som jag alltid brukar säga: den dagen Lexie går bakom oss på promenaden och framför oss påväg mot porten, då är något fel :)

Agda
0

Vår golden på 11 år är mycket lekfull, såklart inte lika mycket som när hon var yngre. Vår stövare på 7 år har i flera år varit "seg". Ligger ofta och sover/vilar, gärna mjukt och varmt. Ibland kan hon leka med vår yngsta hund, men då bara under några minuter. Yngsta hunden på 5 år är en gråhund, även hon är väldigt lekfull.

Jespersen
0

Min sjuåriga corgitik är fortfarande väldigt busig och lekfull. Jack russelln däremot var en av dom där som gick direkt från valp till tant ;) Hon är inte inte tråkig eller slö, men mer tanttjurig och ego. Fast jag tror att det är mer ett rasdrag än könsdrag.

[Timantis]
0

Hundar blir som man gör dom. Att en tik skulle bli tråkig vid 1 års ålder NEJ absolut inte. Min golden är 7 o ashäftig.

Fridaaaa
1

Aldrig upplevt skillnad mellan könen när de blir äldre.
Det är som #7 säger, blir som man gör dem till. Plus att det är inidividuellt, och man kanske kan uppleva hunden som tråkig men i själva verket är det bara åldrandet

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[elmaek]
0

Nej och ett starkt nej. 😎 Jag har en ett-åring här hemma som lever loppan. Hon är mycket piggare och alertare som unghund än som valp! Jag hänger inte själv med i svängarna hela tiden.

Retrieversaga
0

Jag har en 2åring golden tik här hemma, hon älskar att leka & fjanta runt sig likadant som hon gjorde när hon var en plutt. Så nej, det tror jag inte.

Bjallstal
0

Vår tik på 11 år är fortfarande som en valp i sinnet. Hon ser dessutom inte ut att vara en dag över fem år :) hanen på 7 år är valpig i sinnet men åldras fortare i kroppen då han är lite tyngre

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Anibaz
3

Tikar mognar fortare mentalt och får ner alla tassar på jorden tidigare än hanar som är omogna clowner i många år, vissa mognar aldrig.

Jag skulle inte säga att tikarna blir tråkiga, snarare klokare och behagliga.

[Nightcat]
0

Har en 7 åring kastrerad tik här hemma. Till vänner burkar jag säga att hon aldrig växte upp 😃 hon är nästan lika barnslig som när hon var några månader gammal. Väntar fortfarande på att hon ska växa upp 😉

emilialinnea
0

Har en 7årig tik hemma hon är en riktig surmärr medan den andra tiken snart 4år är valpigare än hannen (kullsyskon)

/Emilia

russin
0

Mina nuvarande tikar är bara 1,5 och 2,5 år men dom är det full fart på. Den rasen brukar det vara full fart på till minst 10 års ålder oavsett kön😃

Mina tidigare tikar blev lugna efter 2 års ålder, men dom var även av en lugn ras så även hanarna lugnade ner sig tidigt.

dinamnam
0

Min BC hane är 2 år och beter sig som en sju åring…haha så det är olika för olika hund tror jag ;)

Med vänliga hälsningar