Vakt i jack russel?
En jack russel med viss vaktinstinkt, är det orastypiskt? Jag har inte läst något om att rasen ska ha någon vaktinstinkt. Däremot har jag träffat ett par stycken som uppvisat en visst vaktbeteende.
Men då min praktiska erfarenhet av rasen inte alls är ingående (min egen är bara 16 veckor gammal) så vill jag gärna höra från mer kunniga :) Jag menar, eftersom det inte står att läsa om i rasbeskrivningen, är vaktande exemplar ett undantag?
Min har en del vakt i sig. Och för min del stör det inte… 🙂
Nej, jag ser inte vakt som något negativt. Jag är bara lite förbryllad :P Liksom var kommer det ifrån, de har väl inte används till något sånt? De beskrivs ju som jakt-grythundar, och den typen av hund brukar ju inte direkt ha vakt, korrekt? Min tanke är att de ju ofta är gårdshundar (..använder säkert begreppet gårdshund l lite fel, men jag menar…en ras som ofta hålls på gårdar :) De är ju utan tvekan den mest populära rasen bland hästfolk) och att de kanske hållts så såpass länge att rasen nu har en del individer med vakt i sig? Fast det är bara en tanke jag fick nu. Och mina tankar är ofta felaktiga och orimliga :P
Jag tycker att min 16 veckors uppvisar lite samma groende vaktbeteende som en tidigare hund jag haft gjorde i den åldern, och den hunden var av en vaktande ras. Så jag har försökt googla om vakt+jrt men inte funnit mycket alls.
Du skulle kunna fråga samma sak inne på Jack Russel i fokus. Vi har många riktigt duktiga medlemmar där som kanske kan svara dig bättre än vad jag kan! :) Du är hjärtligt välkommen!
Edit, såg att du redan gjort det med! Får se om en stund så kanske någon svarar! :)
Haha det har jag ju gjort? Postade både här och där :)