Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2493 ggr
[saga@]
0

Är det bara jag?

Är det bara jag?

Jag är otroligt svartsjuk/avundsjuk på alla andra som har hund och de som har den rasen jag vill ha undviker jag asså på nätet.. deras bilder eller sidorna eller folk som pratar om sina hundar.. usch jag vill verkligen ha hund nu:/ Det är två månader kvar och det känns som två år.. blir inte bättre av att jag typ bor i min soffa för att jag inte har någon sysselsättning och umgås inte direkt med någon förutom min sambo.. Varannan vecka sover jag på soffan för att han jobbar natt.. sen vaknar jag och sätter på tvn .. äter kollar på tv i soffan.. sover..tror det är en grop efter min kropp i soffan:<. jag går inte ens ut fast det är fint väder.. Tycker det är värdelöst att gå ut helt själv! vad ska jag göra? bara gå om kring och iinte ha ett mål? nej tack!.

Jag går alltid och väntar på saker och på livet, jag väntar på att min sambo ska få helg så jag kan få leva lite och kanske ha det lite roligt/mysigt. Mitt liv börjar på fredagen och slutar på söndag natt..Det är mitt lilla roliga i livet:( och jag vill inte göra saker själv för det har jag fått gjort hela mitt liv… 

Ja nu blev det ju lite mer än vad jag hade tänkt…

Usch har sååå tråååkig!

Pennybus
6

SHoppa! Hundsaker då! Fixa hemet! Hundsäkra! Gör saker åt valpen/hunden som kommer!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Karmatarerskanise
2

Varför avundsjuk? Du har ju snart hunden själv.

Har du inga vänner att umgås med? Familj?

Nicollan
0

Jag känner också lite det där att jag inte har nån riktig hobby eller mening, jobbar, kommer hem och latar mig bara i princip. Umgås med sambon och katterna, men inget av de tar ju upp så mycket tid. Inte så att man kan gå ut och promenera och träna upp katterna (eller det kan man väl, men inte på samma sätt…)
Känns som att hade man hund så skulle man verkligen lägga sin tid och kärlek. Verkar så kul att uppfostra och träna.
Men tyvärr funkar det inte för min del just nu eftersom vi jobbar en hel del olika tider här hemma. Hunden skulle ej få den tid den är värd.

Men vad tråkigt att du ska behöva känna så, avundsjuka/svartsjuka pga. att andra har hundar, försök se det som en inspiration istället!
Det låter ju som att du faktiskt ska skaffa hund om två månader? Även om det känns som en lång tid, så är du ju ändå nära. Förstå vilken lycka när det faktiskt är din tur att bli matte 🙂

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[saga@]
0

Ja jag shoppar .. eller är klar med det nu för att allt till valpen redan är hem schoppat. Jag funderade på idag om jag skulle valpsäkra hemmet.. ska nog göra det i morgon

jag tänker att idag skulle jag vilja vara ute med en hund eller ta en promenad med en hund eller idag skulle jag vilja träna det här.. 

Nej jag har inga vänner jag kan umgås med bara sambon och han jobbar jämt eller bara vill ha det tyst när han är hemma..Eftersom han är så tråkig och jag har tonvis med överskotts energi så tycker jag han är tråkig och han tycker att jag är dryg och så blir det bråk.. jag har juh bara han att prata med på dagarna och han vill inte lyssna och tycker att jag bara är dryg.. så då sitter jag framför datan fast han är hemma och alla andra timmar i det här livet

htt
2

2 månader är ju ingenting i valpväntartid ;) 
Vad ska du köpa för hund?

[saga@]
0

När jag får valpen har jag väntat 5månader :)

Agda
3

Äh, 5 månader är väl inget, innan jag fick hem min hund hade jag väntat 7-8 månader😉

Du har inte köpt hundböcker du kan läsa igenom? Eller läsa massa på nätet, om du inte redan gör det. Men har du böcker så finns det inget som hindrar dig ifrån att iallafall sitta ute och läsa när det är fint väder😉

Du har ingen kamera? Det är ju hur fint som helst ute nu med alla blommor och träd, då kan du både få motion, frisk luft och somriga bilder på en å samma gång🙂 Ibland får man ge sig själv en spark där bak så man kommer igång med någonting, skit i att du ensam får göra saker just nu för snart har du valpen. Gå t.ex. runt och kolla efter trevliga rundor som du kan gå med valpen sedan, då går du ju inte runt utan ett mål🙂

sarae
2

Lägg upp en träningsplan för valpen - jag ångrar bittert att jag inte gjorde det - träningen blev ganska hattig och i slutändan så hade jag valt hel fel kommandon/signaler för vissa beteenden så jag fick helt enkelt lära in det mesta på nytt. En plan hade suttit fint vill jag lova :D 

Om ni har planerat att syssla med någon hundsport är nu ett perfekt läge att lära känna folk som sysslar med samma sak, kanske titta på när de tränar eller när det går nån kurs på brukshundsklubben eller liknande - man lär sig oerhört mycket av att bara titta på andra, och man kan få mycket värdefulla tips som kan komma till nytta när valpen kommer. Är tanken att satsa på någon sport finns det oftast mycket bra övningar att integrera i vardagen med valpen även om man kanske inte kommer igång med själva sporten förens valpen är långt äldre. 

Kolla på FB om det finns någon hundgrupp i ditt närområde - det arrangeras ofta gemensamma promenader och man är självklart välkommen även utan hund - jätte bra sätt att både få komma ut, umgås med hundar samt lära känna likasinnade!

[MinIda]
1

Du ska vara glad. Får vänta tills jag flyttar hemifrån 😐

[saga@]
0

Tack #7 och #8:) Jag läser allt intressant jag kan komma över i text om hundar så vet inte om jag har plats för mer info i huvudet;p Jag håller faktiskt på med en plan:) men det är inte lätt kan jag säga:)

[saga@]
0

Tack #7 och #8:) Jag läser allt intressant jag kan komma över i text om hundar så vet inte om jag har plats för mer info i huvudet;p Jag håller faktiskt på med en plan:) men det är inte lätt kan jag säga:)

[typellisch]
3

Jag väntade i 15 år på att kunna skaffa hund. Så 5 månader är ingenting ;)

Du får skaffa en hobby. Baka bakelser och frysa in, baka bröd och frysa in, göra storkok och frysa in, rita/måla, shoppa hundsaker, låna böcker om hundar och skaffa kunskap, storstäda, gå till frisören eller annat du inte kan göra när du får valpen (?), möblera om, putsa fönsterna, skriv ner en plan om ditt liv med din hund (regler, mål osv), shoppa till dig själv, umgås med familjen osv osv.

Majken!
12

Jag tycker du borde söka hjälp, prata med någon och börja bena ut saker och ting i ditt liv. Jag får lite vibbar om att du eventuellt lider av depression.

Intehärutandär
0

Gå på promenader varje dag. Det blir Du piggare av, får mer energi och livsglöd. Man håller sig dessutom friskare. Gör det som en vardaglig rutin redan nu. Sätt i lite musik i öronen och gör det till en plan att hitta perfekta hund-promenader sedan. Vart går flest hundar i närheten? Finns hund/rastgårdar? Vart finns de svarta soptunnorna uppsatta osv.

Pennybus
1

Baka hundgodis! :D Det gör jag när jag har tråkigt..!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Frida B
3

Klaga inte, det finns dom (jag) som väntat i 10 år och fick tillslut min hund! Som vi inte kunde ha kvar, dock hade vi henne på prov. Så vi gav tillbaka henne (mina föräldrar gjorde det, jag hade ingen talan…) efter 8 underbara veckor. Du får din hund om 2 månader, var glad att det är så snart :) jag kommer att få vänta 3 eller 4 år till, och funkar inte det då får jag väta ytterligare 3 år… Så var glad :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[saga@]
0

#13 jo det kan nog komma krypande snart om det inte inte blir någon förbättring.

Jag tycker att det är jätte jobbigt att vänta:), men det är ganska skönt att ha lite tid på sig att fixa allt innan valpen kommer:)

Något som behövs göras är att valpsäkra hemmet.. ska kika på gitarr vägg-fästen för min killes gitarrer som står efter väggarna här hemma:).. tråkigt att jag måste ta bort alla prydnads saker jag har på golvet vid tvn å så. men men vad gör man inte för de små liven :D

Majken!
2

#17 Vad är det som ska förbättras, menar du?

Noa-Nisse
3

Vad är det för ras du ska skaffa?

Varför har du inget jobb? Att bara sitta hemma hela dagarna är jättejobbigt och man blir tokig av det tillslut.
Börjar du jobba så kanske du får jobbkompisar som du kan umgås med?!
Jag förstår din sambo som vill ha tyst runt omkring sig. Han jobbar hela dagen och är nog trött när han kommer hem och vill ha lugn och ro.

Medarbetare på Hundar.ifokus

katarina_m
2

TS, vad tråkigt att du känner dig ensam och uttråkad. Har du planerat att gå lite kurser med hunden sen? För det är ju ett toppenbra sätt att hitta kompisar med liknande intressen på. Du kan ju börja utforska hundklubbar i närheten redan nu. Många har sidor på facebook och liknande så om du skriver där kanske du får kontakt med folk. 

Bara du har ansvar för ditt liv och vad du vill fylla det med. Förbättring kommer inte som ett brev på posten - om du inte ser till att posta brevet själv. Se dig själv som en hund, för att bli nöjd och glad i soffan måste du få både motion och hjärngympa 😉 Hitta på egna projekt! Läs lite böcker så du anstränger hjärnan eller gå en sommarkurs. Ta dig utanför hemmets väggar en stund varje dag så du kan längta till att komma hem istället för att längta därifrån. Lycka till!

[Forest]
0

TS visst bor du i hus :) Varför inte vara ute lite i trädgården o fixa även där. Det behöver inte kosta en massa pengar att göra fint i trädgården, att rensa, gräva upp sånt man ogillar kanske är en buske ful eller är på fel ställe :)

Valpsäkra hemmet är jätte bra, undan med kablar o se till att det är inget valpen kan äta på som inte är bra. 

Tips annars är att man pysslar med annat kanske göra lite halsband,måla,måla möbler göra om möbler :)

Det är trist att du inte har vänner men är man itne ute så vet man inte heller hur personerna är runt om än, vem vet kanske någon granne faktist är hemma om dagarna och är trevlig :)

Själva så vänta vi 1 år på Enja, att veta att hon sen var kanske i magen o sen 8 v kändes i evigheter. Men denna tid läste jag mycket om rasen, jag tog mig till tips om pälsvård,aktervering tips osv.

[saga@]
0

jag har två vänner här jag bor men de jobbar eller har annat för sig så blir väldigt sällan. Jag är ny inflyttad till en ny så känner inte många:)

Jag har rensat lite i trädgården men har för stor fobi för kryp så det går inte :/

[Forest]
0

22, Jag har svårt med maskar om jag ska vara ärlig men tycker det underlättar om jag har hanskar nu vill jag inte heller ta död på dom så jag tycker ju synd om dom om jag skadar dom när jag gräver. Maskar o ormar har jag svårt för. Jobbigt att inte klara av småkryp 😉

[saga@]
0

Maskar gör mig ingenting :) bara sklabaggarna och spindlarna och alla andra äckliga smådjur🤢

har ju handskar på mig men det hindrar inte mig från att vara rädd för krypen;P grannarna har nog fått höra gallskrik så det räcker;P

[Forest]
3

24 haha här är det tvärtom spindlar räddar jag gärna även de stora källarspindlarna fångas in o släpps ut. Vintertid får de vara kvar inne om de finns då de dör annars. Har haft en spinder som gillade sockerkaka och knappra jag med naglarna på golvet kom den fram o åt sockerkaka 😃

[saga@]
0

Va kul:D lät lite gulligt men dom är ju så läskiga:p

Noa-Nisse
1

Vad för ras ska du skaffa?

Medarbetare på Hundar.ifokus