Hundförsäkring
Hej!! Vill skaffa hund och undrar då hur mycket liv och veterinär försäkring kostar och vill helst ha svar med det lägsta priset. Uppskattar verkligen svar!!! Ps: Det är till en liten hund då.
Ta och kolla upp det med olika försäkringsbolag, det finns nog ingen här som kan ge dig några exakta svar.
Det lönar sig nog inte heller att ta den absolut billigaste föräkringen om man vill ha en bra försäkring.
Jag har en relativt billigt - Folksam. Vad jag däremot inte tog reda på innan var att de inte täcker tandkostnader som kan bli väldigt kostsamt för min ras. Det kan med andra ord bli väldigt dyrt, trots försäkring.
Det är omöjligt att säga när man inte vet vad det är för ras och inköpspriset, försäkringskostnaderna baseras inte på hur stor hunden är utan vilken ras det är och hur sjukdomsdrabbad den är. Det är dock ALLTID värt att välja det högsta ersättningstaket, veterinärvård är inte billigt och 20 000:- räcker inte långt.
De flesta försäkringsbolagen har också att man kan gå in på deras hemsidor och räkna ut vad premien skulle bli eller så kan man ringa och få uppgifterna via telefon.
Beroende på ras så skiljer det en hel del tusenlappar per år, så det går inte att svara på med så knapphändig information.
ställde samma fråga för några dagar sedan gå in på Agria, if, Folksam, Sveeland och vad det nu finns och gå in och skriv in en "låtsas" hund av den ras och så du vill ha får du fram ett pris och du behöver ju inte teckan försäkring :) så kan du jämföra vilket som passar dig bäst :)
Jag blev nyfiken. Så jag gjorde en random koll på random bolag (Folksam i detta fallet) med random raser för vuxen hund. Här ser man hur kollosalt det kan skilja. Kostnaderna är månadskostnad. Ta beloppen x12 så har du årskostnaden och det kan skilja tusenlappar. Det är inte billigt att ha hund…
Jag gjorde också en snabbtitt på Agria och det behövdes inte många raskontroller för att se att de var mycket dyrare för, vad jag kunde se, ungefär liknande erbjudande. Det som är fiffigt med kostnaden tycker jag, är att man kan få ett hum om rasens sjukdomsstatistik, som någon var inne på. Ju lägre kostnad, ju friskare ras generellt.
-pyreneerhund, cane corso 258kr/mån
-leonberger 298kr
-grand danois, bernen sennen 360kr
-samojed, papillon, collie, Am.akita 157kr
-finsk lapphund, lapsk vallhund 134kr
-schäfer/vit schäfer/vit herdehund, kuvasz, italiensk vinthund 219kr
-chow chow 308kr
-lagotto, spansk vattenhund, eurasier 186kr
-landseer/new foundland 305kr