Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2046 ggr
[Murvel]
2

Om detta varit en renras..

Jag passar en blandrasvalp och undrar vilken ras/vilka raser ni skulle säga att det här passar in på:

• Mycket social. Vill gärna hälsa på alla som går förbi och blir helt till sig när den ser andra hundar. 
  • Modig och orädd. Kan gå förbi högljudda maskiner utan att reagera särskilt. 
  • Är tokig i föremål. Älskar att bära föremål, att kampa med föremål och har mer än gärna en människoarm i munnen (tuggar ej då utan har rätt mjuk mun). Kommer ofta fram med leksaker i önskan att få leka en stund. 
  • Tycker att träning är SKOJ. Belöning, både godis och leksak, fungerar mycket bra.
  • Skäller väldigt sällan, men gnäller ibland vid frustration.
  • Tar gärna ögonkontakt och ser vad man har att erbjuda, men gillar även att gå på egna små äventyr. Håller sig i närheten.
  • Gillar jakt. Fåglar, fjärilar - hur skoj som helst.

Vilken ras tänker ni på? 

[Random_Sweet]
2

Labrador?..
Jag har en Dalmatiner & Labrador blandis, Och jag tycker då att detta stämde in väldigt bra på honom!😃

[TeamGolden]
1

Skulle också säga labrador.

Lathundarna
1

Labbe och flatte är de enda raserna jag kommer att tänka på.

Mysisa
0

Min tanke är som ovan, labrador

minavitas.wix.com/kennel

Arcadia
0

Håller med stämmer rätt bra med labbe! Min Portis faller på att hon skäller när hon vaktar och vaktar gör hon :-)

[Murvel]
0

Skoj. 🙂 Får jag fråga varför ni tänkte på labrador och inte golden eller de andra retrievrarna?

Det är enligt ägarna en golden retriever/curly coated retriever/schäfer.

[Random_Sweet]
0

#6 Jag tänkte på Labrador eftersom det är det min hund är och det du skrev stämde in väldigt bra på honom.. :p

[tintilar]
0

Labbe är min första tanke, trots att jag inte alls har nån bra koll på hundraser.

Sugar Mist
0

Labbe eller Flatte tänker jag på.

-

Jetaime
0

Jag få faktiskt följa strömmen här då labbe var den första rasen jag kom att tänka på :P

[Forest]
0

Skulle oxå säga labbe och flatte.

[Murvel]
1

Jag blir så himla nyfiken: varför tänker ni labrador och inte golden? Vad är det som inte passar en golden i beskrivningen? (vissa säger flatte också, men golden är väl vanligare än den?) 

Jag tycker nämligen att valpen har mycket av det jag önskar i en hund, så är intressant att höra varför ni tycker den är "labradorig" men inte "goldenig" 😎

Lathundarna
2

#12 Hos mig faller golden platt på din beskrivning baserat på de intryck/erfarenheter jag fått av rasen genom åren (individer som varit skotträdda, svårmotiverade, miljösvaga, lättstressade och rätt osociala. Några har även haft alldeles för nära till bett). Givetvis träffat trevliga individer också, men där har motorn saknats helt och hållet. Curly har jag bara träffat en lite snabbt, så nåt intryck där fick jag inte. Mer än att den var… curly 😃

Eywa
0

Håller med #13 angående golden.

Tycker också beskrivningen passar in på Labradoren :)

dundeer
0

Jag tänkte på Labbe och schäfer (A)

Hiro
0

låter som min jaktlabbe xD

Majken!
1

Då är jag kärringen emot strömmen och säger jack russell terrier.

Frida B
0

Säger jaktlabbe!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
1

12, Hade inte en tanke på golden just för att jag träffat för fjompiga goldenvalpar/unghundar. Jag har inte haft den otruren som 13 besktiver att de är skotträdda elller svårmoterverade + lätta till bett. De har vart glada i människor och andra hundar men lite fjantigare o stressigare än just labradorer som är mer framåt och mer för kampa/bära saker.

Agda
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och jag tänkte golden direkt😉 Men jisses folk, vad är det för goldens ni träffat egentligen? Vår är rädd för åska och raketer/smällare (älskar däremot att spränga ballonger och bita i bubbelplast🤪), ogillar att åka bil p.g.a. att hon lätt blir åksjuk, också är hon inte jätteförtjust i främmande hundar. Men hon älskar folk, älskar att bära saker, älskar att kampa (ja, lek överhuvudtaget, speciellt att man kastar boll eller frisbee), gillar att hitta på saker (blir överlycklig i skogen när man visar henne rötter och småträd hon kan slita upp). Hoppar jag inte i sjön tillräckligt snabbt så kan hon komma upp och stå och skälla på mig😃Dock är hon lugnare nu, men är man elva år och varit sjuk de två sista åren så gör det inget. Hon säger fortfarande inte nej till en inbjudan, dock p.g.a. sjukdomen får en själv tänka på att hon inte får bli allt för "vild".

Enda stället jag kan komma på att hon blivit stressad och orolig på är hos veterinären, men det har sina orsaker. Inte bara massa provtagningar de sista två åren, utan även operation när hon var runt året (inte kul att bli nedsövd och kvar över natten). Plus att det luktar konstigt, är massa ljud + andra hundar.

Nu blev inlägget lite längre än vad jag hade tänkt, men tyckte att ni måste få höra att det faktiskt finns sociala, trevliga goldens med massa "go" i😉

SuperLimm
0

Någon restriver eller spaniel tycker jag det låter som. En aporterande ras iaf!

Mvh Linn

[Forest]
0

20 blir hon inte stressad vid åskan, raketer/smällare åka bil ? sånt hundar är rädda eller ogillar brukar de stressa för annars. Jag har träffat många bra golden nu har några vart ogillande mot andra hundar som din, o mer strissiga unghundar därmed föll tyvärr din ras.

Agda
0

#22: Jo, visst blir hon stressad vid åska, raketer/smällare och skott. Sedan beror det på hur mycket det är. Sista åren har hon lugnat ner sig rejält, bara vid ett riktigt åskoväder kan hon bli väldigt stressad och orolig. Senaste nyårsaftonen låg hon och sov större delen av tiden, ändå vet jag att hon fortfarande hör bra😉Sedan vet jag att vi agerade helt fel de första åren när hon visade skotträdsla, vi pratade med gulligull röst och gav henne mycket uppmärksamhet, det var ju en direkt triggare till henne att det var något farligt och då blev hon mer stressad. När vi istället låtsades som ingenting blev också hon lugnare, dock inte lika lugn som hon säkert skulle ha blivit om vi gjort så redan från början. Så stressen vid åska o.s.v. är till större delen vårt eget fel.

[Bambis]1
0

Jakt goden tänker jag på :)