Orolig för hund
Måste skriva av mig!
Efter att min kompis schäfer/rottweiler mix fick avlivas efter flera år av leda ( kraftigt överviktig såg ut som en shar-pei med massa rynkor, understimulerad, tuggade på sig själv, kunde knappt gå, ingen mental stimulering, tre tio-minuters promenader per dag) så har de nu skaffat en ny hund. Självklart en billig blandras på blocket, labrador/amstaff. Ska tydligen vara pitbull i också men det tror jag inte på.
Den går upp och ner för trapparna precis som den vill, och det är väldigt ofta då den ständigt följer med folk upp och ner.
Detta har den gjort sen han kom till dem 10v gammal, samt hoppar upp och ner från soffan hela tiden.
Han får doggy-foder(fri tillgång), inget valpfoder. Ingen färskmat.
Han kommer varken aktiveras eller få hjärngympa utan han kommer också få nöja sig med dessa tio-minuters promenader runt kvarteret.
Han är nu ca. 7 månader.
Förstår inte hur folk skaffar djur bara för att.
Efter att deras kanin självdött efter en långtids sjukdom (de orkade inte åka till vet) så köpte de en ny, som bara sitter i en egentligen förliten bur och glor.
De har ingen respekt för djur alls! Den nya valpen kommer med all säkerhet gå samma väg som deras andra hund, och det finns inget jag kan göra. Har försökt prata med dem men de lyssnar självklart inte, för dom vet ju "bäst" om hundar då jag aldrig haft en helt egen hund..
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Sådant är svårt och det låter ju som om de inte vill lyssna till andras råd. Kan du kanske skicka artiklar och länkar som stödjer varför doggy inte är något bra eller varför hunden behöver mer aktivering? Försöker komma på mer sätt att få fram det. 😕 Tråkigt sådant där.
Erbjud dom hjälp med att träna hunden, aktivera den och förklara VARFÖR det är så viktigt. Förklara att djur inte är slit och slängvaror.
Då har du gjort vad du kan.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
#1 Fodert är induviduellt.
#3 Ja, det kan jag hålla med om. Men jag tycker också att det finns bättre alternativ än just doggy. Speciellt till en växande valp som behöver mycket energi och ett bra foder för att kunna utvecklas och få i sig alla viktiga ämnen.
Går det inte att anmäla? Om de missköter hunden bör någon kolla upp det. Detsamma med kaninen.
Sen som någon annan redan nämnt, erbjud dig aktivera hunden.
Ja vad ska dom då med djur till?? Vad är anledningen om dom inte ska träna, leka och ja göra allt sånt man gör med husdjur
Det går att anmäla om kaninen - burdjur är det väl krav på att dom ska vara två nu förtiden. Finns även större krav på burmått osv.
Förstår inte varför TS ska erbjuda sig att aktivera hunden?
Det är ju deras hund & deras ansvar. Inget som ska behöva läggas på TS..
Vad gäller doggy-foder så finns det hundar som funkar finfint på det. Jag skulle inte se det som ett bekymmer.
Det som däremot är oroande är att hunden inte får komma ut och att djuren inte verkar må bra och tas till vet. Har dessa människor råd att ha djur?
Har redan erbjudit aktivering (som jag egentligen inte hinner med) men de anser att de redan fixar aktivering galant. De vet inte ens vad aktivering är. Försökt förklara med det går inte in. Eftersom kaniner inte är flockdjur eller gnagare så finns det inget krav att de ska hållas i par eller grupp. Buren är tillåten men fortfarande för liten, speciellt för en kanin som ständig sitter i buren, kaniner är aktiva djur. De har ytterligare fyra katter, och nej de har inte råd med djur. De har knappt råd med mat till de själva.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Ts, om du försökt prata med dem och de inte lyssnar, så finns det väl bara kvar att anmäla till Länsstyrelsen. Man får anmäla anonymt.
Nu har de skaffat en helstryp kedja också, de drog ju sönder deras förra hunds hals och nacke, får så dålig samvete.. Vet inte riktigt vad jag ska anmäla för, det här är ju ingenting för vanliga människor liksom.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#11 Vad menar du med: det här är ju ingenting för vanliga människor?
Endera anmäler du din oro, eller så låter du bli. Valet är Ditt. Att de skaffat helstryp är ingen katastrof i sig, men om de tidigare dragit sönder en hunds hals, så finns det väl VERKLIGEN fog för en anmälan ?
# 7 Jag blir upprörd av sånt här. Det kan finnas minsta tillåtna burmått för kaniner ja, hoppas det. För kaninens skull hoppas jag på en anmälan alternativt ändring till det bättre för djuren. Det låter inte bra varken för den eller hunden, promenads-aktiveringsmässigt.
De dör inte utav att släppa ut stackars kaninen ur buren också då och då och låta den röra på sig.
Ser man att djur lider är det väldigt lätt att anmäla. Går anonymt, grov övervikt, förliten bur, osv är vanvård och bör anmälas!
Så länge inte hunden är extremt underviktigt så tror jag inte det går att anmäla. Jo anmäla kan man men vad gör dom liksom? Ang drag o slit så filma dom så du har bevis på hur dom behandlar djuret. Tror knappast det går att anmäla o att länstyrelsen skulle ligga i buskarna o glo.
Ang fodret så ja det är ett foder som säljs o foder är individuellt o så länge inte hunden är extremt underviktig eller extremt överviktig så görs nog inget i alla fall.
Är buren gdk enl mått så är den enl svensk lag inte för liten.
Tyvärr så finns det folk som skulle ha ett gosedjur i soffan istället för en levande.