Kan det vara så?
Jag har bestämt mig för att ha IF som försäkringsbolag. Men det står inget om hur mycket man ska betala i månaden?.. fick då en ahaaa.. kan det vara så att man ska betala ut heeeela 3000kr direkt?? Kan juh inte stämma men vill vara säker innan jag gör något
Man kan betala för ett helt år, det har jag gjort. Känns skönt att inte ha räkningar varje månad utan ha det avklarat för ett helt år.
Okej :) ja det är skönt faktiskt :) men jag kommer inte att ha dom lapparna precis då när jag köper valpen.. två veckor senare kommer jag att ha dom:)
försäkrar man valpen dagen innan man hämtar den eller samma dag eller dagen efter eller hur gör man? :)
#2 Jag försäkrade dagen efter :) Uppfödaren har förhoppningsvis redan försäkring på valparna och när man tecknat sin egna avslutar uppfödaren sin :) Så gjorde jag och min uppfödare! Funkade perfekt. Kom hem så sent samma dag så orkade inte sätta mig ner och fixa allt det där, hehe :)
Bästa är att försäkra dagen före eller innan man åker från uppfödaren - då gäller försäkringen direkt🙂
Okej Tack:)
Man säger även när man tecknar försäkringen att man vill ha på autogiro med månadsvis inbetalning. Dom brukar ofta fråga hur man vill betala.
Jag har tecknat försäkringarna så att de träder i kraft samma dag som jag hämtar hunden i och med att det annars inte finns en försäkring som gäller om något går snett. Men jag har IF och ena hunden betalar jag halvår och den andra dras på autogiro i månaden så du behöver ju inte välja helår. Däremot är helår det billigaste, dem lägger på två procent vid halvår och tre procent vid månad men i mitt tycke är det värt det för att slippa klumpsummorna två månader i rad.
Men se till att teckna en försäkring som gäller från och med dagen du hämtar valpen så att du inte riskerar att stå där med en valp som inte är försäkrad och en olycka händer för uppfödaren har inte en försäkring som täcker ett olycksfall eller ett akut sjukdomsfall som inte beror på ett dolt fel, det ligger helt på dig så fort ni har skrivit på kontraktet och valpen är betald.
Det fungerar inte riktigt som så att uppfödaren har en försäkring som avslutas när man tecknar en egen, valparna går nämligen under tikens försäkring. Har uppfödaren tecknat en separat försäkring för valpen när den passerat tre månader så gäller ju den tills den avslutas, eller om man väljer att skriva över till köparen om man vill ha samma bolag.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag betalar per halvår. Bra val av försäkringsbolag förresten.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
okej, men om man har två hundar kan juh ett års summan bli ganska så stor.. Betalar man hela summan nästa år vid samma datum som man försäkrade hunden året innan?
#9 Du betalar i förväg. Som exempel min yngsta tös som jag har månadsvis på autogiro dras för nästkommande månad, så nu dras det pengar för Juli. Min äldsta tös som har halvår har jag precis betalat för och då är det fram tills Januari 2014.
Sedan skiljer ju såklart summan mellan en och två hundar, men det är enklare att peka på skillnaden när det rör sig om samma bolag och ras där enda egentliga skillnaden är att den ena dras automatiskt en gång i månaden och den andra måste betalas in manuellt varje halvår.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#10 Varför har du en månads och en halvårs?
#11 Som sagt, jag vill inte ha en enorm klumpsumma två månader i följd om jag kan undvika det. Dessutom är månadsautogiro betydligt bekvämare, något jag inte tänkte på när jag tecknade äldsta tösens försäkring. Efter det har jag bara inte fått tummen ur att ändra och det fungerar ju bra som det gör.