Fejk hundannons? LÄS
Jag kollar ofta igenom blocket för att kolla på vad folk som skall sälja hundar skriver mm, jag hittade då två annonser på två hundar som var lika i texten
Nr 1
http://www.blocket.se/stockholm/Akut_omplacering_av_hund_48407226.htm?ca=1_2&w=3
och
Nr 2
http://www.blocket.se/stockholm/6_arig_renrasig_Amstaffhane___omplacering_46436393.htm?ca=1_2&w=3
I annons nr 1 står det bland annat:
"Älskar denna hunden så obeskrivligt mycket, hon är så mycket mer än bara en hund, otroligt smart och snäll tik som alltid vill vara med och få så mycket uppmärksamt som möjligt. Otroligt pigg och arbetsvillig trots att hon inte är en liten valp längre, väldigt gosig och lekfull av sig."
I annons nr 2 står det (bland annat):
"Älskar denna hunden så obeskrivligt mycket, han är så mycket mer än bara en hund, otroligt smart och snäll hane som alltid vill vara med och få så mycket uppmärksamt som möjligt. Otroligt pigg och arbetsvillig trots att han inte är en liten valp längre, väldigt gosig och lekfull av sig..full av energi är han! Har aldrig varit i närheten av en mer kärleksfull hund tidigare, gör verkligen ont i hjärtat att inte få ha kvar honom."
Jag tror att nr 1 är en kopia och nr 2 är en riktig annons men jag vet ej. Så alla vet om dessa två annonser att det troligtvis är något fuffels med dem
Varför skulle inte båda kunna vara fejk? Jag tänker ju helt spontant att nr 1 kan omöjligt vara kopierad på 1 minuts skillnad.
-
#1 Jo självklart men jag får intrycket att nr 2 är mer tja, seriös jag kollade dock inte tiden. Men tja, 1 min lät ju sannerligen misstänkt :/
Jag tror att annon nr 2 är fejk. För där ger dom inte ut sitt fullständiga namn (Matin T). I annons nr 1 ger han ut sitt fullständiga namn och ett telefonnummer där man kan kolla upp att detta är en riktig person. Men i annons nr 2 så kan man inte kolla upp något! Så jag säger att annons nr 2 skulle jag misstänka är fejk!
I alla fall haha, det är skumt med annonserna xD
Vad jag vet får man inte länka annonser i inlägg här?
Fick svar från första annonsen "Jo det är så att vi orkade verkligen inte sitta och skriva så himla mycket och vi hittade just det stycket som passade in med Tiara. Skulle aldrig luras när jag behöver hitta ett hem till min hund, du får gärna ringa så är det lättare att prata. Hälaningar "
Får man länka till blocketannonser här?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 "Länka till annonser för diskussion. Vill man diskutera innehållet i en annons får man med egna ord beskriva vad i annonsen man vill diskutera, utan att röja annonsören."
jag tror helt enkelt att det är samma person som har lagt ut de två.. hon har två hon vill sälja helt enkelt!
#8 Man röjer ju annonsören genom att länka till annonsen.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Samma person? Ena bor i Bro och den andra bor i Täby. Olika namn och telefonnummer! Hur kan du se att det är samma person?
#10 Vet inte! Texten är från reglerna !
Sedan blev annons nr 1 borttagen då han skrev att hunden skänks bort!
Får man eller får man ej länka? :s