Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 853 ggr
[saga@]
0

Finns raserna i sverige?

Finna alla raser som finns på skk´s hemsida i sverige?

mikkan01
0

Edit: Läste helt fel så jag "tar bort" kommentaren 😃

~mikkan

russin
2

Inte alls säkert att dom gör. Dom som finns listade är godkända av SKK, men för den sakens skull så behöver inte rasen ännu finnas här🙂

lillalycka
0

Nej. :)

[saga@]
0

Nehepp! Dåååliggt ;)

felzena
0

Var det någon speciell ras du tänkte på?

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Bolten]
0

#3 Ren nyfikenhet, vilka finns inte i sverige? Har inte så bra koll på raser utan för mina favoriter :)

[saga@]
0

Ja vilka finns inte då?:) #5 nej det var ingen speciell:)

russin
0

Det är bara söka på SKK på den ras du är intresserad av och se om det finns några uppfödare. Även om det finns några enstaka exemplar av en ovanlig ras, så är det ju inte säkert att någon här i Sverige föder upp den. Hundar kan vara importerade, men inte gå i avel🙂

[Cras]
0

är det så?

Jag har för mig att för att få en ras godkänd i skk, måste den vara godkänd i sitt hemlands fci-anslutna klubb, sen har jag för mig att man måste ha importerat den (om det räckte med en eller om det måste vara ett visst antal av den kommer jag ej ihåg?). fast det var länge sen jag läste det så det kanske är borttaget nu??

som lo-katt skriver så kan det finnas enstaka exemplar av en ras, men ingen som går i avel, så man måste ändå importera om man vill ha en isf. är man intresserad av en ras det inte finns så mycket info om på skk, så är det ju bara att googla och kolla vad som finns i grannländerna och hemlandet. man skulle ju oxå kunna kolla i hunddata om det finns någon registrerad, så kanske man kan få kontakt med en svensk ägare på det viset och fråga ut :)

russin
0

Ibland är det lite krångligt med saker, för en ras hemlands klubb behöver inte ens vara anslutet till FCI - men rasen kan ändå vara godkänd av SKK. Jag äger själv en ras som är godkänd av SKK, men som inte är godkänd av FCI (men det jobbas för att den ska blli det). Utställningsmässigt får den alltså tävla om CERT, men inte om CACIB.

[saga@]
0

#10 vad är det för ras du har då? 🙂

russin
1

#11 - jag har Lancashire heeler🙂 Världens fräckaste vallhund i litet format

[saga@]
0

Den var fin 🙂