Farligt fästingbett?
Det är inte alls ovanligt att det blir en liten lokal reaktion efter att man tagit bort en fästing (rött och/eller svullet runt om). Badda med alosollösning ett par gånger och håll koll så att det inte blir värre (ökad svullnad, ömt när du tar på det, varigt, luktar illa osv).
Det är inte farligt alls som #1 säger. Min hund hade en på baksida av bakbenet som såg betydligt värre ut, just för att den satt vid någon körtel som gjorde att området svullnade upp. Tvätta med alsolsprit 2 gånger om dagen tills den försvinner 🙂
Såhär såg min hunds svullnad ut…
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Okej va skönt, då ska ja göra det! tack för tipset :)
Mina hundar har några gånger fått som ett litet myggbett just vart den har suttit och det har inte varit någon fara alls :) Men pappa tog för några veckor sedan bort en fästing på hans hund och jag upptäckte att knölen efter fästingen var ovanligt stor. Så klämde lite försiktigt på den och det började på en gång rinna ur en massa var och sen kom det ut en liten svart bit så det var huvudet som hade blivit kvar. Svullnaden gick ner sig redan dagen efter och sen var det inte nå mer med det. Jag tror inte de är någon fara men då är jag ju inte så kunnig när de kommer till just fästingar heller men nog har jag plockat 50st ialf :)
/Emilia
Det behöver inte vara nåt med rodnad eller svullnad, men om det växer så kan det vara första tecknet på borrelia, så håll koll. Man kan rita där rodnaden slutar så ser man om det vuxit lättare. Ett vanligt knep. Det kan också vara tecken på att huvudet är kvar som hos en ovanstående skribent Skrev. Har man tur så fixar kroppen det själv. Annars behöver man hjälp på traven med vård. Rådet är att man alltid ska ha koll på områden där fästing har suttit oavsett art, just pga rodnadstillväxt och vad det kan innebära.
Min hund fick så en gång i sommar. hönsmamma som jag är ringde jag direkt till vet. Men det var bara att hålla rent och svullnaden var näst intill helt borta ett par dagar efter jag tog bort fästingen ;). Men går det inte över efter en vecka eller bli större så ska man ringa veterinär.
Hundar får inte den klassiska ringen runt ett fästingbett av borrelia såsom människor kan få - men däremot kan det bli en reaktion på själva bettet. Så bulan är ingen fara i sig🙂