Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4618 ggr
[saga@]
0

är löpskydd ett måste?

Måste man ha löpskydd på tiken? ska inte dom tvätta och hålla rent själva?

League
0

det är absolut inte nödvändigt! Men om tiken av någon anledning inte tvättar sig eller "efter" sig på golvet och man är "lat" och tycker det är jobbigt att torka av golven så har man skydd på. Jag har skydd på både Molly och Nico när Molly löper när vi ska åka bort eller så.

Sugar Mist
0

Alla tikar gör inte det, och då är tikskydd/löpskydd ett alternativ.

-

[saga@]
0

Okej för jag vill gärna slippa skyddet om jag nu väljer en tik.. hade skydd på min förra eftersom hon inte gjorde rent.. men hon var 8mån när vi fick hem henne så tänkte på om man använder skydd från början så kanske dom inte vet att dom ska göra rent?

Så tänkte nu om jag får en tik så ska jag inte använda det så hon gör rent?

Emo
0

Det är nog skillnad på olika tikar. Jag försökte låta min förra rottweiler vara utan tikskydd, men då såg det ut som om vi slaktat höns i köket, så det gick inte. Ofta räckte det inte med trosskydd utan hon behövde riktiga bindor. Hon hade inte haft en chans att själv hålla rent. Min nuvarande rottweiler har inte tikskydd. Visserligen blir det en del tvätt, men inte så illa. Något får man stå ut med när man väljer den bästa sorten. 😉

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

russin
0

Jag använder endast skydd nattetid då mina galningar sover i sängen. Förra hundarna sov i egna bäddar, så dom hade aldrig tikskydd.

Golv är lätta att torka om det slabbas lite🙂

[fabienne]
0

Jag har inte haft skydd på min tik under de två löpen jag haft henne. Hon hade haft ett löp innan jag köpte henne. Hon är urdålig på att städa. Då får man moppa helt enkelt, och tvätta oftare. Det är inget jag irriterar mig så mycket på. :)

[saga@]
0

Okej men det känns som det är avgörande när det gäller kön väljandet:) killarna kan juh pissa lite överallt istället … haha ja det är inte lätt :)  men det får bara bli hanar i det här huset tror jag;P

[fabienne]
0

#7 Det jag känner är mest jobbigt med att ha en tik är risken för livmoderinflammation. Jag är liksom smånojig över det jämt känns det som. Det verkar vara så vanligt att de drabbas av det. Vissa trivs bäst med tikar och andra med hanar. Jag har nog alltid dragits lite till att välja hanar hos alla djur. :) Lycka till i valet!

TjockaBerta
0

Mina killar pissar ingenstans utom där de ska. Dvs utomhus när de rastas.

Tiken jag hade förut pissade däremot överallt. Inomhus hemma och så fort vi kom hem till någon osv. Sen fick hon livmodersinflammation också.

>>>Malum domesticum<<<

[typellisch]
0

Då och då använder jag tikskydd på Molly, speciellt på natten. Men hon har bara haft ett löp så hon har ''än'' inte blivit bra på att torka efter sig på golvet och så.. och det är ofta jag missade fläckar och tycker det är ofräscht så det vart tikskydd :)

Reise
0

Min tjej är superduktig på att hålla sig ren! Så jag märker knappt att hon löper mer än att hon blivit lite gnällig och lugn - och kissar oftare.

Vill helst inte behöva sätta ngt tikskydd, sätter hellre lite handdukar i soffan och tar undan mattorna.

Fenix_Chicci
0

Använder aldrig tikskydd då jag tycker det är viktigt att hon ska kunna hålla rent själv, och tror även det finns en förhöjd infektionsrisk om man använder skydd ofta. 

Hon sover alltid i sängen så visste blir det blod här och där men jag byter hellre sängkläder oftare.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Lilllens
0

Måste och måste. Jag har alltid det, så j*vla äckligt med blod i sängen.

[saga@]
0

Jaa det är inte mysigt asså X) nej det blir pojkar under det här taket :)

russin
2

#14 - äh, grabbar kan få snopp-dropp😃