Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 6569 ggr
indra-bus
1

Varför sitt namn??

Varför fick era hundar de namn de har?

Min Indra är "döpt" efter en parfym som hette så, som jag andvände när jag var tonåring. Tyckte de var så fint.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[MatildaTure]
12

Ture är född fredag den 13e. Kände att han skulle behöva lite tur(e)!

Arrowhead
0

Våra hundar heter ju Mio, Totte och Yissah..
När vi skaffade hanarna ville mamma ha ett tema på de och hon tyckte det skulle vara lite gulligt med barnbokstema, asså "Mio min Mio" typ :) Totte vet jag inte vad det är från men de ska tydligen oxå vara från en barnbok :)
Däremot när vi skaffade Yissah så var det jag som fick bestämma nästan allt, hon skulle trots allt bli min.. Men jag hade fastnat så för just namnet gissa, skaffade mig en egen stavning på det bara och vägrade döpa henne till nåt annat! ;)

SaraC
0

#2 Det finns en känd barnbokspojk som heter Totte Flört

Vår hund heter Eros. Han kom som omplacering vid 6 år så det var inte vi som bestämde namnet. Har däremot tema på våra katter som alla börjar på G och har lite samma typ av namn.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

pehu
2

Nu har inte min hund ens fötts än men jag har ändå bestämt redan vad den ska heta så jag svarar ändå! Jag satt och googlade efter häftiga hjältinnenamn då jag ville ha ett namn som representerar en stark kvinnofigur! Sambon avbröt mig i mitt sökande och föreslog att kapa Valkyria till Kyria! Jag tyckte det var en jättebra ide och fastnade för namnet! Till slut blev det Kyra av det enkla skälet att det är tvåstavigt och lätt att kalla in en hund med! Sen kollade jag upp vad Kyra betyder och då blev jag ännu mer övertygad och nöjd med namnvalet!

Från http://svenskanamn.alltforforaldrar.se/visa/Kyra

"Det kvinnliga namnet Kyra \k(y)-ra\ är av grekiskt ursprung och betyder "dam". De manliga grekiska och persiska namnen Cyrus/Kyros och Kürush betyder "långsynt" det kan också komma från det persiska ordet khur "sol". Ibland är Kyrus även associerat med ordet kyrios som betyder "lord".Kortformen Kyria på grekiska används för att visa respekt för en kvinna. På ryska är betydelsen "älskad". På gammal engelska betyder Kyra "sol" och på latin betyder det "ljus"."

Loveradio
0

Valentin valde jag för att jag tycker det är ett fint namn.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Smullis
1

Alfons valde vi för att vi hörde fel av uppfödaren. Han hette egentligen alfonso. Men nu kallas han för fonso boyie :P

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

Belethien
0

Lúcia valdes för att när jag såg henne kände jag att det var något på Lu och Lucy var så tråkigt. Kompisens syster hade bestämt sig för att döpa hennes barn till Lúcia och.. ja något annat lite skumt så jag valde att tjuva det! Lúcia uttalas som Lus-ia med betoning på u:et - inte som Lucia som kommer 13 december ;)

Ofira (alt. Fia) fick heta så för att det betyder guld på hebreiska vilket är hennes pälsfärg. Och så är hon en liten fia-fis.

Tevin döpte jag för att det betyder "vacker" och "snygg" - vilket vi (uppfödaren & jag) har bestämt att han ska bli när han blir stor - punkt! ;)

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain

sallberglina
0

Min pv och jag döpte vår hund efter en gubbe som bor i närheten och som vi brukar skoja lite om. Edgar heter gubben, Eddie blev smeknamnet på hunden och fullständigt namn Edition (Foxfire Exclusive dessförinnan med).

Qepta
0

Det är inte jag som döpt honom utan uppfödaren. Och förra ägaren behöll namnet.

Tänkte först döpa om honom till Tarass men när jag såg honom i verkligheten så såg jag direkt att det var en Izor. Och namnet passar honom så bra!

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Zvintos
0

Grim fick sitt namn då vi ville ha ett fornnordiskt namn och fastnade för Grim. Evi fick sitt namn för att matcha Grims, men av är inte ett fornnordiskt namn. Det syftar till "Grim and Evil", och då blev det Grim och Evi. Tungan ute

I stamtavlorna heter de dock helt andra namn.

indra-bus
0

#4 Min hund fick sitt namn för 25 årsedan.;)

rosahalsband
0

min hund heter Rosie efter spelet bioshock där små tjejer ( little sisters) har " big daddys" som sina beskyddare :) big daddysarna heter mr. bubbles och rosie enligt little sisters haha

Noa-Nisse
0

Klenod heter Klenod i stamtavlan så jag behöll det :) Hon är ju min lilla klenod :D

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Kelly, kom från Portugal till mig för drygt 2 år sedan. Hon kallades Candy på hundhemmet….   jag döpte om henne till Kelly.

Paddy, kom från Spanien för snart 2 år sedan… Han hette Padi.

Molly, åxå från Spanien, kom för 1.5 år sedan .. hon kallades Mirjam men jag tyckte att Molly passade :)

Noa-Nisse
0

#14, alla din hundars namn passar bra ihop! De slutar ju på "y" alla så det låter väldigt bra när man säger dem :P

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Precis så jag tänkte :)

Rafflan
0

Elis, uppfödaren kallade honom Ellis (uttalad Ällis) men det lätt lite som en tiknamn så vi byta :)

Piff heter Piff i stamtavlan.

Sigge och Disel kom från deras stamtavla namn, jag tog deras namn i stamtavlan, sa endel namn som lät liknanade eller dök upp när jag tänkte på namnet och vips så blev det Sigge och Disel :)

[Forest]
0

16 och otroligt söta är dom med Kyss härlig snöbild igen på dina sötbollar.

Enja valde vi lite här hemma som vi fick enkelt rösta o se, samtidigt satt vi framför en stor bild framför datorn (hade fotat henne men kom inte på ett passande namn när vi träffa henne första gången) därmed vart det Enja, vi valde j isf y för lite ovanliga ville vi vara.

Donna hette Donna o det passar henne oxå då hon får ha kvar sitt namn.

sarae
0

Önska skulle egentligen heta något annat, vad visste jag inte men jag hade flera förslag, men namn med svenska bokstäver brukar jag hålla mig ifrån, det blir så svårt utomlands ;) Men jag kunde inte släppa namnet eftersom hon helt enkelt var min alla högsta "Önskan" efter 12 års väntan på en egen hund. Från en kull där det egentligen inte fanns någon valp kvar till mig men där uppfödaren ändrade sig och ville att jag skulle ha en, trotts att jag hade hört av mig i princip sist med intresseanmälan på kullen.

amela87
0

Ruby fick sitt namn efter en rad andra allernativ som inte kändes rätt. Jag ville ha ett sött men kort namn då man ska uttala det 1000 gånger om dagen. Eftersom hon är röd tecknad så tyckte jag att Ruby (som betyder Rubin på engelska) var ett jätte bra och passande namn Glad

linoleum
0

Milo, omplacering från Portugal, flög ner och hämtade honom för 1 år sedan. Hans namn var då Pluto och jag kände att jag inte ville ändra hans namn för mycket.
Veckorna innan hade jag "Milou" som namnval, Tin-Tin's hund, men när jag fick träffa honom insåg jag snabbt att han var en Milo.
Fick senare reda på att hans namn betyder "den barmhärtige" - vilket fick hans namn att få än mer mening då han inte ens skulle göra illa en fluga.

Esther, omplacering från Portugal som kom till oss för inte mindre än 5 dagar sedan, hette Rosie innan. Men då hon varken blivit kallad det ofta eller länge valde vi att döpa om henne helt.
Esther betyder "stjärna". Min farmors mormor's namn var Ester och mina starkaste minnen från när jag var mindre är om allt farmor alltid berättade om henne.  

De namn vi haft på våra hundar har helt enkelt varit namn vi bara känt rent impulsivt har passat dem. "Det där är en *** och det där är en ***". Namnbetydelse är också något jag intresserar mig av.

Magrat
0

Ivana skulle inte alls heta Ivana, hon skulle heta Ira men se det blev det inget av. I stamtavlan heter hon Ivanna, vi valde att plocka bort ett n, namnet satt ju redan inpräntat och så var det ju en Ivana vi träffade, och ingen Ira.

Nästa hund som kommer hem till oss går just nu under arbetsnamnet Tesla, efter Nikola Tesla. Ingen aning om varför vi vill döpa en tikvalp till Tesla, men vi fastnade för det. Så en liten Tesla Coil kanske =D

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Spotifys
1

Spotify döptes efter sin "spot" på huvudetTungan ute

KvirrZ
0

Debbie döptes av hennes förra ägare. När hon köpte henne som valp kallades hon för Dreamie, men det var för likt namnet på en av deras andra tikar så de bytte. Det tackar jag för Tungan ute

- Mvh Emma

pillan33
0

Våran hund hette Acke när vi hämtade honom och vi valde att ha kvar namnet då vi tyckte att det passade honom :) Men min nästa hund (och första alldeles egna) ska jag bestämma namn själv på. Har redan en hel lista med många fina namn ;)

Jenna_Nord
0

Ayla döpte jag efter huvudpersonen i "Grottbjörnens folk". Tyckte att de var så fint! :)
Tyra blev döpt efter en annan finsk lapphund jag passat.

Sen har alla mina djur ett Y i sitt namn, förutom alla gnagare dom ska börja på T ;)

Katterna heter Lolly & Freddy :)

Mvh Jenna

Belimas
0

Tindra fick sitt namn för att jag gillade det sedan passade det henne, hon var helt enkelt en liten Tindra när jag hämtade henne. Ögonen hennes tindrar också jämt av bus så…. =)

IzzyR0xx
0

Min Tax som gått bort fick namnet Lady från Lady och Lufsen, plus att hon var en liten dam och liknade Lady både med färgen och utseendet.. långa öron, korta ben, lång kropp.. ^^

Min sheltie som bor hos mina föräldrar fick namnet Amber efter gladiatorn men också för pälsen som är sobel.. Färgen påminner om bärnsten som betyder amber på engelska. :)

Har funderat på ett namn till en hanvalp om det är en liten ras, exempelvis tibetansk spaniel och det skulle vara Napoleon.. Napoleon betyder lejon i princip och munkarna i Tibet kallade tibetansk spaniel för litet lejon så..

dragonstar
0

Planerar hund så har inte bestätm namn ennu men mina djur blir döpta efter Gudamytologi och serier vi gillar. Hamstern är Sheldon fron big bang. Och katten är Luna Månen då.

Min förra hund hette Logan efter en bok vi gillar mycket med varulvar i.

namnen kopplas till något jag gillar och känns bara rätt på djuret. Men jag vet inte helt ennu vad det kommer bli.

Måste säga att Grim var väldigt fint. =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

IzzyR0xx
0

2 av mina katter är döpta efter datorspelet League of Legends.. De heter Nidalee och Shaco.

3e katten heter Loki efter nordisk mytologi med engelska versionen av namnet. Annars heter han ju Loke. :)

Illern heter Aimée Snowflake efter Amy Rose från Sonic spelen men ville ha den franska varianten på namnet som också betyder min älskade. Plus att Snowflake är taget från hennes uppfödningsnamn som är Flinga.

Sen har jag haft 2 möss som hette Ludde (från Lady och Lufsen 2) och Zipper (den lilla flugan i räddningspatrullen med piff och puff).

Haft en hund tidigare som hette Cissi och en kanin som hette Sia men var för ung då så vet inte varför de döptes till det..

SmileyMalin
0

Första hundens namn kom vi på i valplådan :) maken höll upp honom och sa plötsligt "men kolla, det är ju en Oscar". Och så blev det :) Andra hunden heter Liam, det var mitt favoritnamn till en son, men då vi har fått döttrar fick det bli på hunden istället :) Tredje hunden heter Tobi och är döpt efter vår gemensamma idol, rockstjärnan Tobias "tobi" Sammet : D

[memyselfandii]
0

Eftersom att ronja skulle vara min helt, Kom vi överens om att mina föräldrar fick valja namnet.:)

PetraKarin
0

Ett av min och sambons stora gemensamma intressen är film så därför döpte vi hunden Ilsa, efter Ingrid Bergmans karaktär i filmen Casablanca.
Vi ville ha något som var lite mer människonamn än typiskt hundnamn men ändå inget som skulle vara så stor risk att stöta på hos någon bekant. Och något hyffsat ovanligt skulle det vara.

indra-bus
0

Här kom många olika historier tänkte väl de ;)

Tycker de är roligt med namn. Indra är den enda hund jag namn gett o de enda djur jag har/haft som fick de namn jag först tänkt. De passade henne bra tyckte jag.

Fast hon har en del smeknamn.

Changrila
1

När Wahidah och syskonen föddes så skulle alla valparna ha arabiska namn på W. Vi satte oss och letade fram en lång lista med namn och funderade sedan på vilket namn som passade vilken valp bäst, både när det gällde hur det lät och vad det betydde.

Wahidah betyder den enda/unik, och med tanke på att hon var den enda cremefärgade valpen så passade det ju bra ;) Sedan utmärker hon sig rätt rejält på många andra sätt också :p

I stamtavlan heter hon Khalils Wahidah Cherazade Bint Zala. Khalil är kenneln, Cherazade får alla deras cremetikar heta för att "hedra" en gammal cremefärgad tik som de hade förut, Bint Zala betyder "dotter undan Zala" och Zala, ja det är såklart hennes mor.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Adalissa
0

Min Fia fick sitt namn mer av en slump kan man väl säga.
Efter att min förra hund (Senna - efter både Ayrton Senna, en brasiliansk racerförare som jag tydligen tyckte var snygg när jag var liten och uttrycket senna jere - så är det) för sex år sedan har jag och min sambo pratat om att skaffa en ny hund någon gång i framtiden. När vi har pratat om vår framtida hund, vilken ras vi ville ha, hur den skulle fungera med vårt liv och allt annat sådant så blev vi less på ett hela tiden säga hunden som vi skaffar, framtida hunden osv så av någon anledning började vi säga Fia. Då visste vi bägge vad vi menade.

När så det blev dags att köpa vovve så funderade vi fram och tillbaka på namn. På skoj sade vi att vi kunde ju döpa henne till Fia eftersom det är ju det vi har kallat hunden i flera år. Tanken höll sig kvar även om jag trodde att det skulle bli ett annat namn i slutändan. Gillar att ha lite annorlunda namn på mina djur - namnet jag var mest inne på var Seraphina. Men. Jag träffade valpen när hon var 4 veckor gammal och när vi pratade om henne på vägen hem medan vi funderade på om vi skulle slå till eller inte så kändes Fia som ett självklart val.

Så Fia blev det och en Fia är hon :)

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

Vovvie94
0

Vår första hette Tova för att mamma alltid har velat ha en hund med det namnet, och så råkade det vara T-kullen^^

Trey var omplacering så det bestämmde vi inte, men det är ovanligt och jag älskar det!^^

Annie var oxå omplacering, hon hette först Anneli men min syrra tyckte det var som att ropa efter en vilsen tant så det blev Annie! :D plus, det är smidigare med bara 2 stavelser ;)

Vovvie94
0

mina framtids-hundar ska helst ha namn med betydelse på engelska^^

typ Vim och Enny som båda betyder och är förkortning av energi på engelska. perfekt till border collie! :D

[xDAMPBOBPSYKFALL]
0

Det var en vit schäfer vi hade på prov som jag fäste mig otroligt mycket vid. Tyvärr hade förra ägaren ingen direkt pli på henne, utan hon gjorde som hon själv ville. jag menar, en fullvuxen sschäfer som gör som hon själv vill funkar inte i en familj full med olika personligheter och beteender. såå det blev en vanlig schäferbebis som fick ärva hennes namn, Tyra :)

russin
0

1-åringen heter bland annat Mi i stamtavlan och fick helt enkelt kallas för Mini (och hon blev en liten skit)

Samma med valpen. Hon heter bland annat Polly i stamtavlan och fick behålla det.

zoolatri
0

Tinka, foxterriern, fick sitt namn för att jag tyckte det var fint. En kompis skaffade hund alldeles innan mig och hon valde mellan Tagia och Tinka, till slut valde hon Tagia till sin hund och då tog jag Tinka:)

Seth, dansk-svenska gårdshunden, heter så för att det var det enda(?) både jag och sambon gillade:) Sambon vill få det till att han är döpt efter en gud, men det kom han på efter att vi valt ut namnet.

[Forest]
0

35 Helt underbar bild du lyckas ta otroligt vacker bild på vacker hund Kyss

Luckysoul
0

Min hund hette redan Lucas när jag fick honom så han fick fortsätta heta det då jag inte kom på ett annat namn xD

[_annaH]
0

Lady hette Mini då hon va minst i kullen men tyckte Lady passa henne bäst. Dexter är döpt efter "dexters labratorium" och serien "Dexter" då jag verkligen fastna för de namnet och älskar programen!

LLLINN
0

Ingen direkt historia, men vi tyckte väl att han såg ut lite som en räv och tänkte på vilka kända rävar det finns, då kom vi på Micke men det passade inte… Så kom någon på Molle (Micke&Molle ni vet!) och det låg alltid i bakhuvudet när vi lade fram andra förslag. Sedan när vi träffade honom var det solklart att han var en busig liten Molle ^^

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

Cahira
0

Ixxi är ett eget påhittnamn, Apache för att han är lite fläckig och jag kallade honom "Patchy" en morgon, och Digger (inte jag som döpt) var för att han som valp var en riktig grävare :)

Ådi som nu bor med mamma och pappa fick bli Ådi för han är ett riktigt litet gladpucko :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Nalle-]
0

Ingen direkt historia bakom någon av mina hundars namn. Familjehunden fick heta Hugo eftersom att min bror tyckte det var fint, och min valp fick till slut heta Asko - valde mellan flera namn som jag tyckte var fina, men Asko passade honom bäst.

Vizzla
0

För oss var det enkelt. 

Alf hette helt enkelt Alf i stamtavlan. Uppfödaren frågade lite försiktigt vad vi skulle kalla honom och gillade Alf. Hon blev väldigt glad tror jag när vi behöll det. Alla ler när dom hör Alfs namn.

Theo är vår omplacering. Han döptes till Theo, sen flyttade han till familjen som inte var snäll medhonom och där hette han Teddy. När uppfödaren fick tillbaka honom och sålde honom till oss så kom vi överens om att THeo var hans hamn. Jag ville dessutom inte behålla d gamla namnet ifall han kopplar ihop det med något obehagligt. Theo och Teddy är kanske inte så långt ifrån varandra ändå. Jag har sett till att ända hans namn till THeo i JBV register iaf. För han är en Theo terrorist! :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

LostMySelf
0

Jag kollade på en serie som hette Dexter, som var min favoritserie just då. Så det fick bli det namnet till min hane :)

Hiro
1

Jag tycker mycket om det grekiska alfabetet och jag växlade mellan Alfa, Omega och Delta. Mest Omega och Delta, valet blev dock lätt då min valp är från en D-kull och uppfödaren ville att hon skulle heta något på D :)

Praefatio
0

Vår hund heter Jascha. I stamtavlan heter han ett annat namn, det han fick av sin uppfödare tillika ägare fram tills vi tog över honom för åtta månader sedan. Han hade det inte speciellt bra där så även om hans första namn var helt okej (lite jobbigt på tungan bara) så ville jag döpa om honom för att han skulle få en nystart och jag tror att det var väldigt skönt för honom. Det var nog viktigt för honom att få bli en helt ny hund, vilket han har blivit på väldigt många sätt.

Jascha var namnet på min mormors hund när jag var liten, en leonberger som jag älskade högt. Den hunden var döpt efter en rysk poet. Jag älskar namnet och ville gärna återanvända det. Tycker om tvåstaviga, människolika namn. Valde mellan några olika fornnordiska namn och Jascha.

Intehärutandär
1

Vår är född som Bo, Bosse naken. Men, då jag hörde det så såg jag bara min lite vresiga, tjocka flintskalliga farbror framför mig. :-) Efter att sett kort så var han en självklar Spike. Från Gremlins filmen. Han är inte elak, men har ju en tuppkam. Kunde lika gärna varit Stripe eller Mohawk från filmerna, Spike kändes bäst.

mingman
0

Fidel heter 'Fidelitas Ad Astra' i stamtavlan. 'Ad Astra' är kullnamnet och resten fick vi välja själva. Då allt var på latin ville vi också ha ett namn på latin, och tillslut blev det Fidelitas (trogenhet, trofasthet). Och så Fidel som 'tilltalsnamn'.

Jag och 2 aussies, vispvalpen och monsterFidd- http://matildashund.blogspot.se/

Cissi-93
0

Mina heter Bella och Mimmi. Bella hette så när hon kom till oss och vi tyckte det passade henne så vi behöll det! Mimmi heter egentligen Fanny men vi kände att det var mer ett människonamn och det passade inte riktigt. Det var riktigt svår att välja namn till henne då alla i familjen ville olika. Killarna kom med jättekonstiga namn och tillslut fick jag nog och valde Mimmi! Hon är ju trots allt min ;)