Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 635 ggr
Adalissa
0

"Problem" vid möte med barn

Min Shih tzu-mix på 1.5 år träffar inte så ofta barn vilket innebär att när hon väl gör det så blir hon mycket uppspelt. Hon vill hälsa, nosa, slicka, leka. Problemet är att de flesta barn hon möter inte har mycket erfarenhet av hund och dessutom lite hundrädda.

Jag vill varken göra barnet mer rädd eller hunden. Jag brukar i möjligaste mån hålla hunden kort tills hon har lugnat sig och då får barnet komma fram så att hunden får nosa på henne och sedan klappa henne på ryggen medan jag lugnt håller henne stilla.

Ifall hon får vara med barn en längre tid så fungerar det jättebra - det är bara de korta (och första) mötena som är jobbiga.

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra för att få till mötena bättre, har heller inga barn att träna med :-)

Några tips?

ps. Hon är lite jobbig i möten med vuxna också och det jobbar vi med, men de kan man förklara saker och ting för på ett annat sätt och skulle hon hoppa upp mot dem når hon bara benen och inte överkroppen som hos barn.

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Lathundarna
0

Det enda tipset jag kan ge är att låta din hund träffa hunderfarna barn i varierande åldrar, och på det viset träna den på att ta det lugnt. Se bara till så att föräldrarna är med och att inget händer.