jag blir så arg
Jag har en vän som har en chihuaua som är ungefär 7 år gammal. Denna lilla hund har en fruktansvärd mun. Det luktar värre än ruttet ägg.. hon har tappat tänder och man ser att tänderna möglar.
Har frågat om dom inte ska till veterinären med henne, dom har sagt att dom ska det nu ett bra tag men dom gör inte det. Hon spyr även då och då av någon anledning. När jag sovit där så har hon oftast vaknat mitt på natten hostat och spytt. Familjen är inte heller fräch av sig, dom har det väldigt stökigt och smutsigt. Ingen bra miljö för djur tycker jag.
Dom är en sån familj som skaffar djur hela tiden men sen avlivar dom då djuren inte blir bra lugna djur. Utan istället vilda. Det beror på att dom är så fruktansvärt slarvig med dom, dom förstör djuren istället för att göra något bra utav dom.
Och nu för nån vecka sen så skaffa dom så klart en ny hund, en amstaff valp. Och den rasen ska man ha en bestämd hand med. Och det gör så ont i mig att denna fina hund kommer bli förstörd som alla andra hundar dom haft.. och tillslut avlivas.
Kan du inte anmäla?
Missköter de djuren så skall det anmälas, man måste ta ett djur som behöver vård till veterinär!
Fyfasen, hade jag varit du så hade jag faktiskt anmält dom!
Visst det är svårt när det är en vän men man får tänka på djurens bästa.
Har också en kompis som gör likadant.. Eller ja, Hon & hennes familj är det väl, Inte bara hon, Men ändå.. :/
Jag har funderat på att anmäla dom, Men eftersom vi är kompisar så känns det lite väl elakt..
Vi har bråkat om det ofta(!) och jag har väl brutit kontakten ett X antal gånger pågrund av hur dom behandlar sina djur..
Tycker verkligen synd om djuren, Men finns inte så mycket man kan göra :(
jooo har funderat på att anmäla, om mamma med. Men vart anmäler man? och kan man vara anonym?
#5 Håller med dig! Väljer kompisen/familjen att inte lyssna på mina råd och tips om skötsel av djuret så får dem stå för konsekvenserna av det.
Sen kan man väl anmäla anonymt tror jag (?), så kompisen kommer ju inte veta att det är du som har anmält.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jo klart det är jobbigt, men som sagt man kan ju anmäla anonymt då får dom aldrig reda på att det var en själv som gjorde det.
Samma sak med hennes morbror han bor en bit bort, hela huset ser hemskt ut och det är piss och bajs överallt dom har massa collie hundar där och massa barn.
Dom här familjerna kan knappt uppfostra sina ungar förstår inte varför man ska skaffa sig djur. hemskt
Man anmäler detta till länsstyrelsen i sin kommun.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#4 Man kan anmäla antingen till polisen eller länsstyrelsen i den kommun personen bor i och man kan göra en anonym anmälan, dock om du ringer polisen så får du tipsa om du vill vara anonym, anmäler du så kommer du också få vittna och då kan man inte vara anonym. :)
#3 Det är absolut inte elakt att anmäla en person för att dom inte tar hand om sina djur, tar man inte bra hand om sina djur så får man stå för konsekvenserna. Det är ju inte ägarna som far illa utan det är djuren och dom kan inte göra något själva utan då får någon utomstående stå upp för dom och anmäla ägaren så dom kan få ett bättre hem där det finns någon som bryr sig om dom och tar han om dom på bästa möjliga sätt!
okej tack, ska prata ihop mig med mamsen och se vad vi kommer fram till :) för nu får det räcka med att dom ska ha djur och behandla dom som leksaker!
#5 & #6 Det jag menar är inte att jag inte kan anmäla för att vi är kompisar, Utan jag vet inte vad jag har att gå på.. :/
Ganska dålig miljö för djuren, Okej, Men inte jäätte dålig..
En kanin som sitter inne i en Marsvinsbur, Men har vatten & matskål, Och får vara ute i en hage från morgon till kväll.. Men inge kel? Inget "hus" i buren? Och dessutom är det väl inte bra att ha en kanin både ute & inne?
Dom hade dessutom en till kanin förut, En hane, Från en annan kull (den första var också en hane) och jag sa redan när hon sa att dom skulle köpa dem kaninerna att hanar inte funkar ihop, Och att det kanska var bäst att börja med EN kanin.
Men nej. Dom fick väl hem båda kaninerna och dom funkade sååå bra, Och hon var sååå mallig över att hon hade rätt.. Tills kaninerna blev könsmogna och började slåss..
Men dom hade fortfarande kaninerna tillsammans!?
Stackarna var fulla av sår.. Men sen sålde dom den ena kaninen, Och bara några månader senare dog den.
Den lille var bara en kaninunge.. Blev inte ens 1år..
Två hundar som får några promenader om dagen, Men ingen stimulans..
Akvariefiskar som har lortiga akvarium..
Och sen katter & fågel/fåglar som jag iaf tror att har det nåsånär bra.
Jag vet inte om det är något att gå på?
Kaninens bur är ofta lortig, Men den kan dom ju städa? Och enligt mig så borde kaninen ha någonting att gömma sig i/under, Men det är de väl inte lag på? Kan man anmäla för det?
Och hundarna, Kan man anmäla för att dom inte får någon stimulans? Och typ aldrig positiv-träning, Utan bara skäll? Kan man anmäla för det?
Vad JAG tycker är dålig stil att behandla djur, Står inte som någon "lag" Så tror inte att det går att anmäla det här? :/
Finns nog ingen lag som säger att man MÅSTE stimulera sin hund.. Eller att kaninen MÅSTE ha någonting mer en vatten & mat i buren..
Jag tycker inte att den här familjen passar med djur.. Det är min åsikt.
Bara temperamentet dom har mot sina djur får mig nästan att bli gråtfärdig.. :(
Deras djur är "bara djur" för dom, Inte alls några familjemedlemmar..
Förlåt för rörig text..😐
#11 kaniner måste ha ett bo eller en hylla enligt jordbruksverket
l'm back
#12 Så man kan anmäla för det? Och då tar dom djuren ifrån dom?
Näe, Då säger dom väl bara åt dom att sätta in en t.ex hylla, Och sen så får djuren ändå bo kvar i ett kärlekslöst hem :(
#13 jag vet inte vad dom gör exakt, det brukar bero på hur mycket inpektören tycker om dom (tyvärr) men vanligtvis får man tid att rätta till det och sen blir det ett till besök för att kolla om det har blivit rättat till. i alla fall när det gäller lantbruksdjur.
nått är bättre än inget i alla fall tycker jag
l'm back
#14 Ja..
Jag har sagt åt henne förut att det är lag på att kaninen ska ha ett hus i buren (visste inte då om det verkligen var det, Utan hade bara hört ifrån rykten) Så hon har ju iaf fått en varning, från mig.
Vet någon här om man kan anmäla någonstans från datorn? Anonymt?
Och "hur" gör man? :s
Ja, man kan göra en anonym anmälan, gå in på länsstyrelsens hemsida (välj län, djur & natur, och sen djurskydd) så står det hur man ska göra.
Medarbetare på Undulater och Burfåglar
jag har nu skrivit ett meddelande för att skicka till djurskyddet. Är lite nervös för att skicka iväg det. så jag låter er läsa det jag fått ihop, låter det bra? eller ska man lägga till något mer.. vad tror ni?
Jag vill göra en anmälan angående två hundar som blir vanskötta. Målsmannen i familjen heter ….., bor i …., adress …….. Den finns en hund som är utav rasen Chihuahua hennes tänder möglar, stanken är fruktansvärd! Flera har frågat ifall dom ska fara och kolla upp tänderna och fixa det, dom har sagt ja. Men det har aldrig hänt. Familjen bor väldigt ohygienisk. Jag anser inte att miljön där är bra för hundarna. Dom har även haft hund förut, flera stycken. Alla hundar har blivit vilda. Då dom ej varit nöjd med dom så har dom avlivats. Dom kan varken ta hand om sig själv så hur ska dom klara av att ta hand om sina djur?
Nu har dom skaffat sig en ny hund. En amstaff valp. Denna ras behöver en bestämd ledare, vilket ej dom är. Jag är rätt så säker att denna hund också kommer att bli förstörd och det kommer att sluta att dom avlivar denna hund med. Rasen behöver också dagliga tillfällen att att få utlopp för sin energi för att inte bli uttråkad och destruktiv. Vilket jag är säker på att denna hund ej kommer att få i framtiden. Dom brukar oftast bara släppa ut hundarna på gården en stund sedan ta in dom igen.
kommer ej på något mer att skriva. är detta ens en bra anledning till att anmäla?
Tips: Hur anmäler jag vanvård?
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com