Gå fot?
Vill lära min hund att gå fot, men förstår inte om hunden måste titta på mig hela tiden (jobbigt för nacken?) eller om den kan titta framåt när den går fot? Har sett både och.
Vad är det som gäller med ögonkontakten? Det här är inte till någon lydnadstävling, utan bara ett sak som kan vara kul och bra för honom att kunna.
Hunden måste inte hålla ögonkontakt konstant, så länge den går vid sidan och man ser att den ändå har kontakt utan att hela tiden kolla på en så är det ok.
Jag vill ha full ögonkontakt vid "fotkommando" även om även jag bara tränar för skojs skull. Det är ändå bara korta stunder hunden går i fotposition och under tiden vill jag ha fullt fokus🙂
Jag har hundar mindre hundar med korta ben och hon som är mest träningssugen verkar inte tycka det minsta att det är jobbigt att titta upp.
Mm okej, jag tränar oftast nya saker med klicker och frågan är om jag ska belöna när han håller eller inte håller ögonkontakt. Knepigt det här.
Jag belönar alltid ögonkontakt - oavsett situation🙂 Det är bland det allra första jag lär valpar (tittar man matte i ögonen, får man beröm i massor) och fortsätter med det hela hundens uppväxt och även fortsättningsvis. En valp som tar ögonkontakt vare sig den är nära eller står en bit bort i skogen belönar man massor - och med det får man en hund som söker ögonkontakt ofta, vilket hjälper massor i både träning och andra situationer (inkallning t ex)
Ts, i tävlingssammanhang ska hunden hålla kontakt vid fotgående. Den formen av fot använder man inte till vardags under några längre sträckor. Vill du att hunden ska gå "tävlingsfot" så lär du den att hålla kontakt med ditt ansikte, själv ska du titta rakt fram, dvs inte ha ögonkontakt själv.
#5 Hunden behöver inte hålla ögonkontakt konstant under tävling, så länge den håller position och det syns att den har kontakt så är det ok.
#6 Helt rätt :)