Dog parkour
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kom över den här videon igår kväll och blev sugen att testa med min hund. Är det någon som utövar? För- och nackdelar?
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Ne fy! Ser extremt farligt ut för hunden!! Hunden måste ha skadat sig ett antal gånger innan alla dessa jumps blev tillräckligt bra. Hoppas du väljer att syssla med någon säkrare aktivitet. Finns sporter som passar alla raser.
Hittar inte den tråden nu men det var en som la upp en tråd här nyligen med ett klipp på en tjej som pratar om hundtränare som gör "coola" trick med sin hund som andra vill ta efter, fast tricken var livsfarliga för hunden om en skada skulle ske. Någon annan kanske kan länka.
Nej usch man ska inte utsätta sin hund för fara.. hunden kan skada sig och det är verkligen idioti att utsätta sin hund för det
Jag anser att slänge du lyssnar på hunden, inte tvingar och anpasar det till dennes nivå så är det helt klart något du och din hund kan börja med. Ut i skogen och lek, hoppa över stockar och klättra. Utmärkt start :) De flesta sporter är farliga när man paserar sin egna eller djurets kapacitet.
Själv säger jag nackdelar är för många att det överväger helt att inte änds fundera på att träna in något alls av detta. Vill man kan man prova själv o se hur stor skadorisken är.
Jag håller på med dogparkour med min hund. Man får givetvis anpassa sig till hundens nivå, och kanske börja enkelt med att hoppa upp på parkbänkar eller stubbar. Jag håller på med parkour med min Brownie, och han tycker det är jättekul. Om vi gör något som är mer avancerat är jag alltid supernoga med att han inte ska skada sig.
Det positiva jag har märkt med sporten är dels att han har fått bättre muskler samt att han han har fått bättre självförtroende, vågar ta för sig mer och prova nya saker.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
5 tror inte du kör samma övningar direckt som den i klippet där den hoppar från mur sen flera meter till mindre del o sen flera meter ner, eller där man ser att han får problem med att itne ramla ner från "murad byggnad".
#6 Hon frågade efter dog parkour, jag håller på med dog parkour så jag svarade. Jo, vi gör samma sak, hoppar över och upp på saker osv. men jag har anpassat det till min hunds nivå. Min hund är inte på samma nivå som hunden i klippet. Dock låter jag inte min hund hoppa ner från högre saker då det kan felbelasta hans muskler.
http://dogparkour.se/ är bra svensk sida som handlar om just dog parkour. Där hämtar jag mycket inspiration. Det är inte många som hamnar på samma nivå som hunden i videon. 🙂
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Tänkte börja med det för det verkar roligt och givande.
MEN, inte som med hunden på videon. Fattar inte hur man kan låta sin hund klättra flera meter upp för en vägg, eller hoppa så pass långa avstånd. Helt sjukt att utsätta hunden för sånt, en liiiiten missbedömning och hunden kan bryta ryggen hur lätt som helst. Nej jag gillade inte videon alls.
/Lova
Ny blogg!
Dom här sakerna gör min yngsta hund av sig själv i skogen😃 kanske inte dom högsta hoppen, men hon klättrar som en fluga på väggen och många gånger har jag blundat - men hon är väldigt medveten om hur hon sätter tassarna och har en balans som få.
En hund med vilja, uppvärmning, noga träning osv så är det knappast värre än agility (som även den sporten har hög skaderisk, men det säger sällan någon om). Allting handlar om vad för hund en har, vad den vill göra, hur man tränar osv🙂
Jag gillar inte alls hela parkour-grejen som verkligen Alla sysslar med nu. Bara att kalla det för parkour tycker jag är oerhört dumt då hela sporten grundar sig på att i princip utmana ödet och pusha sig själv till gränsen. Det är inget jag tycker att någon borde eftersträva att göra med sin hund. Och att kalla det för parkour att en hund hoppar upp på tex en parkbänk är väldigt missvisande, då vet man nog inte vad sporten innebär. Ett mer passande ord hade varit miljöträning, eller balansövning. Någon parkour är det inte. Sen ser jag ett stort problem med att folk som är duktiga med hundsporter i övrigt börjar syssla med sånt här då det lätt leder till att deras "fans", nyare hundägare som ser upp till dessa personer, lockas att utöva det. Det är så lätt att det slår över och att man pushar hunden för hårt just för att bara namnet parkour är missvisande till det som många här i Sverige sysslar med. Filmklippet skulle jag säga är parkour, och jag hoppas innerligt att ingen utsätter sin hund för det. Men som tur är så har jag bara sett folk träna hunden till att bli miljöstark snarare än parkour. Det är stor skillnad. Men många hundägare tycker väl att parkour låter tuffare?
För mig handlar inte Dog parkour om att utmana ödet det minsta, utan att aktivera sina hundar med grejer på promenaden som dom gillar - jag har bara aldrig kallat det för dog parkour själv🙂
Min yngsta hund har alltid gillar hoppa upp på bänkar, gå balansgång på staket, balanserat på rörliga underlag och klättrat. Jag tänker inte förbjuda henne det så länge det känns ofarligt.
För mig handlar det om att kunna använda omgivningen oavsett om jag är i skogen eller i områdets mer asfalterade områden.
Just namnet dog parkour kände jag knappt ens till förrän en bekant sa till mig att det var just det min ena hund gärna håller på med. Sedan finns det givetvis olika nivår på det som precis med allting annat. Och vad folk sedan kallar det för bryr jag mig inte det minsta om🙂
#12 Fast skillnaden är i princip lika stor som att kalla konståkning för ishockey. Den enda likheten är isen.
Må hända att grundtänket med att ta sig över hinder i olika miljöer är samma vad gäller parkour och det jag kallar vanlig miljöträning, men att dra det så långt som att kalla dom aktiviteterna för sporten parkour som är väldigt farlig tycker jag sänder ut helt fel signaler.
Miljöträning hoppas jag att alla utför med sin hund. Parkour hoppas jag dock stannar som en människosport för de våghalsiga, eller att dom håller det till USA eller var nu klippet kommer ifrån.
#11 Om du läser på Wikipedia så står det där att parkour är en sport, med mycket disciplin. Inte att det är ett gäng puckon som försöker vara så korkade och tuffa som möjligt.
Tycker att dog parkour verkar asbra! Så länge man gör det på hundens nivå så ser jag inget fel i att träna hunden hoppa, balansera och ta sig förbi "hinder" på ett naturligt och smidigt sätt, utan hjälpmedel, vilket parkour handlar om.
Man skulle lika gärna kunna kalla det för Urban Agility om det är så. Man ska inte haka upp sig på orden om man inte vet vad det handlar om.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
har själv funderat på och börja med min hund, skulle iofs ej kalla det för parkour men men det är bara jag, sen förstår jag ej all denna negativitet. verkar som att folk ej litar på sina hundar och deras kapacitet. håller med alla som håller på med detta och de som funderar, håll det på hundens nivå och dess vilja att utöva så tror jag det går hur bra som helst…
#15 Jag är bekant med sporten och har aldrig påstått att det är puckon som sysslar med det. Däremot så tror jag att det finns en del coolhet i det hela, jag tycker iaf att det är coolt att kunna utöva parkour och göra ganska extrema "stunts" som många inte kan eller vågar sig på. Och det tror jag inte att jag är ensam om, t.ex. actionfilmer bygger på en del sådant och vem tappar nästan inte hakan av vissa grejer?
Det jag ser som ett problem är att många inslag i parkouren ÄR farliga, framförallt för en hund. Man ska veta vad man sysslar med. Och där tror jag att det skulle kunna slå otroligt fel för hundarna om ägaren inte har tillräckligt med kunskap om hundens fysik och belastning. Jag tvivlar inte en sekund på att det är flera som kollar på detta klippet och tycker att "wow va coolt, det måste jag träna med min Pluto". Att det då benämns som just "parkour" blir ju då ganska extremt för hundarna, då det syftar på moment som t.ex. visas i detta klippet och är taget från människo-parkouren. Det hade varit bättre att inte använda ett så laddat ord, jag tror faktiskt att det kan göra en del skillnad.
#17 Ah, ursäkta mig, då missförstod jag din text, för jag tyckte det lät som du ansåg att det bara var puckon som sysslade med denna syssla.
Men jag kan hålla med, det är häftigt att folk kan springa och hoppa över höga saker med hjälp av väggar att springa på osv, och som du säger så kan det visst gå jättefel om inte människan är insatt i vad hon sysslar med.
Men jag tror att många hundar kan ha jätteroligt av det också. Och det måste ju vara superbra träning för hunden, om det görs på rätt sätt.
Jo, det finns ju tyvärr för många som ser att det är häftigt, och att "parkour" ger en tuffare mening åt vad det är. Det kan jag hålla med om.
Ska dock inte gå mer OT nu, då jag inte pratar om vad TS undrar över. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#5 Det är självklart som du säger, att man får anpassa det till sin hund, idag på promenaden så fick gå balansgång på låga murar inne i stan och jag märkte stor skillnad på henne direkt. Hon blev mer fokuserad och brydde sig inte ett dugg om omgivningen. Och min hund är en osäker hund med väldigt dåligt självförtroende! :D
Bifogar ännu en video, med samma hund. Som ni ser tränar de med en matta under muren för att minska belastning på hundens leder, så hunden hoppar inte ifrån flera meter höga murar varje dag, sen om hunden blivit skadad om och om igen tror jag inte att den skulle belysa glädje när den gör det..
OCH de som utövar parkour (På vettigt sätt) går ju inte ut och hoppar ifrån hustak mm, innan de kan tekniken, de tränar gymnastik med madrasser och skydd innan de gör det "på riktigt"…
Sajtvärd på problemhundar.iFokus
Calliethedog.blogg.se ❤
Jag vill själv syssla med Parkour. Jättebra för musklerna och dessutom kul för hunden. Jag kommer ju dock köra på min hunds nivå som de flesta här inne verkar göra =)
Ser absolut inte felet i det. Hoppa på bänkar, gå balans, klättra i träd osv. Man kan se det som agility fast utan en bana. Jag struntar i vad det heter, men det känns ju skönt att ha ett namn på vad man sysslar med =D
Dessutom tycker jag att vanlig agility är jättefarligt. Jag har sett en del hundar som trillar ner från både A-hinder och balansbom. Slår upp ögonen inne i tunnlarna för att de slår emot metall för att de springer för snabbt. Snubblar ut ur tunnlarna, fastnar i däcken/ringarna osv.
Allting är farligt för hunden om det görs på fel sätt.
Jag kör lättare "parkour" med Opsis, just för att han tycker det är kul, det är bra för hans självförtroende och han får bättre kroppskontroll.
Idag t.e.x. lät jag honom kättra uppför en lite brantare ruschelkanetrappa och sedan sakta gå nerför, och under tiden gick en hund förbi och han sneglade bara lite innan han fortsatte, så han tycker det är betydligt roligare med att köra dogparkour än att skrämma bort hundar.
-
8 hoppa upp o ner från saker gör våra med skogsagility är bla hoppa upp på stenar/stubbar/nerfallna träda osv gå balansgång/under o sen över träd. Springa runt träd osv, gå sicksack mellan träd/stubbar/stenar. Stora rotvältor har Enja förkärlek konstigt någ att försöka sig på att komma upp på, eller klippor som man inte änds funderar på att ta sig upp. Det gäller att ha is i magen när hon gör detta, men jag uppmanar inte henne till det. Det är väl ändå något man gör man tränar med hunden att sträcka på gränserna, hunden bör gilla grenen o tycka den är rolig som allt annat om man ska bli bra i det :)
7 Nu tror jag att ägaren till hunden uppmanar sin hund att göra dessa moment därmed andvänder jag ordet "du" till 6 men kanske skulle tagit din hund (?). Låter väl smart att man anpassar sig till vad man tror man klarar av o sen ökar efter vad man vill o tror man klara av. Brutna ben osv det får man ofta räkna med i extremsporter sonen har brutit arm o ben då han är extremsportare. 😉