Bilder på Voli
Hej, ville bara säga till er valptokiga att det finns massa bilder på min schäfervalp på www.emmiepersson.se - För er som inte kan tröttna på valpar.
Skulle vara skoj om ni kunde kommentera, Voli har växt en hel del och väger 20kg nu (Inte undra på att det är jobbigt o bära han för trappor)-.- hhaa.
Med vänliga hälsningar, Emmy Persson
www.emmiepersson.se ~ En del av mitt liv med..
-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!
Vad fin han är :) Hur hög är han?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Åh vilken söt schäferblandis! Vad är det för blandning? Är det två eller fler raser?

Men det var det sötaste ^^
#2 För allas trevnad (vet inte om du hängt med i de andra trådarna) så kan vi inte snälla slippa fråga om sånt här? Vi har lagt ner vapnena nu tycker jag. Låt oss bara njuta av valpbilderna. =)
Nu hänger jag inte med? Jag ställde en enkel fråga? 🤔
Kom ihåg alla att hålla en god ton🙂
Han är såå söt, och vad stor han har blivit 😍
#2 Varför "gissade" du att det var en blandis?:) hon skrev ju schäfervalp :)
#5 Lägg ner! Spela inte dum, ingen går på det.
#7 Fast är det så konstigt att folk ställer frågor och vill veta? Det är säkert andra förutom #2 som även tycker sig se något annat än Schäfer i hunden och är nyfikna.
#9 Okej ne jag är ingen expert på schäfervalpars exteriör och utseende. Men när hon skriver att hon tycker det är en fin blandis utan att ens fråga om det är det tkr jag är konstigt då TS skrev schäfervalp. :P + att hon inte verkar fölt och hängt med på tidigare diskussioner om Voli.
#10 Apriljuni vart medlem för strax en månad sedan, inte undra på att hon inte hängt med! Sen är det inte konstigt att man ställer frågor heller, som sagt.
Självklart är det inte konstigt att man ställer frågor :) Men hade jag lagt ut en bild på en hund och skrivit tex "det här är min Golden." Och sen fått kommentarer som "vilken fin blandis!! vilka raser är det i?".. Det hade jag tyckt vart lite konstigt :P isf kanske man ska fråga ifall det finns fler raser i hunden än att bara anta :)
#12 Dock finns det ju många kunniga som genast ser när en viss hund inte är renrasig, så då är det ju inte så konstigt, men visst kanske det kunde sägas på ett annat sätt om det lätt kan missuppfattas eller liknande.
#12 Vissa säger schäfer till 90% schäfer och 10% annan ras. Så.. jag tror inte Apriljuni var ute efter tjafs eller bråk utan hon tror/trodde det är blandras och trodde säkert TS menade det också (med tanke på att folk kallar en 10-, 20-, 55-, 90% schäferblandning för just schäfer).
#13 Mjo.. Dock kan en hund med stamtavla många gånger vika ut en bra bit från rasstandarden.. Så tkr verkligen inte man bara kan anta något sådant.. Om det inte skulle vara extremt uppenbart dvs..
#14 Fine fine :) jag uppfattade det som lite fult bara. Speciellt då hon inte följt tidigare snack om hunden. :)
#16 No big deal, inte detta tråd-syftet handlar om ens 😛
#15 Jovisst, men ofta ändå inte så mycket. I det här fallet tycker jag inte alls det är konstigt att personen ifråga undrar, för i mångas ögon kan det nog kännas rätt uppenbart, men det hör ju inte till denna diskussion. Även om det hade gällt någon helt annan hund tycker jag inte det borde vara något att vara upprörd över ifall någon undrar vad det är för raser, då kan man ju bara vänligt förklara hur det ligger till.
#14 Det tror inte jag heller, men vi vet hur det gick förra gånger så bad bara snällt att vi inte frågar såna här frågor! Kan vi inte leva med det?
#19 Men jag menade inte ens något illa mot TS? Jag förklarade bara för lillalycka vad jag tror apriljuni menade. Det har inget med TS att göra? 🤔
Jag har skickat PM till TS och bett om ursäkt för mitt dåliga beteende i första tråden och vi har pratat ut och hon har bett om ursäkt så jag har inga taggar utåt mot TS, jag är neutral i TS och hennes hund. Huvudsaken att Voli mår bra och dom har en bra vardag så kvittar resten.
#18 Okej :) som sagt jag är ingen schäferexpert men i mina ögon skulle det kunna vara en schäfer. Inte helt korrekt enligt standarden kanske men dt är inte många som är dt.. + att det är en valp så svårt att bedöma. Skulle verkligen vilja veta hur man ser på den här bilden att valpen inte är renrasig :)
LÄGG AV!
Hon säger att det är en schäfer, Så låt det vara en schäfer? okej?
Det är inte eran hund..
Om TS en dag skriver att "Ja, Det är en schäferblandning"
oj, oj, oj, Så duktiga ni skulle va då, Som VISSTE HELA TIDEN att de va en schäferblandning :')
Räta på ryggarna & va såå stolta över att ni vunnit ett argument på en internetsida, Om en hund..
Seriös.. Har ni inget bättre för er?
Jag vill jätte gärna följa henne & Voli, Och se hur han utvecklas! :)
Så lägg av med allt tjafs! Väx upp.
Alla här vet vart det här leder, Så lägg ner nu.
Om hon vill veta exakta raserna kan hon bara göra ett DNA-test.
Till TS: Jag, Och säkert massa fler, Vill jätte gärna följa dig & Voli! Så skit i alla som bara håller på..
Det skulle vara jätte kul om du kunde göra ett inlägg om Voli :)
#22 Detta är väl trots allt ett inlägg om Voli?
#23 Jo, Men då menade jag ett inlägg som handlar om hur Voli har utvecklas, Vad dom gjort, Om det hänt någonting, Bilder osv..
Inte ett inlägg om Voli där det bara är tjafs om vilken ras han är.. :)
#24 Fast de är ju det de är? Det är bilder och står att han har växt osv?
Om det blir tjafs eller inte har knappast #0 inlägget mycket med och göra i denna situationen med tanke på vad som hänt innan.
-Kärleken Christian Hansen<3-Hästarna Mizabella&Mysan-Hundarna Voli&Kimberly-Katterna Zlatan&Sandy-Marsvinet JamJam-Kaninen Milli-Sköldpaddan Torlek-Mediala förmågor-Mode-Hoppning&Dressyr-Trickträning-Klickersträning-ADHD- Blekinges största blogg - ALLTID NÅGOT FÖR ALLA! Välkommen in och bli en av mina läsare!
#26 Ja, Hoppas verkligen att du kan skriva och lägga ut bilder i den här tråden utan tjafs nu! :)
Vad söt Voli är 🙂
Väger han redan 20 kg så får du vara försiktig, en sådan snabb viktuppgång är inte bra för raser som kan riskera höftledsfel! Min korthåriga collie vägde ungefär 6 kg när han var nio veckor. Först när han var 8-9 månader passerade han 20-kilosstrecket!
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
Han är jättesöt! Riktigt charmiga öron :D Hur gammal är han? :)
Vilka öron! Supersött :)
#31 Svårt att säga när man inte vet exakt hur gammal han är, hur viktuppgången sett ut och vilket foder han får. Dessutom är jag långt ifrån en expert. 🙂 Här är dock en läsvärd artikel om OCD som snabbväxande valpar riskerar att drabbas av: http://www.stokk.skk.se/2008/osteo.html
"Sometimes you have to be a high-riding bitch to survive. Sometimes being a bitch is all a woman has to hang on to."
#31 Vad ger ni för foder och ger ni rätt mängd i förhållande till just er hund? Man måste vara noga med så hunden inte blir för stor och tung när den växer, det kan sluta illa senare. En vet. kan säkert hjälpa er hur ni skall göra för att hålla hunden i rätt vikt medan den växer.
Hur gammal är han nu? Underbart söt iaf :) Kanske lite oroväckande att han gått upp från 2, 5 kg till 20 kg på bara några veckor, men jag har samtidigt ingen koll på schäfervalpar :)
Jag tror mycket beror på att han var så hemskt undernärd och hade mask i magen när vi köpte han. Vi var hos vet för några dar sedan och chippade om han och fick sitt sista vaccin för året. Ja dem sa faktiskt inte någonting om det när jag berättade. Han är absolut inte fet, mer åt det slanka hållet då. Vi ger vanligt foder, inte det dyraste men inte heller det billigaste. Men vi håller koll och kontakt med vet och mer hundvana människor, så det är absolut ingen fara. Han sover och rör sig mycket, 50/50 av hans tid sover han och leker, haha.
Det var till er alla :D
#36 Fast att ha gått upp så pass mycket på knappt en månad låter nog oroväckande och att väga så mycket för att vara så liten låter ju heller inte normalt. Kände vet. igenom eller kommenterade något alls om vikten? Om hunden får rätt mängd foder och motion för åldern kan det ju också vara så att just det fodret inte passar.
På bilderna ser han omöjligt ut att väga 20kg. Hur gammal är han nu?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Hej! Jag passade en finsk lapphund som vägde 19 (?) kilo tror jag, och det var en kastrerad fullvuxen hane (rätt grov i kroppen). Ni kanske ska väga hunden igen 🙂
Eller är han mycket högre i manken än vad det ser ut som i länken här? --> http://cdn1.cdnme.se/3348693/7-3/pic_51b1d2489606ee494314b005.jpg
Tvivlar på att Voli är lika stor som min Aussie o.o
"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"
får jag fråga vad s k vanligt foder är?:)
Han vägdes hos veterinären!:P
Säker att han väger 20? :P Känns rätt omöjligt att gå upp från 2,5 kg till 20 kg på så kort tid, dessutom ser han ut att väga 8-9 kg :P
Oj, väldigt liten för att väga 20kg? Min fullvuxna schäfertik väger runt 26kg och hon är rätt stor….nu ska ju hanar väga mer men det känns ju lite väl….🤫
~mikkan
Det här verkar skumt… Tassar in här. Kan nog bli en intressant diskussion.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Väger den där lille 20 kg? 🤔
Känns ju rätt otroligt faktiskt men visst..
Vågen kan ju ha varit trasig när han vägdes, även veterinärens vågar kan visa fel.
Men även jag har svårt att tro att han väger mer än 10kg.
Besök gärna vår blogg: www.gizmo.webdon.nu
På en av bilderna från bloggen ser han ju betydligt mindre ut än 20 kg :/
#49 ser ju ganska mycket större ut än Voli
#49 Snygging!
#50 ganska? tycker den ser vääääldigt mycket större ut :P
*tass*
Ras eller blandras, han är söt :) Hoppas han är frisk och håller länge med trots hans vackliga start. :)
#49 Om jag nånsin skaffar schäfer så ska den se ut sådär! Fy fasen så stilig! 😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#53 Hon är väldigt fin, men jag är ju märkligt nog lite partisk..
#49 Hur gammal är hon då? Är hon i samma ålder som Voli, alltså 15v? :)
Mvh Jenna
#55 När bilden togs var hon 18 veckor. Hon är en renrasig tysk schäferhund, så det borde inte skilja massor i storlek.
#56 Hur hög i manken var hon då? (på bilden i #49)
Min schäfertik på 5 mån, 18 kg…
Jag tycker hon ser större ut än Voli som påstås väga 20 kg??
#58 Väldigt mycket större!
Tror nog du borde väga om honom #0 för den vågen kan omöjligt stämma..
#58 Ja, din hund har fått liksom former och strukturer. Voli ser fortfarande valpig ut :) Rätt stor skillnad måste jag säga!
Veterinärens våg var de.. Kan ta en bild från sidan så ni får se hur stor han e ^^
Voli är yngre så inte konstigare han ser valpig ut, hehe. Men han är ganska lång och hög men har inte fått alla snygga former än XD men 18kg vägde han när vi vägde om han..:P
#61 Kanske det var fel på vågen, kan du inte testa väga honom hemma? För så liten som han ser ut att vara så ska han inte väga så mycket, ifall det verkligen stämmer så bör du göra något åt hans vikt.
#63 Det stämmer men vad ska jag göra åt hans vikt? han är mer åt de slanka håller än tjocka, mat måste han ju få..
#64 Han kan inte vara särskilt slank om han är så liten som han ser ut att vara och väger 20 kg och har gått upp 15 kg på knappt en månad. Min hund som är större än Voli och har en del muskler väger runt 13 kg. Du bör ta honom till veterinär som kan se och känna igenom honom och säga hur du skall gå tillväga. Visst måste han få mat, men i rätt mängd till vad just han behöver och sedan också ett foder som passar just honom.
18kg^^ Han får i rätt mängd, och fodret mår han toppen av. Kanske ni kan avgöra på videon i gruppen schäfer på fb hur stor han är? för jag tkr han ser mindre ut på bilden:)
Du får nog länka till videon isåfall :) Hittade den inte på Facebook
finns lite längre ner på emmiepersson.se såg ja nu^^
Han ser lika stor/liten ut på bilden som i videon. Jag undrar fortfarande, hur gammal är han nu? :)
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
Vad för foder äter han då?
Men åh, det var ändå inte dektektiver jag vill ha, jag pratar hellre med en veterinär än er, gör klart för er det nu, tror veterinärerna här vet mer, och vi har kontakt med dem, så oroa er inte.
#71 Men det är ju det folk sagt åt dig från början, att du skall uppsöka veterinär!
Jag undrar bara vad för foder han äter men oooookeeeej… o.o
Lustigt så lustigt att alla börjar spekulera och hålla på. Vad är det, tredje gången gillt nu? Dock mildare form än de andra gångarna men ändå. Spekulationer, spekulationer.
#72 Och TS säger att dom redan har kontakt med veterinär, att hon troligen med andra ord haft kontakt med veterinär innan dessa spekulationer.
Har ju redan uppsökt veterinär, för tusan sluta nu lägga er i. :P Konstigt man blir arg,är det inte det ena med er så är det då fasiken det andra, heeh😉

altså, det är INTE konstigt om folk tycker att hela grejen med Voli är skum. Du fick hem en schäfer (???? Tveeeksamt) valp på 2,något kg och 8-9veckor (väldigt lite för en schäfervalp) och en månad senare väger han 20kg? Dessutom gav du väldigt lite för en "renrasig" hund. Nu påstår du att han hade mask? (avmaskning brukar vara gjord 3ggr hus uppfödaren) sen tycker din veterinär inte att en viktökning på dryga 17kg e konstigt? Och vaddå chippa om? Ett chip varar hela hundens liv (ett på ca 1000 "växer ut" men det borde inte ske på 4-6veckor) Sen vägrar du uppge namnet på fodret, visserligen har "vi" ju egentligen inte med det att göra men sitt inte o påstå att du är så himla duktig och kan allt. Men blir aldrig fullärd när det gäller de flesta djur. Tycker att det är du TS som beter dig barnsligt och omoget, ta dig i kragen och uppför dig! Kom inte o skyll på diverse "diagnoser" man kan uppföra sig även om man har adhd/add eller liknande. Bli gärna arg på mig, jag bryr mig inte men någon gång bör du öpnna ögonen för tyvärr promenerar du i blindo…
#76 Varför dra upp gammalt? Kan inte bara TS få vara en del av forumet och få lägga ut bilder på sin valp utan att det ska börja skrivas hej vilt? Det räcker liksom. Tredje gången gillt liksom, jag tycker det räcker. Hon har läst vad vi tycker och tänker så vad mer kan man säga till henne? Låt hon sköta sin hund och deras liv, vi har redan haft livliga diskussioner sinsemellan och behöver inte ytterligare en. Det bara räcker.
Tillägg: Jag har hört många säga denna mening här inne: sköt du din hund och ert liv så sköter jag min hund och vårt liv.
Det passar in ganska bra just nu.
Vill inte dra upp gammalt groll :) Men denna Tina har nu fyra nya valpar ute på annons. Dessa är också schäfrar från "Föreldrar e friska o sunda arbetshundar finns möjlighet att träffas".
Hur får man stopp på människorna? Jag trodde att de skulle kollas upp av myndigheterna efter detta.
http://www.blocket.se/helsingborg/Schafer_valpar_leransklara_47865661.htm?ca=23_9&w=1
Fy vilken människa…. VARFÖR gör ingen något efter att folk anmält detta ett x antal gånger? Usch vad less man blir av att se sånt här….😮
~mikkan