Valp till hösten
hej jag och min pojkvän pratar om att skaffa en valp till hösten det är framförallt jag som vill ha men han vill gärna vara med men vill veta vad det kostar och så innan så tänkte fråga lite.
jag vet ju att foder och det kommer kosta men det jag tänkte på är försäkringar och vaccinationer, vad brukar sådant ligga på ungefär??
tack på förhand! :)
Kolla hos din veterinär.
Försäkringar kan vi inte heller svara på eftersom de är olika från bolag till bolag och vilken försäkring man väljer, kolla runt själv och se vad de kommer att kosta :)
Hej!
Försäkringskostnaden beror på rasen, hur mycket du väljer i veterinärvård och hur mycket du väljer i livförsäkring. Jag har en liten blandras, han är försäkrad hos Agria och det kostar 180:-/mån. Dom 3 första månaderna får man 30% rabatt hos Agria. :)
/Emily.
okej tack! :)
Det brukas sägas att det kostar: Runt 10 - 15 000 för det första året med hund, om du inte behöver mer än enstaka betalda passningar och inga veterinärbesök utanför ordinarie vaccinationer etc. Om hunden blir sjuk/allvarligt skadad eller om den behöver hunddagis kan det lätt hamna på det dubbla.
Det som drar iväg är ju kostnader för foder och ev. veterinärbesök, själva försäkringen är ingenting i jämförelse! Familjehundens försäkring ligger på 1500 ca om året, och pudeln betalar jag runt 2200 för. Sen är det ev. betald passning, tillbehör, godsaker, kurser, olika medlemsavgifter osv osv… Hund är dyrt!
Tycker alltid kostnaderna för hund överdrivs, kanske för att skrämma bort vad man tror är oseriösa människor. Jaja, jag vet inte. Hundförsäkring varierar mkt, men jag betalar typ 350 per kvartal för min hund. Det som är dyrt med att ha hund är om den behöver veterinärvård, men har man en bra försäkring så går man inte under av det. Jag är student och drar knappt in något alls känns det som, men har ändå haft två hundar utan att det var ohållbart ekonomiskt.
Man vaccinerar vid 12 veckor och vid 1 års ålder, så första året är det två vaccineringar - hos mig kostar vaccinering 350 spänn.
Mat är inte så dyrt om du inte köper ett dyrt foder.
Jag har kompisar som kommer passa den när den är liten och inte kan vara ensam och de får mat, husrum och leka med valp som lön vilket de gått med på ;) mat har jag tänkt ha Canagan för jag tycker det verkar bra sen får vi se vad hunden säger. Och så får jag spara allt jag kan för eventuella vetrinär besök plus att killen kommer hjälpa till med vettrinär kostnader :) Så förhoppningsvis kommer det gå ihop sig! :) men vi ska givetvis räkna på det och kolla upp vad försäkring för just den hund kommer kosta och höra av oss till vetrinär och fråga om vaccination kostnader och sånt! jag har planerat att skaffa hund i 4 år nu och det är förs nu jag eventuekkt kan göra det så jag är ganska påläst om de raser jag är intresserad av och vad de behöver och vad det kommer kräva och jag har även kollat ut kennlar jag skulle kunna tänka mig och pratat med dem :)
Men tack för alla svar de är bra att se vad ni tycker och tänker och vad ni har att säga! :D