Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1864 ggr
Vovvie94
0

fel beteende..

min syster har en springer spaniel på 6 månader, Elli, som bor hos mig och min familj 70-80 % av tiden (helt fel, i know!) och jag har märkt flera saker som jag tycker är helt galet om jag ska vara ärlig!

Ex 1:

Vi hade en hund boende här i 3 veckor, och hon gick nära elli som hade leksak. Elli attackerade henne och vägrade släppa taget. jag slet loss henne och drog ut henne och då försökte hon bita mig i armar och ben… 4,5 månader gammal.

Ex 2:

Min hund Annie på snart 8 år och elli kampade om en leksak, de vann lite olika och gick iväg, kampade igen etc. När annie för sista gången vann och hade gått därifrån flippade elli och attackerade igen, denna gången blev annie halt på höger bak… 5 månader

Ex 3:

I skrivande stund ligger ann i min säng, halt på höger fram efter ett stor bråk med Elli. Annie som har erfarenhet av tidigare bråk ( 8 år, liksom) och fick in flera smällar men p.g.a. Ellis hud så kunde hon nästan röra sig fritt och fick då in flera rejäla bett och slag på den nästan 10 kilo lättare hunden.

Det som oroar mig är först och främst att det var Elli som fick en boost av att mamma kom in i rummet, inte Annie och startade då bråket över en burk (fel hund enligt mig som skulle fått en boost av det) och att hon under separationen rev och bet mamma ett flertal gånger för att komma åt Annie. 

Alla gånger har hon letat bråk efter att vi dragit isär hundarna, och kan verkligen inte vara undergiven, vilket hon visar sig vara flera gånger var dag, men aldrig i bråk.

Låter detta normalt för er, för jag är allvarligt orolig för Ellis psykiska hälsa? Eller är det vanligt spaniel beteende?

[jahoda]
0

Det låter inte som normalt beteende för en unghund. Hon kanske har ont någonstans? Har hon blivit ordentligt undersökt av veterinär, kollat fästingsjukdomar och liknande?

Har man två hundar som slåss är det väldigt viktigt att de aldrig får chansen att starta ett bråk. Antingen får ni hålla hundarna separerade när ni inte kan ha järnkoll på dem, eller i värsta fall omplacera för ingen av hundarna mår bra i en sådan situation. Ta hjälp av en duktig instruktör/hundpsykolog som kan hjälpa er med hundarna, kanske det kan hjälpa. 

Hoppas det löser sig för er! 🌺

SuperLimm
1

Jag skulle till att börja med ta bort allt det eventuellt kan bli bråk om, alla leksaker och ben bland annat. även annat som kan starta bråk. Sen bör ni göra som #1 skrev, ta hunden till en veterinär och låta den bli ordentligt undersökt. 

Man ska inte slita isär två hundar som bråkar, man kan bli allvarligt skadad själv. Antingen stryper man den hund som vägrar släppa med tex ett rep eller koppel. Eller så lyfter man bakbenen på båda hundarna samtidigt och tar sen bort dom ifrån varandra efter att dom släppt taget. När man lyfter bakbenen brukar de flesta hundar släppa taget, men funkar inte det får man testa att strypa. 

Hoppas någon mer kan ge bra svar, jag har inte så stor erfarenhet av hundar som slåss sådär, men ett normalt beteende tycker jag inte det låter som. Men det är väldigt svårt att säga då man inte sett dom IRL.

Mvh Linn

nlinds
1

Japp, jag skulle också säga , ta bort allt de kan konkurrera om. Jag är dagmatte och har många hundar hos mig. jag tar bort alla leksaker, ben, tar upp maten när de ätit färdigt, samt så "gullar" jag inte med dom med rösten, då vill alla ha min uppmärksamhet. Veterinär undersökning skulle jag nog också gjort, hon kan ha ont någonstans, fått fästingsjukdom eller liknande. Kan tyvärr inte ge mycket mer till svar 😕

Hoppas det löser sig ! Jag *tassar* här också, för jag vill veta hur det går för er..

"After every storm, comes a rainbow" Regnbåge

Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi

Vovvie94
0

tack för alla svar! Ja, jag har flera gånger tänkt tanken med att kolla henne hos vet, men syrran är inte så glad för tips, hon vet "bäst" när det gäller hennes hund… vi har tagit bort alla kamp-leksaker eftersom det är dem hon vaktar, men Annie SKA kunna ta hennes leksak om hon vill eftersom hon är äldst, men hon har aldrig gillat leksaker utan tar de bara när Elli "ber om" att få leka med dem, och det är då hon attackerar… men men, deras säkerhet är det viktigaste!

Ska kolla upp Annie hos redog bara för att kolla att agilitysommaren inte behöver väntas med 😉lilla vilddjuret måste kunna debutera i oktober ju!!

[Teddies matte]
6

#4 Tänk inte så, hunden skall absolut inte ha någon "rätt" för att den är äldst, det funkar inte så. Bort med alla leksaker och annat som kan bråkas om.

Håller med de andra att hunden bör tas till veterinär.

Vovvie94
0

#5 jag tycker absolut att hunden som är alfa för göra precis vad den vill med den yngre. Ann gillar inte ens leksaker utan leker bara utbytar-leken när elli verkligen ber

Fejhn
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#6 Håller faktiskt med #5 här, varför "SKA" den äldre hunden kunna ta leksaker av den yngre bara för att den är äldst? 

"jag tycker absolut att hunden som är alfa för göra precis vad den vill med den yngre." 

Varför då? och hur menar du med "Alfa"?

Min hund är 13, han har alltid varit lägre rangad än alla dom andra hundarna vi umgås med, även om han alltid varit äldst och är tre gånger s¨stor som dom andra. Storleken och ålder har ingen betydelse.

jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.

Maja2
4

#6 Här tror jag att en stor del av problemet ligger. Du tycker att den äldre har "rätt" att bete sig hur den vill mot den yngre, och att den yngre ska underkasta sig. Så funkar det inte bland hundar. 

I övrigt håller jag med om att ta bort alla leksaker och andra saker som hunden vaktar. Helt enkelt ta bort tillfällen där detta sker.

[Teddies matte]
0

#6 Nej, det har den ingen rätt till, strunta i sånt skitsnack. Som tidigare nämnt så kan det vara en stor del av problemet att du tänker på detta sätt.

Vovvie94
0

Jag går helt på hur mina hundar beter sig och min hund har alltid fått elli att underkasta sig och elli är en väldigt ungergiven hund mot andra. min är lika så i de flesta fall men inte med elli, och med åldern tycker jag bara att i min erfarenhet så har alltid de äldsta varit högst, och följande ordning. det handlar om respekt, den yngre på 6 månader har ingen rätt att sätta sig över hunden som bor i huset. hon är gäst i det här huset och det vet hon. därför tycker jag att annie har all rätt att vara överlägsen elli

Maja2
3

#10 Men om du går helt på hur hundar beter sig, så ser du ju att din teori om ålder inte stämmer alla gånger.  Att Du tycker att annie har rätt att vara överlägsen, hjälper ju inte i det här fallet, när det tom blir bråk mellan dem. Att fortsätta ha dem ihop då det till och med blivit fysiska skador, har jag svårt att förstå. 

Du må ha mycket erfarenhet av hundar trots din ringa ålder, men vi är många som är betydligt äldre, och har betydligt större erfarenhet av hundar.

Frida B
0

#10 hundar bryr sig inte om vem som är gäst inte, dom vaktar sina saker. I det vilda vaktar de sina saker (mat) om en hund utanför flocken kommer. Valpen är inte medlem i flocken enligt din hund, och valpen vet förmodligen inte hur man ska betee sig. Så det blir konflikt. Din hund har ingen rätt att försvara saker för sin egna flockmedlem, men valpen är ingen flockmedlem enligt din hund. Det handlar inte om dominans eller ngt sånt. Se istället till att introducera valpen till flocken, och ta bort saker som din hund ser som "ägodelar" och träffas på neutral mark.

#11 det har ingenting att göra med ålder.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Maja2
0

#12 Erfarenhet har mycket att göra med ålder, såvida man är intresserad och lär sig om hundar. Har du haft hund, umgåtts och tränat hund i 42 år, så tror jag med bestämdhet att man har större erfarenhet än en som umgåtts och levt med hundar i 15 år. Har aldrig påstått att äldre betyder klokare dock.

Frida B
0

#13 självklart har man mer erfarenhet då. Men ser dock inte att det är relevant o just denna situationen.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Vovvie94
0

#12 absolut! har plockat bort alla leksaker, och jag försöker stimulera henne mer mentalt sen får syrran säga vad hon vill… ;)

[elmaek]
2

Håller med Maja2 och Teddies matte.
Att gå efter att äldst går först och har rätt till att bete sig som den vill fungerar inte, det är inget vinnande koncept. Det skapar bekymmer, precis som det gjort i ditt läge. Om du däremot börjar se hundarna till vad dom är för individer och inte för vad den äldsta borde få göra mot den yngre så kommer nog problemet lösa sig ganska snabbt. Att lära känna hundarna och veta deras gränser, deras svagheter, deras styrkor osv kan ta en ganska långt. På så sätt får du reda på mycket: När blir den hunden osäker? När blir den andra hunden osäker? När är dom på samma nivå och förstått varandra?

Som en lite incident jag och min hund var med om: Vi var hos en f.d vän och hennes hund på besök i några dagar. Jag hade tagit med lite råa revben som dom kunde få gnaga på. Min hund är mer ''Tja, vad har du där? Får jag smaka?'' medan hunden vi besökte var ''Vad tusan håller du på med?! Du har ditt egna ben så försvinn fort som tusan!!!''
Vad skulle vi göra åt det? Låta den äldre hunden, den vi var hos, få attackera min hund bara för att den var äldre och bodde där? Absolut inte. Så vi stängde in dom. Funkade as bra.. sen gick vi efter den hunden vi var hos, när hon var klar med sitt ben så tog vi undan benen och släppte dom tillsammans och det funkade jätte bra.

Så i ditt fall TS.. om hundarna inte kan leka tillsammans så får dom inte leka alls. Ska du ge dom något tuggben någon gång så särar du på dom så dom får vara ifred.
Bort med ALLA leksaker, var neutral med dom båda så ingen blir s.k avundsjuk när den ena får mer uppmärksamhet än den andra. Och sen är det nog rätt lägligt att ta den ''ilskna'' hunden till veterinären för koll. Tänk om hunden är sjuk så får den vård och sen blir den harmonisk?

Maja2
0

#12 Bra :)