Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 2308 ggr
Sugar Mist
0

Regler för Agilitytävling.

Hej!

Jag har börjat fundera på hur det är med tävlingsregler och utanför tävlingen på en agilitytävling då Opsis börjar lugna ner sig bland andra hundar, han skäller ju fortfarande men håller man i halsbanden och själv är avslappnad tar det inte länge förrens han själv slappnar av. 

Han är säker på alla hinder förutom gungan, men han går över den med lite övertalning, slalomet funkar också relativt bra.

Men nu till regler utanför och innanför banområdet, hur ligger det till?

Hade tänkt åka in till Göteborg Mölndals BK redan nu till helgen och träna inför vår(Förhoppningsvis) första start i höst/vinter, så vill vara helt säker redan från början.

-

Sugar Mist
0

*putt*

-

Michaela-N
0

Vet inte riktigt vad jag ska svara på… du får inte gå innanför banan, det streckade området. Du får inte ställa upp tält överallt, fråga arrangören. Sen gäller ju också allmänt hyfs, man bör kanske inte stå precis vid linjen med sin skällande hund och stå och ropa och hurra. Skriv konkreta frågor istället, så kan jag svara

Sugar Mist
0

#2 Jag försöker mest ta reda på om allt och inget, vad hunden får göra utanför banområdet o.s.v. Vika regler som gäller innanför banområdet och vad om gör en diskad och vad som ger en fel, t.e.x.

-

Michaela-N
0

#3 Då föreslår jag att du tar en titt och läser igenom reglerna istället. Vilka regler som gäller för vad besökande hundar får göra och vad dom får vara är upp till varje arrangör. Mejla/ring klubben och hör med dom. Men det brukar inte vara något problem som sagt. Det är nog bara att du slår dig ner några meter ifrån banan. Om du inte har en hund som kan störa de tävlande, det vill säga. Skäller han och beter sig aggressivt/hotfullt har klubben rätt att avvisa dig från området, oavsett om du tävlar eller ej. Här är reglerna: http://www.brukshundklubben.se/Documents/1_startdelen/4_tavling_utstallning/regler/pt_regler_agility_2012.pdf

Sugar Mist
0

#4 Det var just reglerna jag inte hittade x) Det är tänkt att jag ska tävla snart om några månader så vill ha koll på allt (:Så om jag fattat det rätt, om han skäller, så blir han avvisad, även om han inte beter sig hotfullt?

-

[cindrus_89]
0

Följ med mig å min aussie nikita till angered å träna nån dag så ska ja gå genom regler:-) Skrev till dig på meddelande, hoppas du såg de. E dock inte här på denna sidan så ofta just nu.

CelsiusT
0

Om man hade blivit avstängd för att ens hund skäller så skulle det nog inte vara några hundar kvar på tävlingsområdet. Men om som #4 skriver om hunden skäller OCH uppvisar ett hotfullt/aggressivt beteende mot andra hundar eller människor så har klubben RÄTT att stänga av dig. 

Ska du tävla så ska du åtminstone läst igenom regelboken, om det kvarstår frågor när du läst igenom den kan ju gärna komma tillbaka hit eller in på agility.ifokus och ställa dina frågor.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sugar Mist
0

#6 Jo, det är tänkt att jag ska tävla där 14 September i Agility så vill  ha heeeeelt koll på allt innan jag ens anmäler mig, vill även få fart på honom xD

-

Michaela-N
0

#8 Läs igenom reglerna bara. Är inte så svårt som det kan tros vara på tävlingar.

Är det Septemberskuttet du tänkt tävla på?

Sugar Mist
0

#9 Yep (:

-

[cindrus_89]
0

Då ses vi på september skuttet! Dit ska jag och tävla och vara funktionär..

Sugar Mist
0

#11 Åh vad kul! Det blir min första tävling så nervös är jag redan nu x)

-

[cindrus_89]
0

#12 som jag sa förut så kan du ju följa med dit å träna nån dag om du hade frågor. Har en vecka semester till sen kör jag igång träningen igen..

Sugar Mist
0

#13 Visst, får inte pengar förrens om 2 veckor, först då jag kan betala medlemskapet!

-

[cindrus_89]
0

#14 du kan följa med å träna nån gång ändå, Ingen fara. Dom e så snälla så uppe i angered. Å känner du att du vill fortsätta å träna där uppe så kan du betala .:-)