Passgång?
Hej! Jag undrar om det är vanligt att hundar rör sig i passgång samt vad detta beror på. Min hund är 4 år, blandning mellan riesenschnauzer, tollare och finsk lapphund och har alltid rört sig i passgång både när han går men också när han springer innan "galoppen" faller in. Anledningen att jag undrar är att jag aldrig sett att hundar brukar gå på det vis han gör. Förövrigt är han pigg, frisk och glad, så några kroppsliga problem ligger inte bakom. Hör det kanske till någon av raserna han har i blodet?
Tack på förhand :)
Hundar med höftproblem passar ofta, har ni röntgat höfterna på hunden?
Annars kan de även passa när de är kopplade och inte slipper att trava i snabbare takt alt. galoppera, eftersom kopplet tar emot eller när de är trötta, passgång tar mindre energi.
Nej vi har inte röntgat men han har blivit undersökt av vet 3 gånger vid olika tillfällen. Han har ju dessutom rört sig i pass sedan han var valp.
Okej, så passgång kan även komma lite när hunden är lat? Är det möjligt för alla hundar att röra sig i passgång eller måste de ha det i generna för att kunna genomföra det?
#2 Då tycker jag absolut ni kan röntga, de raser hunden din har i sig dras med höftproblem. Höftstatusen kan inte en vet. veta utan att röntga.
Alla hundar kan passa av en eller annan orsak. Smärta, höftproblem, energisparande, övervikt är vanliga orsaker. Att hunden passar hela tiden är inte bra, då bygger de inte muskler på rätt sätt.
Kanske vore bäst för att vara på den säkra sidan då.
Har en Jack russell som alltid gått passgång, precis som du beskriver.
Här har du en tvättäkta passgångare. Och för hans del är det ren och skär ransonering av energi (dvs lathet) det handlar om. Stärker upp honom med canicross där han tvingas gå i olika tempon på olika underlag.
#5 Okej, och det är inga kroppsliga besvär som ligger bakom?
#6 Okej, misstänker att det nog kan vara så med min hund med, att han är lat. Blev dock lite orolig nu när jag fick veta att höftproblem kan ligga bakom. Inte för att han verkar ha ont precis, men ändå..
vad är en passgångare?
#7 Passgång är otroligt maskerande, så visst är det värt att kolla upp.
#8 När hunden flyttar benen på samma sida på samma gång och inte som de gör när de travar vanligt.
#8 Hittade en bra video: https://www.youtube.com/watch?v=mjSkEBaiuHc
#7 Nix.
Tack #10 och #11 :)
Min springer gick passng ibland och även min kompis bc båda har A höfter och ED Ua
Passgång ska de stå
Min går passgång men säker på att det är för att spara energi eller något sånt som jag hört om. Hon är vad jag kallar en 'lunkare' och rumpan svänger verkligen när hon går. Men kommer köra röntgen senare ändå, för vi ska börja med agility och fel på höftlederna är något man ändå oroar sig för.
Vet många hundar som går passgång för att det är mindre ansträngning än att gå vanligt och för att människor går för långsamt för att hunden ska kunna trava så det blir ett mellanting för att få människans takt.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Många briarder går oftare passgång har jag märkt. Kan dock inte svära på att det är rasspecigikt men har väldigt starka misstankar att det är så eftersom jag känner 3 st som alla passar och även sett att flera gör det. :)
Dobermann är ett annat exempel på en ras som oftast (alltid?) går passgång. Jag har aldrig sett en individ inom rasen som inte gör det i vilket fall.
Min finska lapphund passar när han känner sig obekväm och osäker. Det är helt enkelt ett tecken på att han spänner sin kropp.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Fast det kan nog betyda olika , när min förra hund gick i passgång var det när vi gick med kompisar och andra hundar i skogen när de ar lösa och då när de inte lekte.
Och min hund (dvärgschnauzer) passar då hon är jättetrött och ska kissa sista gången för kvällen.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Energisparande! Hundar är otroligt snåla och gör inte av med mer energi än vad som krävs. Passgång är en "billig" gångart - och väldigt vanlig.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
#23 Behöver dock inte alltid vara orsaken till att de går passgång.
#24 Självklart inte, men troligast om hunden inte visar några symptom på smärta.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
Våran Pudel som jag är uppväxt med trava ofta passgång, och han hade fina höfter då han rönkades 2 gånger med 3 år mellan rökningen. Dok var det många årsen men tror de även då kunde se om något var galet på bilderna. Passgång är väl lite energisparande gång om jag fatta det rätt, vissa hundar har lättare att ta den.
min dvärgschnauzer/cocker blandning passgångar ofta i kopplet
Besök min blogg: http://bumpi.se
#6 När du kör canicross, gör du något speciellt för att stärka upp din hund? Går han i pass eller trav då? Har själv en passgångare och vi kör främst cykeldrag, så blev nyfiken på om canicross kanske kan hjälpa oss :)
#19 De finns många dobermanns som inte gör det :)
Har sett flera hundar som gör det..tror dock att dom kanske var lite ja.. trötta/lata…
Med vänliga hälsningar
Hittade detta på en intressant sida. och har även hört från en duktig häst/hund kiropraktorer som jag inte kommer ihåg namnet på just nu säga detta:_
"Vi pratade mycket om låsningar, S1 leden, bäckenrotiation mm. Vissa till och med veterinärer säger och tror än idag att en hund som går passgång gör det för att "spara energi"._
Om hunden hade gjort detta hade ju hunden i så fall haft 4 gångarter som en tex islandshäst…..
Nej en passgångare på hund, är smärta, den är låst i sin rygg, troligen S1 leden.En som var här igår har varit hos flertalet veterinärer och röntgat mm men inte hittat något fel…men pass i skritt och trav går hunden.
Så varför visar då inte röntgen något, jo det syns inte med låsningar på plåtarna.
En bäckenrotiation syns inte på röntgen. 9 av 10 hundar har låsningar i sin kropp.
Alltså vanligt!
Och nej din hund är inte sjukare än andras då den har det.
En låsing i S1 leden eller bäckenrotiation kommer från yttre våld, tex lek, gått omkull, hård träning mm.
Det är så enkelt att åtgärda.
Så frågan kom upp igår till Jörgen varför veterinärer inte vet detta,svaret var enkelt…
Dom är inte utbildade kiropraktorer.
Jörgen Fureus har varit veterinär i 27 år och jobbat med kiropraktik i mer än 7 år. Han frustar lite då vi nämner alla att den veterinären har sagt det , och den det bla bla…ler.
Men som sagt, efter en trevlig varm dag med behandlade hundar kan jag väl bara säga att färdig lärd blir man aldrig och när man läser om hundfolk som kan yttra sig att hundar går i passgång för att spara energi, ja då tänker jag, hoppas hunden någon gång kan få slippa den där låsningen."
Glömde länken
31 kan säkert stämma. Jag har dok svårt o lita på vad en person säger o då det är vanligare på vissa raser, allså bör dessa raser kanske inte avla på passgångare pga losningar i s1 leden för det låter inte direckt skönt.
#32 Nu är det ju inte bara EN person som sagt detta! Och passgång för hund är inte en normal gångart. Men det är klart, jag lyssnar hellre på en eller flera kiropraktor som hållit på ett antal år och är erkänd duktiga, än en glad amatör iaf. (och veterinärer har man erfarenhet av att dom inte kan mkt när det gäller skelettet då jag har haft hästar i alla år och då ska det behandlas med sprutor i kotleder istället för att leta efter orsaken…) En vän till mig hade en schäfer som gick passgång, hon träffade en kiropraktor som rättade till hunden och han slutade gå passgång så…Han hade hoppat efter en boll o landat tokigt, men inte tänkt mer på det just då.
http://www.hippson.se/artikelarkivet/recension/bocker/vad-ar-det-for-fel-pa.htm
Den här mannen har jag träffat och även han säger och även skrivit i sin bok exakt samma sak om SI leden är oftast orsaken för passgång på hund.
Nu undrade TS om passgång o jag svarade om vad jag hört och läst- Sen får Du tro vad du vill. Undrar varför det alltid är så defensivt på dom här forumen?!
Och sen har du fel i att passgång skulle vara en "energisparande" gång" isf skulle alla djur gå på det viset…
Så till TS, jag har skrivit till DIG om vad jag vet om detta om passgång. Jag skulle kanske letat reda på en kiropraktor/equiterapeut o kollat upp hunden.
Håkan har en hemsida kolla med honom… Han borde behandla hundar också. Annars vet han säkert ngn.
http://www.hakanlundell.se/
Värt varenda spänn. Iaf för hunden OM den har problem :) Lycka till.
/marie
#33 Take a chillpill. Enda defensiva inlägget är #33 :)
#31 usch, får väl gå till en kiropraktor någon gång och se så att det inte är något fel. Bättre att veta att det inte är det än att hon går runt och har ont eller något. Tror egentligen inte det är det, då hon skiftar när hon går i högre takter och leker för övrigt och springer och håller på, men besöker nog en kiropraktor någon gång :)