Drag med lång rygg
Jag vet att vår corgiblandis skulle älska att dra en cykel (springa med lätt motstånd) men jag vet inte helt om jag vågar då hans rygg är så lång. Han är stark o välmusklad men jag vill inte riskera diskbråck senare i hans liv eller liknande för en sån sak.
Vad tror ni? Nån som vet med säkerhet om det är okej att dra cykel eller ska jag skippa det helt?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hänger med på denna fråga då jag har en väldigt aktiv heeler som skulle älska att dra. Med t ex pulka blir det lättare, men om man t ex har midjebälte är min fundering om dragpunkten - linan kommer ju då att vinklas uppåt väldigt mycket. Hur illa är det ?
Nu är det inte alls säker att det kommer bli något, men det var en fundering jag fick så jag hänger gärna på i din frågeställning🙂 Även din hund är ju lägre byggd.
Ja jag har samma undring med vinklingen uppåt.. krävs en rätt så lång lina för att det ska bli framåtdrag känns det som.
Undrar om inte en heeler är mindre? 🤔 Har dock inte mätt honom. 35 hög kanske? 😛 Kanske rent av 40 men vågar inte säga säkert. :)
Starka muskler i ryggen lär ju snarare förhindra ett diskbråck, än att orsaka det.
#2 Det är ju bara att svetsa fast en båge i framhjulets gafflar, som är vinklad något nedåt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 heeler är mindre ja. Min större tik är 28 cm hög😉
#3 Jo tänkte att starka muskler borde ju tala för det, men vet inte hur trycket på ryggen kommer påverka det långsiktigt. Han använde ju ryggen som en fjäder för att få kraft då han springer, typ som en vinthund.
#4 Coolt. Får ta o försöka träffa några heelers nån gång tror jag. 😛