Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 23900 ggr
minbebis
13

Grönt slem i ögonen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min 10 månaders tik har fått grönt slem i ögonvrån på båda ögonen. Det började väl för kanske 9 timmar sen eller något. Min bror har alltid varit den som tar bort grejer från ögonen, och jag hatar slem och sånt så att jag faktiskt tar bort det är en stor grej. Första timmarna verkade det inte bli så dåligt, så jag kokade vatten och baddade ögonen och tänkte se hur det blev imorgon. Men efter att alla djuren sovit och vi drog ut för att kissa hade hon betydligt mer grönt och tycker även att hon är lite röd (kan ingenting om sånt där så hon kanske inte är det, och bara trött eftersom hon var nyvaken). Så tänkte ringa veterinären och åka dit på måndag om det inte försvinner helt men kan inte sluta oroa mig. Någon som vet vad det kan vara och varit med om det förut? Uppskattar verkligen svar.

[fabienne]
1

Min hund hade samma gröna slem, fast bara i ena ögat, och då fick vi diagnosen "akut purulent konjunktivit" som vad jag förstår betyder varbildande inflammation. Vi fick Tobrasone utskrivet och det gröna försvann inom ett dygn. Så åk absolut in till veterinären för ögon ska man vara rädda om!

LinaK
1

Håller med #1 här, ring till veterinären på måndag/imorgon ser ut som en inflammation eller infektion. Idag kan du torka ögonen med koksaltlösning några gånger, alltså en bomullstuss med koksaltlösning på.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

.m.m
0

Det behöver inte vara något alls. det kan bli klumpar där i lika varierande färg, som snor. Allt från genomskinligt till grönt. Och speciellt efter en natts sömn. Men ring iaf och rådgör. Du har fått bra råd. Ta lite koksaltlösning eller klorhexodin (receptfritt) på en bomullstuss och håll rent några gånger om dan. Skulle det vara något bakteriellt så kommer detta också att funka. Själva varbildningen i sig, om det är det, är inte farligt. Tvärtom ett tecken på att ögat fungerar och rengör sig självt. I regel brukar man säga att ju mer segflytande det är, ju mer omvårdnad kan det behövas. När ögat aldrig rinner, lyckas det inte med den egna rengöringen. Koksalt eller klorhexodin är steg ett. Rodnad kan bero på att hon behövt hjälp med rengöring och frånvaron av detta kan irritera slemhinnorna. Vad säger din bror? Känner han igen det? Håll utkik efter större rodnad som ökar eller inte släpper på ett par tre dar, trots omvårdnaden, samt titta efter svullnad.

minbebis
0

#3 min bror har ingen erfarenhet alls av hundar, utan han brukar bara ta bort deras vanliga 'slem' med sina fingrar. Det verkar ha avtagit lite iallafall, men ska pröva med det råd ni gav och se om det blir bättre :)

russin
1

Det där ser ut som en ögoninflammation och behöver kikas på av veterinär - det är alltså mer än bara morgongojs i ögonen.

minbebis
0

Är säker på det, eftersom det började lite innan middagen. Det har blivit bättre, men det kan ha varit att hon sov så det fylldes på lixom. Men vi ska nog försöka boka tid imorgon och tvätta ögonen hela tiden :)

minbebis
0

En fråga. Om det gröna slutar att komma helt ikväll, betyder det att hon har blivit frisk eller kan det fortfarande ligga kvar?

.m.m
0

Det kan vara bra att fortsätta tvätta lite några dagar. Det skadar inte att ringa och fråga heller. Det är kostnadsfritt. :) Min fråga om brodern- Jag tänkte på om han tyckte det ser ut som det brukar när han tar bort "gojset"?

LindaBlue
0

Om du har nära till ett apotek, och vill försöka lindra lite idag, innan du pratar med veterinär, så kan du testa med Noviform ögonsalva, den finns på människoavdelningen på apoteket, en tub kostar ca en hundring.

[Daniela1983]
0

#9 ja den hjälpte min hund häromveckan, en nackdel med den är dock att den lägger sig som en gul hinna över ögat och är besvärande när man lagt på.

minbebis
0

#8 aa, så du menar att ringa och fråga om det kan vara något farligt? För det har blivit betydligt bättre och vi har mest kokat vatten och baddat det. Asså min brorsa har ingen erfarenhet själv och jag ser ju det vanliga vare dag, men det är ju inte mycket alls när det väl kommer så jag brukar skita i det. Men det kom lixom mycket och det var grönt så nu baddar jag och mamma det ungefär kanske varje timme eller mer kanske. Men tänkte att tänk om det är något farligt, så sitter jag och tänker att det ser ju bättre ut så vi avvaktar jätte mycket. Kan ju ringa och fråga, men jag och min mamma tänkte åka dit eller ringa och boka en tid så snabbt som möjligt. Men vill ju heller inte slösa massa pengar på veterinären om det inte behövs, kan ju spendera det på andra grejer till henne och så. Men kan man ringa till veterinären och fråga? Eller kan man åka dit och dom bara tar en snabb titt? Måste man inte boka tid och så, eftersom dom ger råd på deras arbetstid.. Sen om det försvinner ikväll, betyder verkligen det att själva det som orsakade allting är borta? Tack så mycket för svaren alla :)

.m.m
1

Ja, man kan alltid ringa veterinärkliniker och be om råd. Vad de tycker att man ska göra. Bestämmer ni er för att åka dit med detta som inte ses som akut, så be att boka till hos en vårdare istället för veterinären. De är mycket duktiga och det spar en hel del på kontot. De vet vad de ska titta efter och skulle de bli oroade så ber de en veterinär titta på det iaf. Tittar de på er hund så kommer en nota, oavsett hur fort det går tyvärr. Man behöver dock inte åka in för minsta lilla precis som du säger. Mycket kan man lösa med sunt förnuft. :) Jag tycker att om det blir bättre eller försvinner helt så fortsätt badda ett par dagar. Det ser ju redan bättre ut som ni säger och det bara av vanligt vatten. Ser det bättre ut så ÄR det bättre. Dra ner kanten lite under ögat och se om slemhinnorna har en fin rosa färg. Drar det mot det röda hållet så är det fortfarande irriterat. Bara att fortsätta badda. :) Lycka till!

minbebis
0

#12 tack så mycket för svaret. Ringer nog och frågar imorgon då, men om det fortsätter såhär så kommer det troligtvis sluta att komma imorgon. Fortsätter badda och tycker dom att det borde kollas så får vi åka och göra det :)

minbebis
1

Ringt veterinären och dom sa att eftersom hon inte är ett år så håller hon på att bygga upp sitt immunförsvar och ungefär som barn så kan dom bli förskylda jämt. Om det däremot blivit lika dåligt som på bilden om några dagar ska vi söka veterinär. Men det är nästan borta nu, som tur är :)

[Daniela1983]
0

Har rodnaden på ögat gått ner..?

minbebis
0

#15 Nej, det gröna är praktiskt taget helt borta men inte det röda. Vi ska fortsätta badda och se om det är bättre imorgon :)

minbebis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Blir nog kanske veterinären ändå. Det röda är kvar, men hon har fått ..röda utslag?.. På öronen märkte jag nyss..

[Forest]
0

Ring vetrinären imorgon för att få en tid för både ögonen o titt i öronen. Sen så tar jag alltid lite ljummet vatten på en bommuldpads när jag tor bort smutset som blir från ögonen, peta inte med skitiga otvättade fingrar! 😉

russin
0

Sa veterinären detta utan att ens se hunden ? Då skulle jag byta veterinär😉

Jag har aldrig någonsin haft en hund med grönt slemmigt klegg i ögonen pga att den är ung och inte har fullt utvecklat immunförsvar - det har i så fall varit ögoninflammation eller annat. Som det ser ut på första bilden så är det inget jag skulle vilja bara vänta ut om nu hunden haft det så ett tag.

[Daniela1983]
0

# 18 Finns även sterila kompresser på apoteket som man kan använda. :)

[Forest]
0

20. Tycker padden funkar fint än iaf här men så petar jag sällan i ögonen på hundarna. :) tack ändå för info har sterila kompresser annars på mitt jobb att köpa ;)

.m.m
0

Är hon röd runt ögat eller i? En fundering till… Har ni bytt foder nyligen..?

Karmatarerskanise
0

Verkar definitivt vara ögoninflamation eller något liknande. Att det kommer mindre klet kan ju bero på att ni tvättar en gång i timmen eller mer. Så ring och boka tid.

minbebis
0

#22 vi har inte bytt foder och det är rött i ögat. Det gröna har minskat rejält, och det som kommer rinner nersänder ögat som en droppe och stannar där, och det händer inte så ofta nu. Det röda utslaget i öronen försvann under natten och det röda i ögonen har också minskat..

.m.m
0

#24. Jag funderade med min fråga på allergi. Eftersom det är på väg bort alltihopa skulle jag inte panika och springa till veterinären. En ögoninfektion är vanligt på vissa individer i många arter vid förkylning, även geggig sådan och det brukar klia och vara skönt med svalka. Förkylning som din veterinär också verkade misstänka. Man kan ringa till annan veterinär och få en second opinion som nån skrev om ni känner er oroliga eller osäkra. Det skadar ju inte med råd på telefon. :) Håll koll på det bara annars. Det finns ögondroppar att köpa på apotek för en knapp slant så vätskan kommer in ordentligt, som rensar och svalkar. Man kan också badda med genomdränkta pads med koksalt för samma effekt. Berätta gärna hur det går. Hoppas hon får slippa det snart.

minbebis
1

#24 Det har blivit betydligt bättre, så oron har minskat ganska mycket :) Nu rinner det inte så ofta, och det röda i ögat har minskat ännu mer så vi kommer fortsätta badda och fortsätter det inte bli bättre så köper vi droppar eller koksalt, så länge det inte blir värre så åker vi inte till veterinären :) Van vid våran elva åriga hund som aldrig ens blivit förkyld, så man blev helt hysterisk när det gröna började komma :)