Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 905 ggr
sasha_setter
0

Rinnigt öga

Hej!

Min settertik har sen ung. 1.5-2 veckor tillbaka haft ett rinnande öga. Ögat är lite kleggigt och det rinner ganska mycket ur det. Hon verkar inte ha ont av det och det verkar inte påverka hennes syn. jag har funderat över allergi… Någon som vet?

Hälsningar Sasha, Zally och mig!

[fabienne]
0

Dra inte igång någon allergi-karusell på grund av ett rinnande öga. 

Gå till veterinären och låt dem kika på ögat. Kanske det är någon liten skada på hornhinnan, kanske det är något hår som irriterar, eller smuts, kanske det är någon infektion eller liknande.

För lite A-vitamin kan ge rinnande ögon, samt för mycket A-vitamin. För mycket protein för hennes behov, eller för lite fett kan ligga bakom rinnande ögon. Tänk inte allergi som första tanke på åkommor för det är sällan riktig allergi det handlar om egentligen.

[Forest]
0

Förkyld hund kan oxå få rinniga ögon men eftersom det är ett öga som rinner och det har vart så ca 2 veckor så tycker jag det är på tiden att du ringer vetrinären för närmare titt, tänker på att inte hornhinnan är skadad eller någon skräp som skaver i ögat på henne.

Gör det först sen kan du och vetrinären luska vidare därefter, jag håller med 1 att tro det är allergi och bara ett öga är drabbat nja det klingar inte helt rätt 🤔