Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 9960 ggr
mingman
0

Klippa långhårig hund

Jag mötte just min granne "colliemannen", och hans collie. Men till min stora fasa hade han låtit klippa hunden kort. Givetvis kan det finnas orsaker, vad vet jag, men jag ha ju hört om folk som klipper ner långhåriga hundar på sommaren.

Just bara för att de är långhåriga. Ska väl bli svalt för hunden.

Vad tycker du?

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Sugar Mist
8

Om jag hade en Collie hade jag faktiskt rakat ner den/klippt ner den. Visst, pälsen ska skydda mot både värme och kyla, men jag tror ändå att det blir svalast för hunden utan all päls.

-

Ratlings
4

Nu vet inte jag hur värmetåliga collies är överlag men jag har en Bearded Collie och jag skulle aldrig komma på tanken att klippa ner henne! Hon är svalare och klarar värme mycket bättre än min amstaff. Deras päls ska ju skydda mot både värme och kyla, så varför inte låta pälsen göra sitt jobb? :(

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Teddies matte]
1

#2 Sett flera som klippt ner sina Bearded collies, själv skulle jag nog inte klippa ner en hund som inte har problem, men kan tänka mig att det fungerar för en del, så länge man inte tar ner allt, nån cm måste finnas kvar.

Denna tjej har en Bearded som hon alltid klipper ner t.ex.; http://mathildashundar.blogg.se/

Ratlings
1

#3 jo tyvärr har jag också sett det.. :( nu vill ju jag också hålla på med utställning så att klippa pälsen är ett big nono. Men jag tycker att om man har en långhårig hund som klarar värmen, varför då klippa den "bara för att"?

// Lise

[Teddies matte]
2

#4 Jag tror ju inte det är de som inte har några problem som klipps ner, utan de som faktiskt har problem.

Ratlings
1

#5 Nja, jag vet en del som klipper ner "bara för att" och för att DOM inte orkar med pälsvården.

// Lise

russin
2

Collie brukar inte vara så värmekänsliga och deras päls brukar skydda bra även mot värme. Men kanske den har problem med pälsen (kastrat ?) som gör att den har väldigt mycket ull, kanske har problem med fukteksem eller annat.

Portie
1

Hade Hugo haft problem med sin päls eller huden eller liknande så hade jag klippt ner honom, nu lider han inte jättemycket av värmen, hans päls skyddar mycket och så brukar jag raka han på baken och under magen mycket kort på sommaren. Iofs så har han ingen underull så det blir ändå inte så varmt för honom.

Maja2
9

Jag tycker att om de vill klippa ner sin hunds päls, så bryr jag mig inte :)  Såvida hunden inte lider av det vill säga.

Praefatio
3

Jag har finsk lapphund och klipper inte, eftersom hans päls fungerar som värsta termosen: värmer om vintern och håller hettan borta på sommaren. Hade han haft ont av värmen så hade jag klippt utan att blinka. Jag tycker att det är oerhört grymt av ägare som vägrar klippa sina överhettade hundar för att det är "fult", "helgerån" och allt vad man skyller på. Tänk själv att ha på sig underställ och fleecedress på sommaren. Undantaget gäller förstås utställningshundar, där får man hitta andra lösningar: Våta handdukar, kylfiltar etc. Men det är mycket jobb.

Min hovslagare har en pyrenéerhund som inte alls klarar att hålla temperaturen nere på sommaren, han klipps och mår bra av det.

mingman
1

#7, ja, kanske är det något sånt. Såg den senare under dagen, och de har ej rakat svans och ben. Ser helt tokigt ut, men kanske är av medicinska skäl då. Får fråga nästa gång jag möter dem, för imorse 06.30 var jag inte vid mina sinnes fulla bruk.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

[TeamGolden]
6

😉😉😉

snygga ponken ! ;)

We snygg trimmad!
Blev asnöjd över hennes jobb, hon hade trimmat honom gaalet bra, och endast 650 spänn, för bad, kloklippning och superfin trimmning, hon var bara såå trevlig! Och när vi kom hem upptäckte vi att vi fått en vacker blå rosett-snodd på kopplet :')
Så detta är We's nya style, mycket snyggare verkligen, och man SER faktiskt hans halsband! (var asglad för det!) och en snygg liten hals kom fram <3
dock måste han byggas lite i muskler, men nu när han är trimmad kan jag stolt säga att gud vad duktiga jag och We varit, har fått ner honom skitfint i hullet! Innan var han en tunna+all päls, och nu är han verkligen såå fin! .. och mycket lyckligare! :D
Dock ser hans svans skabbig ut här, men det spöregnar ute! haha! Hon hade fixat den såå fin, så ba platt och äcklig efter pissrundan :(

Klart man kan klippa/trimma långhåriga hundar 😎

Sugar Mist
1

#12 Känner igen den där synen.. xD Penny var också en stor pälshög nyligen och nu ser hon ut som en valp, helt nedklippt xD

-

[VassiiBassii]
1

har faktiskt också hört att vissa gör det med hundar för att det ska bli svalare för de. men vad jag har fått lära mig så brukar hundar flåsa för att kyla ner sig. så jag tror inte det gör så mycket skillnad om man har en hund med mycket och lång päls än om man har en ner klippt hund för flåsa kommer de ju ändå göra :P

Praefatio
3

#14 Hundarnas flåsande är samma sak som att vi svettas. De känner sig för varma även om de flåsar, precis som att vi inte känner oss svalare för att vi svettas. Flåsningarna och svettningarna gör ju bara så att kroppen blir något mindre överhettad.

Om du är ute i sommarsolen med underställ och fleecedräkt så spelar det ju föga roll för dig om du svettas, du kommer att känna dig lika äckligt övervarm ändå.

Cahira
1

Tyvärr är många collies avlade till pälsmonster nuförtiden och pälsen har tappat sin förmåga att andas o annat. Så om hunden lider i värmen så är det nog en bra ide.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

anfo89
1

#14 Det är faktiskt stor skillnad. Min förra hund (en Bichon Havanais) hade en VÄLDIGT tjock och lång päls och klippte vi inte ner honom på somrarna så orkade han knappt gå utomhus överhuvudtaget. Genast då vi klippte ner honom så var han som en ny hund igen och orkade röra på sig.

Att flåsa hjälper ingenting om det är sommarvärme och man har en tjock varm päls. Och då var hans päls ändå vit, kan tänka mig att det är ännu värre med en mörk päls som värms upp i solen..

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

[VassiiBassii]
2

#15     pälsen skyddar mot både värme och kyla. och sen går värme och kyla också genom trampdynorna på hundar så det kan kyla ner sig från värmen genom trampdynorna så det är inte lönt att klippa ner en hund och om man klipper ner hunden så kan pälsen inte skydda hunden längre. (när pälsen växt ut igen)

Praefatio
4

#18 Källor på det? (Det är nämligen struntprat.)

[Teddies matte]
0

#18 Så länge man inte rakar av precis allt, utan det lämnar någon cm så hjälper det de som verkligen har problem.

[VassiiBassii]
1

jag och min mamma vi har kennel och vi har gått utbildningar också så jag vet nog mycket väl om att det inte är bra att raka/klippa ner en hund

[Teddies matte]
8

#21 Och jag arbetar bl.a. som hundfrisör och vet att det fungerar för många att hålla sin hund kortare eftersom de inte klarar sig annars, så jag vet nog mycket väl att det fungerar också.

[VassiiBassii]
0

oj förlåt glömde skriva vem jag menade. tänkte svara på det #19 skrev :)

Praefatio
6

Att ni har en kennel och att ni har "gått utbildningar" säger mig absolut ingenting. Jag hävdar fortfarande att du är helt ute och cyklar.

anfo89
0

#21 Det beror helt på vilken ras och pälstyp det är frågan om. Vissa pälsar håller värmen borta, medan vissa gör inte det. Alla raser är olika, så enkelt är det.

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

Cahira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en dvärgschnauzer, en ryckras som pga ryckningen ibland är nära naken och ibland är ett pälsmonster. Underullen skrapas en gång i veckan. Hon har bäst skydd då pälsen är lång nog att solen inte ligger direkt på huden, men kort nog att den inte börjar hänga.  Så på min hund gäller det ca 5 cm. Vad gäller vinter så är det bäst skydd så länge pälsen lever (man rycker ju den döda pälsen) men då underullen ska kammas bort för att täckhåren ska kunna växa så behöver iallafall min hund en jacka på vintern då det kryper sig under 10 minus. 

Men Corgimixen däremot som har ca 5 cm lång päls normalt (rot till topp) är totalt oberörd av både kyla och värme. Han ligger gärna ute oavsett om det är -15 eller 30 plus. Han måste släpas in för att gå inomhus och jag har aldrig sett honom huttra. 

BC/collieblandisen är en innegris, han ska vara inne oavsett väder. Fast misstänker att det har med åldern att göra snarare än pälsen.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

LLLINN
1

#10 Oj vad olika det kan vara även inom raser, jag har en finsk lapphund och han kan knappt ligga ute när det är sol och över 19+ ute, har aldrig sett en hund flåsa som han 😕.

Ställer dock ut honom så vi löser det med att han får ligga inne i duschen och svalka sig när det är varmt, samt att vi brukar lägga ut våta handdukar! Han har otroligt mycket päls och den verkar endast besvär och inte skydda någonting…

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

tjoopa
1

Våran bichon havanais är både mörk och långhårig och han klarar värmen rätt bra. Han ligger gärna i solen och springer runt och busar som vanligt oavsett vad termometern visar 🙂

Aranea
0

Jag klippte ner min välpälsade hund eftersom hennes päls fick fnatt och växte som ogräs på sommaren. Att ha näst intill vinterpäls då var ingen höjdare… Hon tyckte nog det var alldeles underbart, inte bara för värmens skull utan för att hon heller inte gillade pälsvården så mycket. Den tyckte hon nog bäst om att slippa ;)

JasmiineN
1

Jag har en LH Collie, men klipper inte ner hennes päls under sommaren. Vet att många klipper ner sin Bearded Collie, men har aldrig sett en Collie utan den långa fina pälsen, aa förutom KH Collie.

Sajtvärd på Collie

[Emma--]
0

Varför är det en fasa? 

Det här gör mig nyfiken. Vet en vän till mig som tycker samma pga att en långhårig ras ska inte klippas för att den ska ha lång päls enligt rasstandard osv. 

Däremot är det helt ok att klippa raser som ska klippas till en viss frisyr enligt standard.

Rafflan
3

#6 vad är det för fel med att klippa för att eller för att man inte orkar med pälsvård?

Om man har hunden som arbetshund/sällskaps hund spelar det ju ingen roll om man klipper av pälsen så länge man inte rakar helt eller på annat sätt orsakar hunden skada då man tar bort pälsen.

Min förra lagotto fick inte ha lång päls pga att då gick det inte att träna eller gå i skogen då allt bara fastnade i pälsen och irriterade honom och han gillade att leka på gödsel stacken vilket inte heller gick med massa tjock, krullig päls.
Powder puffen skulle också klippas men nu visade han sig bli korthårig så slipper det.

Långhårs katten får ibland tovor, fram med saxen och klipp så är det löst, djuren bryr sig inte ett skit :P