Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2815 ggr
fredricakarlsson
0

Få valpen att sluta!!

Hej! Kan någon hjälpa mig här! Nilo är nu 5 månader och han håller på som en galning med katterna! Vi har tre katter och honkatterna hatar honom, för han ska hela tiden vara på dom och vill bita dom och jaga dom.. Även om vi säger till så slutar han inte och om vi skriker på han så slutar han för stunden men direkt katten rör sig så börjar han igen, har försökt att gå imellan och säga till samtidigt, men han bryr sig fortfarande bara om katten.. Och så fort vår hankatt kommer in i trädgården så ska han springa och bita honom, och då lägger sig katten ner och gör typ inget och när man ska ta bort honom så springer han iväg och vägrar lyssna på oss! Han lyssnar alltid (nästan) på oss, men så fort de e om katterna så blir han typ döv! Någon som har tips på vad jag kan göra? Mamma tycker vi ska testa vibrations halsband eller spray halsband om han fortsätter och de kommer lixom vara "sista utvägen" kan man ju säga!

Mystroll
0

Har ni provat med klickerträning? Belöna hunden innan han är på katterna först och sakta höja ribban till att belöna när han ignorerar dom? Om du söker på forumet så finns det säkert någon tråd som förklarar mer ingående hur man gör.

Mumsing
2

min hund var också sådan som valp, och så fort min katt kom in så tog jag fram leksakerna och blev jätterolig att vara med helt plötsligt, eller så gömde jag godisar som var betydligt roligare att hålla på söka än att jaga katterna, ledde bort uppmärksamheten från katten liksom. Gick skitbra, idag är dom bästisar. :) 

ursäkta för rörigt inlägg men hoppas du förstår :)

[enalice]
8

Om det är en liten valp och han leker med dem snarare än försöker döda dem så hade jag till slut bara sett åt andra hållet och låtit det hela play out. Katter kan försvara sig. När en valp är på andra hundar så säger de andra hundarna till valpen när deras tålamod tryter, och lär valpen hur hårt som är för hårt att bita. De är ju så de lär sig. Jag tror nog även katter kan säga ifrån. Visst, valpen kan bli riven. Men jag personligen hade tänkt att djur måste lära sig hur de ska bete sig mot andra djur som de lever med.

Jag har superkoll när valpar är i närheten av hästar tex, och lär den helt på egen hand hur man beter sig bland sådana djur, helt enkelt för att en hästs sätt att säga "lämna mig ifred" kan döda valpen. Men bland katter så är det inte så, jag låter till slut katterna själva sätta gränser. Har aldrig gått fel, många valpkullar har vart på katterna och ett litet rivsår här och där är det värsta resultatet vi någonsin fått. Man kan faktiskt ibland låta djur lösa saker sinsemellan. 

Men det är nog inte en populär åsikt, gissar jag :) Så utöver mitt sätt så kan jag varmt rekommendera skvallerträning!

Majken!
1

Oacceptabelt beteende, hade min hund betett sig på det viset så hade jag korrigerat henne på det sätt som krävs för att hon skulle förstå att man verkligen inre beter sig så.

.m.m
1

#4, och hur exakt hade du korrigerat då menar du?

TheMary
0

Jag tror att du antingen får ta bort uppmärksamheten. men det är ju ingenting som du alltid kan göra.

Jag tror att du ska låta det vara.. Katterna säger till om dom inte vill, kan vara enda sätten för valpen att förstå, om han får ett nej. Det enda som är läskigt är ju om det skulle komma en klo i ögat eller nått liknande. Men det är inte vanligt alls. Så låt naturen ha sin gång :)

.m.m
1

Blir lite överaskad av vad som skrivs här.

Som djurägare har man ett ansvar att se till att djuren i sitt hem inte ger sig på varandra.

Naturen kan ha sin gång i naturen, men under vårt ansvar så ska vi se till att ingen varken känner sig mobbad eller att någon blir skadad. Det är varken rimligt eller humant att med sunt förnuft låta sin katt bli terroriserad, och av vad som beskrivs kanske till och med paralyserad.

Det finns grova sätt att få stopp på sånt här fort, men de är inget att rekommendera. Ditt band med hunden blir då drabbat, förtroendet tappar du många poäng på för att inte nämna att man kan göra hunden illa både fysiskt och psykiskt med vissa metoder. Det är inte ok. Den enda lösningen är träning med positiv förstärkning som "stanna", "lämna" ,(liknande "loss" förutom att hunden inte ens ska röra det från början), "nej" och inkallning som ska sita som berget. och det kommer kräva tid och tålamod.

Om det är rörliga föremål som lockar och inte nödvändigt katten i sig så är det lämpligt att i små steg träna hunden vid att inte ge sig efter ett objekt som rör sig. (börja med att rulla nåt långsamt framför tex.) Är det en jakthund du har, kanske till och med en vinthund? Dessa är i så fall skapta för att jaga med synen. Och mest av allt utomhus. Troligen kommer du då aldrig helt få bort beteendet till 100%, men att lära in att hålla sig borta från katter inomhus och de "egna katterna" borde inte vara omöjligt. Tills dess rekommenderar jag koppel. Att hunden får tag på "bytet" är en belöning. Han får aldrig lyckas, då förstärks det han redan gör..

Majken!
0

#5 beror på situation och individ.

.m.m
0

# Har du något exempel?

Majken!
0

#9 Tja, en hund jag hade fick jag fast i svansen och tippade ner i diket då för att avbryta jakt på vilt. En annan hund jag haft reagerade p ett starkt röstkommando och på det viset korrigerades han.

fredricakarlsson
0

Vi accepterar verkligen inte beteendet och säger hela tiden till honom och försöker fånga han uppmärksamhet med allt möjligt.. Ja katten säger tillslut till, men att typ klösa honom men då blir han bara arg och börjar bitta/hugga i katten! Och då får vi ha isär dom, och de ska man inte behöva i sitt hem..

Majken!
1

Sätt koppel på hunden så ni kan hindra den från att nå katten, tjats inte på hunden utan kräv att den avbryter dumheterna och berättasedsn CAD ni vill att hunden ska göra istället.

Arcadia
7

#10 Alltså att hugga tag i svansen med allt vad det kan innebära i skadeväg för hunden tycker jag är fullständigt oacceptabelt beteende!!

Det är så olika på hundar känner jag vi hade fyra katter när valpen kom för drygt ett år sedan. Vi gjorde aldrig någon stor sak av det. Visst hände det att det såg lite våldsamt ut, men vi lätt katterna ha lite längre klor än vanligt och såg till att det fanns gott om möjligheter för katterna att komma undan. Av de fyra katterna är idag en bästis med hunden, En annan har superpli på den 17 kg tyngre hunden. Den kissen äter först så är det bara! De andra två tycker att hunden är totalt onödig och fräser när vovven försöker leka med, eller slicka på dem. 

Jag tror de två senare katterna egentligen skulle må bättre att leva utan hund. Den ena av dessa har därför fått flytta till min mor. Den andra bor kvar och det blir lite mindre spänt dag för dag och nu händer det att även denna kisse sover tillsammans med hunden, även om hon brukar vakna med ett fräs. 

Så vad försöker jag säga, Jo läs hund och katt. Ha lite is i magen men beroende på hund- och kattindividerna kan det nog vara olika odds för hur bra det går och ibland kan omplacering av hund eller katt vara den bästa lösningen om man ser till djuren.

[Alvin88]
2

Nog för att man inte ska slita ut en valp, men gör ni någon typ av aktivering? Det är alltid lättare att stoppa en hunds beteende om den är lite tröttare. Kanske går han med en väldig massa energi som han inte kan göra sig av med? Samtidigt är det ju lika viktigt att träna passivitet, för att inte hunden ska bli överstimulerad. Gör lite enkla aktivitetes övningar och testa med att bryta att säga ett bestämt NEJ precis innan du ser att din hund börjar leka med katten. Det är väldigt svårt att stoppa en hund som har jakt i huvudet stoppa hunden innan! Att testa elhalsband är inget jag rekomenderar då det dessutom är förbjudet att använda. Sedan finns det flera små knep man kan göra innan man använder elhalsband. Vad har du för hund förresten?

Majken!
7

#13 Så du menar att skaderisken för min hund som skulle springa efter ett rådjur är mindre än om jag får fatt henne i svansen och hindrar henne? Att inte bryta sin hund är för mig helt ofattbart en sådan gång, på samma sätt som att mina katter ska behöva försvara sig, hemma hos mig bestämmer jag reglerna, och det innebär att alla djur ska vara trygga och behandla varandra med respekt.

fredricakarlsson
0

#14 oftast så är det när man är ute och leker med honom som katten kommer, och då struntar han fullständigt i oss.. Han är en mittelspitz :) och nä inte elhalsband utan vibration eller spray.. Vibration är inget som skadar hunden utan bara ger den ett obehag och får den att sluta med de som han gör.. Och skulle vi köpt ett sånt så skulle jag självklart testat på mig själv först!

Cahira
5

Känns som han aktiverar sig själv på katterna. Försök börja små spår och trötta ut honom mer mentalt så orkar han inte vara lika dryg. Använd sunt förnuft bara i hur långt och hur ofta. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Jenna_Nord
3

Handlar inte om att ni ska behöva skrika på valpen, den är inte döv..! Säg till på ett bestämt och lugnt sätt. Var konsekventa! Ha valpen i långlina/koppel så att den inte kan belöna sig själv genom att fortsätta jaga och strunta i er. Belöna när valpen bara observerar katterna och lyssnar på er. Avled med godis och vänta på att den lugnar ner sig innan den får. Att jaga/bita en familjemedlem ska vara strikt förbjudet. Man ska vara lika bestämd som man är på att hunden ska kunna få sina tassar torkade innan den går in. Det ska vara en rutin och en självklarhet.

Mvh Jenna

Arcadia
3

#15  Det jag tycker är att du gjort tokfel som inte lyckats lära din hund att inte jaga och ändå har den lös. Så länge du inte gjort det ska hunden vara i lina eller koppel. Det finns faktiskt inga förmildrande omständigheter. Att hugga tag i svansen är förkastligt och kan ge allvarliga skador. Svansen är inget handtag.Situationen skulle aldrig uppkommit.

[Alvin88]
1

#16 vibration eller elhalsband är samma sak de är lika olagligt. Att leka med hunden är inte aktivering utan det är snarare att lära hunden gå upp i varv testa snarare som en skrev att trötta ut hjärnan. Med tex spår uppletande personligen är jag en sån som tycker man ska trötta ut hunden ute och att det ska vara lugn och ro i hemmet. Därför rekomenderar inte jag att man har aktivering innomhus då det är en aktivitet och de kan gå upp i stress. Men det är en smaksak och du ska göra det som funkar bäst. Men som sagt testa lite aktivering och med ett konsekvent nej mot hunden om han gör fel, tror inte det behövs så mycket mer. Risken när man börjar med hårdare metoder direkt är att du måste börja leta efter succesivt hårdare saker på det han gör fel då han invänjer sig med en hård metod.

Majken!
0

#19 Min hund jagade inte? Jag förstår din grundtanke och filosofi och den är fin. Däremot kommer jag inte förstå synen på att aldrig bryta hundens beteende för att det då eventuellt ger den ett obehag.

Jenna_Nord
3

#21 Du skrev ju i inlägg 10 "Tja, en hund jag hade fick jag fast i svansen och tippade ner i diket då för att avbryta jakt på vilt". Då jagade ju hunden vilt och var lös.

Mvh Jenna

[tintilar]
1

Jag låter min valp leka med katterna, men jakt är inte tillåtet. Det är skillnad på lek och ren jakt. Min syster har haft hund och katt i många år och hon har haft hundar och katter som lekt kull - dvs en springer efter den andra, sen byter dom - helt på lek och med ömsesidig respekt. Min hund har aldrig velat leka med katterna men min valp (nu 6 månader) tycker att dom är spännande.

Ute är det i början svårt att markera, för man måste vara ganska nära för att få möjlighet att bryta jakten fysiskt. Så han lärde sig först inne att det inte är tillåtet att jaga katterna. Vi sa nej, sen markerade vi med kroppsspråk eller stoppade honom genom att ta tag i honom om det behövdes. Han lärde sig snabbt att det inte var någon ide att ignorera tillsägelsen inne och snart räckte det med en blick innan han ens tagit upp någon jakt för att han skulle lägga ner sina planer.

Ute får man vara med medveten om vad som händer och i början är det punktmarkering som gäller. Och är man på ett långt avstånd från hunden - säg inte till den! Gå istället närmre och säg till när du är nära nog att bryta jakten fysiskt direkt efter tillsägelsen så att hunden lär sig att den inte kan ignorera när du säger till.

Jag säger "Nej" eller "Sam nej" och får jag ingen reaktion bryter jag honom genom en hastig rörelse i rätt riktning om han är på avstånd, ger honom en stöt om jag är nära nog eller tar tag i honom om han inte tar de tidigare alternativen och håller kvar tills han visar att han fattat vinken.

I mitt hem är det jag som håller ordning i flocken, och det gäller både bland människor och djur, mina och andras. Det är mitt ansvar och det tar jag på allvar. Ingen behöver vara rädd för mig men jag ser till att få igenom det jag måste för att alla ska kunna vara här i samspel. Mina djur får säga ifrån till varandra, det måste dom få göra för att förstå varandra, men när någon hamnar i ett underläge och en annan inte tar ner garden går jag imellan.

Min valp leker med katterna ibland. Det tycker dom inte om utan stannar och ger honom ofta en smocka - eller fler. Men han jagar dom inte på språng och springer dom undan springer han med några språng sen bryter han. Hans natur säger att det är rätt att springa efter en som springer ifrån. Det kan ske i lek och i jakt. Han måste lära sig att avgöra när den som springer undan flyr och när den gör det på lek. När han var liten var jag tvungen att vägleda honom, nu behövs det sällan längre.

Majken!
0

Dubbelpost.

Majken!
0

#22 nej, den jagade inte, det hade den gjort om jag inte korrigerat den. Hunden hade jag i en lina, om det har någon som helst betydelse?

Arcadia
4

#21 Du skrev ju "Tja, en hund jag hade fick jag fast i svansen och tippade ner i diket då för att avbryta jakt på vilt. " Jag kan inte tolka det som annat än att den just jagade… 

Jag är inte rabiat motståndare mot korrigeringar, eftersom man med korrigeringar kan mena allt från ett "app app- ljud, att peta på hunden till smärtsamma bestraffningar (typ drag i svansen). 

Om du hade lina kunde du stoppat hunden med den och undvikit självbelöning= jakt. Nåja ingen anledning att fortsätta diskussionen. Jag är emot smärtsamma korrigeringar och det kommer jag alltid att vara.

[tintilar]
1

Jag hade lätt tagit tag i svansen på min hund om det var mitt enda alternativ för att bryta jakt. Jösses, min valp drar min vuxna hund i svansen dagligen, med tänder och mycket våld, bara för att provocera honom till lek. En hund går inte sönder och får inte psykiska men av en enstaka händelse av obehag från sin matte. Det behöver inte ens göra ont om man tar tag och välter omkull den, det sker dagligen i lek för mina hundar.

Och att man tar tag i sin hund på ett obehagligt sätt vid ett tillfälle därför att man anser att det är nödvändigt just då betyder inte att man har för vana att vara hårdhänt mot sin hund.

[tintilar]
0

Inlägget var riktat till #26

Jenna_Nord
4

#25 Om hunden var i lina så förstår jag inte alls poängen med att ta tag i svansen.. Då kan man ju korrigera genom linan och säga till hunden på skarpen om den springer tills linan tar slut och drar.

Mvh Jenna

Majken!
3

#29 Så det är tydligare för hunden, mer skonsamt och mindre smärtsamt att springa ut 15 meter lina och låta det ta tvärstopp? Hunden förstår min poäng på det viset och kommer inte göra om det igen? Jag korrigerar inte med hjälp av linor, koppel eller halsband. Jag visar hundar med min kropp och deras kropp, det är tydligt och fungerar för oss.

Cahira
1

Vissa terrierhundars svansar var avlade tjocka så man kunde dra ut hunden ur hålet genom att hålla i svansen. Står i någon terriers rasbeskrivning men minns inte vilken.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

TheMary
0

Lite sent ute kanske, men jag håller absolut med, man måste kunna "ta tag" i sin hund om det krävs. Att korrigera i koppel funkar inte alla gånger, då det är en vanesak för hunden att ha det på varje dag.. Gränser finns det ansolut, man får ju inte slå hunden.. Men att ta tag i svansen och/ev örat är inte några problem..

[Alvin88]
0

Alltså jag har hört att man tar vissa jrt i svansen när de är i gryt för att fånga upp dessa. Dessa är så kallade "jakt idioter", så så grymt är det inte att ta någon i svansen för att av avbryta jakt.

Vizzla
0

Koppel ska man definitivt inte korrigera med. Det är en säkerhetslina och inget annat. Kan inte se något fel i att korrigera genom att använda kropp mot kropp istället. Det låter nog värre än det är.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vizzla
1

Till TS:

Använd ABSOLUT INTE vibrationshalshand/Fyhalsband! Det kan slå så fruktansvärt fel. Ni vet ju inte när och hur hunden uppfattar korrigeringen.

Det finns skräckexempel där hunden varit på väg mot en vattenskål och skällt till = blivit duschad av halsbandet. Den hunden drack aldrig mer ut skål för den kopplade inte obehaget till skallet utan till "målet" som var vattenskålen!

Hunden kan tvärtom riskera att bli än mer fixerad vid katterna om synen av katterna ger den obehag = katter är farliga.

Träna bort det, lägg ner tid på hunden, aktivera hunden ordentligt så ska ni se att det ger med sig. Låt dom inte vara tillsammans innan ni har kotnroll på läget.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf